perjantai 22. huhtikuuta 2011

Anna Tuori: Katsomisen tavat


Anna Tuori, Calm Down Dearest II, 2011.

Taidekriitikko Ahti Susiluoto totesi informalistisesta taiteesta, että katsojan intiimi suhde maalaukseen on niissä maksimaalinen. Ekspressionistista ja abstraktia maalausta katsotaan uppoutumalla, tunnestautumalla, tuijottamalla. Katse poimii yksityiskohtia, rakeita, pintoja ja sävyjä maalauksen pinnassa.

Katsomisen toinen tapa on toteava, hieman pinnallinen ja nopea. Siinä katsomme maalausta kuin televisiota tai teatteria ja kiinnitämme huomiota siihen, mitä teos esittää. Seuraamme tässä katsomisen tavassa itse asiassa maalauksen kertomaa tarinaa, emmekä uppoudu maalauksen materiaaliseen ja fyysiseen substanssiin.

Anna Tuorin maalauksia tarkastellessani huomasin hämmästyneenä katsovani niitä kahdella tavalla. Uppouduin taustojen abstrakteihin, spontaaneihin ja usein sattumanvaraisiin kuvioihin, sävyihin ja siirtymiin, mutta kiinnostuin myös niiden kertovista, mielikuvituksellisista tapahtumista.

Abstrakti taide houkuttelee usein näkemään kertovia, figuratiivisia tapahtumia. Monet maalarit käyttävät tätä rajapintaa, maalaustaiteen ikivanhaa Rorsachach testiä hyväkseen. Katsoja saadaan kysymään: esittävää vai abstraktia? Koristetaide taas rohkaisee kysymään, ovatko ornamentit kertovia ja esittäviä vai niistä irroitettuja, abstrakteja kuvioita.

Anna Tuorin maalaukset suuntautuvat kahtaalle: ne ovat maaliaineen käsittelyn harkittuja tai sattumanvaraisia kuvioita, mutta ne ovat myös pykimyksiä lapsuuteen ja viattomaan miniatyyrimaailmaan. Suuret, pahat voimat uhkaavat haurasta ja synnitöntä maailmaa, idylliä. Maalauksellisia saarekkeita ympäröi kylmä, painovoimaton ja pirullinen kaamoksen arktinen kehä. Vapauden tiellä on synkkiä pilviä.

Panoraama ja pittoreski asetelma, elokuvanomaisuus ja intiimi, laskelmointi ja sattumat, valtaväylät ja harhapolut yhdistyvät. 

Tunsin onnistuneen eksymisen ja löytämisen, uppoutumisen, tarkkailun ja toteamisen kutkuttavia hetkiä näitä maalauksia katsoessani.


Anna Tuori, maalauksia Galerie Anhava, Helsinki 8.5.2011 asti.

tiistai 12. huhtikuuta 2011

Häntäänsä syövä käärme ja muita tarinoita


Romuald Hazoumè selostaa teostaan.
Romuald Hazoumè kertoo, että ihmiset kuljettavat Nigeriasta bensaa Beniniin ja takaisin rahdataan huumeita, lääkkeitä ja ruokaa. Salakuljetus tapahtuu muovikanistereissa.
Kauempaa katsottuna Hazoumèn teos muistuttaa valtavaa autonrengasta, jossa on liian vähän ilmaa. Lähemmin katsottuna se on häntäänsä syövä käärme, joka on koottu muovikanistereista.
Romuald Hazoumè, Dan-Ayido-Houedo/ Sateenkaarikäärme.
Häntäänsä syövä käärme tai lohikäärme on peräisin Egyptin mytologiasta noin vuodelta 1600 eKr., josta se matkasi Foinikiaan ja sieltä Kreikkaan, jossa se sai nimen Uroboros (hännän nielijä) tai Ouroboros.
Uroboros merkitsee usein itseensä viittaamista tai syklisyyttä, varsinkin jos joku luo jatkuvasti uudelleen itseään. Se voi tarkoittaa myös ikuista paluuta ja muita kiertona ymmärrettyjä asioita, jotka aloittavat uutena heti, kun ovat loppuneet. Se voi myös tarkoittaa alkuyhteyttä suhteessa johonkin joka on tai pysyy olemassa ennen minkään alkua tai ominaisuuksia joita ei voi lakkauttaa.
Uroboros on ollut tärkeä uskonnollisessa tai mytologisessa symbolismissa, mutta sitä on myös usein käytetty alkemistien kuvituksissa, jossa se symbolisoi alkemistin opuksen kehämäistä luonnetta.
Carl Jung tulkitsi Uroboroksella olevan arkkityyppistä merkitystä ihmisen psyykeeseen.
 Uroboros.
Perjantaina yleisölle avattava Ars 11 kertoo Afrikasta nykytaiteen voimin. Ennen Arseissa ja nykytaiteen näyttelyissä saatettiin pohtia, muodon, materiaalin tai värin merkityksiä. Välillä taide oli apuväline teoreettiseen johdatukseen.
Ars 11 on näyttely, jonka teokset on tehty niin sanotulle länsimaiselle tai eurooppalaiselle yleisölle. Sen kaikki teokset pohtivat, filosofoivat, ivaavat, irvailevat, nauravat tai muuttavat asenteitamme ja käsityksiämme Afrikasta.
Ars välittää kuvan Afrikasta kadun tasolla, se ei ole eksoottinen, turisteille varattu aitaus.
Jos minimal art vuonna 1969 pelkisti muotoja armottomasti, yhtä armoton ja säälimätön on eteläafrikkalaisen Pieter Hugon valokuvien maisema Ghanassa olevan Accran kaupungin liepeillä olevalta kaatopaikalta.
Pieter Hugo, Sarjasta Permanent error, David Akore, Agbogbloshie Market, Accra, Ghana 2010.  
Koko kuvaa Afrikasta näyttely ei pyri antamaan, kuten järjestäjät totesivat. Mutta valokuvat, videot, maalaukset ja installaatiot ovat voimakkaita kertomisen apuvälineitä.
Taide tänään on oikeastaan paljolti sisältöjen välittämistä taiteen keinoin. Ars 11 on melkein, kuin olisi käynyt Afrikassa.

perjantai 8. huhtikuuta 2011

Ai Weiwei: Vetoomus ja ”talousrikokset”


Ai Weiwein tilanne alkaa huolestuttaa. The Guardianissa julkaistiin vetoomus, jonka allekirjoittajina oli kymmeniä Kiinan ja anglosaksisen maailman taiteilijoita, tiedemiehiä ja muita henkilöitä. Vetoomuksessa mainitaan, toinen taiteilija, Wu Yuren, joka vapautettiin Pekingissä maaliskuussa lähes yhdentoista kuukauden pidätyksen jälkeen. Hänen vaimonsa ja lapsensa jätettiin pelkäämään hänen turvallisuudestaan ja hyvinvoinnistaan, eikä hänen todettu syyllistyneen minkäänlaiseen rikokseen.
Liu Xiaobolle on annettu 11 vuoden tuomio kirjailijana, joka on ilmaissut perustuslaillisen uudistuksen tarpeen Kiinan poliittisessa järjestelmässä. Hänet on eristetty yhteiskunnasta yli kymmeneksi vuodeksi näkemystensä ilmaisemisen takia.
Kirjoittajat ovat huolissaan siitä, että sama kohtalo odottaa Ai Weiweitä. He kehottavat Englannin hallitusta kiirehtimään tapausta ja käyttämään painostusta Ain välittömäksi vapauttamiseksi.
”Talousrikokset”
Isabel Hilton kirjoittaa The Guardianissa asiantuntevan kommentin Kiinan lainkäytöstä: “Kommunistipuolueen keskuskomitean poliittinen ja lainopillinen johtaja Luo Gan on insinööri, josta on tullut ylin turvallisuusviranomainen, jonka tehtävänä on taata se, että järjestelmä palvelee puoluetta. Hänen sanojensa mukaan hänen roolinsa on vartioida ’negatiivisia länsimaisia lakikäsityksiä’, kuten tuomiovallan itsenäisyyttä.”
”Puolue hallitsee oikeusistuimia, nimittää tuomarit ja sanelee rutiininomaisesti tuomiot. Vaikka kansalainen voittaisikin oikeusjutun, oikeusistuimella on vain vähän valtaa saattaa voimaan tuomio käytäntöön ilman samojen valtion viranomaisten tukea. Asianosainen on Kiinassa kafkamaisessa tilanteessa, jossa hän on riippuvainen niistä, jotka syyllistyvät asianomaisen hyväksikäyttöön.”
Laki on kätevä keino, jonka avulla voidaan pidättää, vainota ja estää niitä puolustusasianajajia, jotka asettuvat valtion tielle, ja syyttävät valittamalla kansalaisten huonosti määrittämiä hyökkäyksiä julkista järjestystä, yhteiskunnallista vakautta, kansallista turvallisuutta tai kuten Weiwein tapauksessa, talousrikoksia vastaan, kirjoittaa Hilton.
Hänen mukaansa Ain syyttäminen talousrikoksista kalpenee verrattuna valtion virkailijoiden vastaaviin, joiden arvellaan varastavan yli 80 miljardia dollaria vuodessa. Pekingin Renmin yliopiston raportin mukaan 90 prosenttia Kiinan virkailijoista kuluttaa enemmän kuin he nimellisesti ansaitsevat, joten jos Ain talousrikoksia on olemassa, ne eivät luultavasti ole todellinen ongelma.
Kiinan syytöksistä Ai Weiwein talousrikoksiin on tullut kansainvälinen vitsi. Henry Kissinger tweettaa:
"Minulle on kerrottu luotettavalta taholta, että Ai Weiwein ’talousrikokset’ uhkaavat saattaa koko Kiinan kansantalouden polvilleen.”

torstai 7. huhtikuuta 2011

FREE AI WEIWEI VAPAAKSI


Mielenosoitus

Jos Kiinan viranomaiset eivät vapauta pidättämäänsä kyseistä henkilöä alla oleviin aikoihin mennessä, kutsun kaikki mielenosoitukseen taiteilija Ai Weiwein vapauttamiseksi.
FREE AI WEIWEI VAPAAKSI

Mielenosoituksen tarkoituksena on protestoida Kiinan viranomaisia vastaan, jotka pidättivät taiteilija Ai:n sunnuntaina 3.4.2011. Pekingin lentoasemalla. Ai oli lähdössä avustajineen Berliiniin.

Mielenosoitukset ovat Nykytaiteen museo Kiasman edustalla Helsingissä tiistaina 12.4.2011 klo 10.30 alkaen ja samassa paikassa torstaina 15.4.2011 klo. 17.00 alkaen.

Ensimmäisen mielenosoituksen aikaan Kiasmassa järjestetään tiistaina kansainvälisen nykytaiteen Ars-näyttelyn lehdistöavajaiset klo. 11.00 alkaen ja torstaina klo 18.00 ovat näyttelyn varsinaiset avajaiset.

Vaadin myös Kiinan pidättämää Ai Weiwein avustajaa vapautettavaksi.

Tervetuloa!

Heikki Kastemaa
Kulttuurinavigaattori

Taustaa KULTTUURINAVIGAATTORIn artikkelissa.


keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Ai Weiwein vapauttamista vaaditaan


Englantilainen taiteilija Bob and Roberta Smith reagoi heti Ai Weiwein pidätykseen.

Kiinalaisen Ai Weiwein pidättäminen sunnuntaina Pekingin lentokentällä herättää protesteja. New York Timesin Holland Cotter tietää kertoa, että toukokuussa Ai Weiwein New Yorkissa paljastettava veistossarja Circle of Animals/Zodiak Heads koostuu pronssiin valetuista eläinten päistä. Se tuo useimmille mieleen kiinalaisen eläinradan, mutta teoksen mielikuvien herättämät historialliset viittaukset ovat vieläkin voimakkaampia.
Ne perustuvat vastaavaan veistossarjaan, joka kiersi 1700-luvun vanhan keisarillisen kesäpalatsin Yuanming Yuanin suihkulähdettä Pekingin lähellä. Vuonna 1860 Kiinaa miehittävät ranskalaiset ja brittisotilaat sytyttivät palatsin tuleen ja veivät eläinten päät pois. Asia on näihin päiviin asti herättänyt raivoa Kiinassa esimerkkinä kolonialistisesta nöyryyttämisestä ja länsimaita kohtaan tunnettavasta vihasta. 
Cotter kertoo, että eläinpääveistosten saannista takaisin Kiinaan on tullut intohimoinen nationalistinen tehtävä – vain muutamia on palautettu. Kun Christie´s tarjosi kahta niistä huutokaupattavaksi vuonna 2009, Kiinassa järjestettiin eri puolilla protestimielenosoituksia, joita ei maassa muuten juuri koskaan sallita.
Mitähän kiinalaiset tuntevat, kysyy Holland Cotter, kun Mr. Ai symbolisesti kääntää koko sarjan ylösalaisin teoksillaan New Yokissa – ja myöhemmin myös Lontoossa ja Los Angelesissa? Hän on vertauskuvallisesti järjestänyt uudelleen osan Kiinan perinnettä, mutta hän on tehnyt sen jääräpäisesti vihollisen maalla. 
Kuitenkin lopulta, summaa Cotter, ratkaisee vain yksi poliittinen todellisuus: jos Kiina estää Mr. Ain saapumisen veistoksensa paljastamiseen New Yorkissa toukokuun 2 päivä, kuten on suunniteltu, muu maailma tulee olemaan yhtenäinen vaatiessaan syytä, miksi.
Ai Weiwein pidätyksestä kertovia juttuja (uusimmat ensin):

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...