torstai 24. marraskuuta 2011

Lontoon polkuja 7: Pipilotti Rist: Vihreitä mansikoita, projektioita ja kuvavirtaa


 Pipilotti Rist, Eyeball Massage Hayward Galleryssä Lontoossa 8.1. 2012 asti.
Massachusetts Chandelier, 2010.
Uudemman kansainvälisen nykytaiteen esittelyssä Suomi ja Helsinki eivät tunnetusti  ole kovinkaan merkittäviä. Siksi oli mukava havaita, että Lontoon Haywardissa esillä olevan Pipilotti Ristin näyttely oli pari vuotta sitten Kiasmassa.
Tosin Lontoon näyttely, joka on otsikoitu "Eyeball Massageksi" eli silmämunien hieronnaksi, on laajempi kuin Helsingin ja siinä on useita näyttelyä varten tehtyjä installaatioita, kuten ison huoneen kokoinen installaatio, jota taiteilija kutsuu ”valon metsäksi”. Tämän Administrating Eternity-teoksen intensiivisyys ei tosin ole samaa luokkaa kuin useimpien Ristin teosten.
Värittömästä pakkausmateriaalista tehty, suuren kaupunkimaisemaa esittävän pienoismallin ja reliefin tunnelma on elokuvallinen ja tyhjä. Rist ilmaisee havaitsemisen ja ajattelun ristiriidan kauniisti: ”on vaikea sovittaa yhteen avoimin silmin näkemistä ja katsomista suljetuin”. 
Lontoon näyttely tuo esiin myös vähemmän eskapistisen ja vähemmän imelän ja vähemmän porvarillisen Ristin tuotannon, jossa on myös anarkiaa, yhteisyyttä ja keskiluokkaa ruotivaa satiiria. Hän ei ole taiteilija, joka kerjää yleisöltään viattomuuden vakuutuksia.
Astrid Lindgrenin sankarilta taiteilijanimensä lainannut sveitsiläinen Pipilotti ”Peppilotta” Rist, oikealta nimeltään Elisabeth Charlotte Rist (s. 1962) on eräs vahvimpia videotaiteilijoita. Hänen unenomaiset, etäännytetyt ja kuvavirran jatkuvuutta ilmentävät videonsa ovat suggestiivisia lähes manipuloivaan suorasukaisuuteen asti.
Rist hallitsee katsojan huomion kiinnittämisen taidon. Pienet videoprojektiot ovat intensiivisiä kokemuksia katsojalle, kun taas suuret kokoseinäprojektiot ottavat suhdetta katsojan fyysiseen kehoon. Katsomistapahtuma vaihtelee intiimeistä miniatyyrimaailmoista panoraaman laajuuteen.
Rist opiskeli aluksi graafista suunnittelua Wienissä, mutta jatkoi sitten video-opiskelua Bernissä. Hänen varhaisin tunnettu videonsa I’m Not The Girl Who Misses Much (1986) on oppilastyö, jossa Rist laulaa The Beatlesin Happiness Is A Warm Gun iskelmän sävelen mukaan sovellettua fraasia. Äänen muokkaaminen muistuttaa hieman Laurie Andersonin äänisyntetisoituja kappaleita 1980-luvun lopussa.
Kuvan editointi on paljolti 1980-luvun videomiksereiden käytön tapaan voimakasta ilmaisua, kuten näyttelyssä olevat pari muutakin varhaisvaiheen videotkin. I’m Not The Girl… -video on asennettu kumollaan olevan pyramidinmuotoisen laatikon sisään, johon on tehty aukot katsojia varten.
Etäännytetyn kuvan ja äänen vaikutus on vahvasti mytologisoiva. Paljasrintainen Rist muistuttaa videossa antiikin Kreikan naisveistosta, koreeta.
Kuuluisin Ristin videoista lienee Ever Is Over All (1997). Kaksoisprojektion toisessa lohkossa euforinen ilme kasvoillaan oleva nuori nainen kävelee huolettomasti kadulla ja särkee eksoottisen kukan siitepölyhuiskaa muistuttavalla esineellä kadun varrella levien autojen ikkunoita. Rist puuttuu privaatin ytimeen, henkilöautoon, joka on ollut jopa graffititaiteilijoiden tabu.
Paljon siteeratun vertauksen mukaan Rist pitää videoinstallaatiota samanlaisena kuin käsilaukkua. Siinä on tilaa kaikelle, maalaukselle, teknologialle, kielelle, musiikille, liikkeelle, kuvien virralle, runoudelle, hälylle, kuoleman, seksin ja ystävällisyyden aavistuksille. Tässä ajatuksessa Rist kertoo samalla jotain koko postmodernismin jälkeisen ajan taiteen runsauden ja moninaisuuden sarvesta.
Ristin videot ovat surrealistisia. Niiden unenomainen tunnelma on tajunnanvirrallinen. Pieni, muutaman senttimetrin halkaisijaltaan oleva video on asennettu näyttelyhuoneen kokolattiamattoon. Katsoja seisoo matolla ja katsoo kuvaa alas, kuin kuiluun. Teoksessa, joka on nimeltään Selfless In The Bath Of Lava (1994) eli Pyyteetön laavakylvyssä, nainen huutaa kiehuvan, kehkuvan laavan keskeltä katsojalle saksaksi, ranskaksi, italiaksi ja englanniksi hädissään ja epätoivoisena:
”Olen mato, ja sinä, sinä olet kukka. Sinä olisit tehnyt kaiken paremmin. Auta minua. Anna minulle anteeksi.”  
Suburb Brain 1999, video ja The Innocent Collection 1985 alk. kollaasi.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...