tiistai 28. helmikuuta 2006

p.s. Edelliseen








Edelliseen taidebrändäystä koskevaan juttuuni lisäyksenä kuvia Ars 06 -näyttelyn "oheistuotteista". Tällaisista tuotteistahan on tullut kaikkialla maailmassa museoiden lisäarvoa kasvattavia myyntiesineitä, brändäyksen välineitä.

Niitä voisi kutsua myös "sivistyneeksi kitschiksi". Kun hyvinkoulutettu ja keskiluokkainen museoyleisö on opetettu halveksimaan alempien "sivistymättömien" luokkien toritaidetta ja rihkamakulttuuria, se voi tyydyttää oman turhuudenkaipuunsa ostamalla näitä tuotteita ilman omantunnon riitasointuja hienoissa museoympäristöissä.

Kulttuurirelativismi pyyhkii pois soraäänet. Hairahdus -suklaa (5 €) kääritään Arsin ja Kiasman brändiin, se on jotain aivan muuta kuin Ärräkiskan Mars-patukka.

Tuleeko mieleen El Grecon maalaus 1570 -luvulta?


Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...