Itkevä nainen, 1937 syntyi Guernican tekemisen aikaan.
Olen harrastanut viime päivät lähiluentaa. Seuraan sitä,
miten media kohtelee Ateneumissa avattua Picasso-näyttelyä.
Luettuani, kuunneltuani ja katsottuani lähes kaiken
näyttelyä koskevan hypen ja pöhinän olen tullut siihen johtopäätökseen,
jonka jokainen vastaavaan tilanteeseen joutunut tervejärkinen toteaisi tässä
vaiheessa: vihaan Picassoa.
Uusimman blockbuster-kulttuuritapahtuman uutisoinnista suomalaisessa
mediassa saa helposti sellaisen käsityksen, että kyseessä ei ole taidenäyttely,
vaan pikemminkin raviurheilua. Toimittajat ovat syvään urheiluhenkeen kiinnostuneita
vain määristä eli siitä, miten kuuluisa Picasso on, paljonko hänen teoksistaan
maksetaan ja montako teosta on esillä näyttelyssä.
Ennen kaikkea uteliaisuus kohdistuu siihen, että veikataan paljonko katsojia näyttely tulee saamaan. Blockbuster-näyttelyiden kotimaiseksi mittapuuksi näyttää tulleen Ateneumin edellinen Edelfelt-näyttely, jossa kävi yli kolme sataa tuhatta katsojaa. (Edelfelt-näyttelystä ja blockbustereista enemmän tässä artikkelissani)
Elokuvasta Picasson seikkailut.
Ennen kaikkea uteliaisuus kohdistuu siihen, että veikataan paljonko katsojia näyttely tulee saamaan. Blockbuster-näyttelyiden kotimaiseksi mittapuuksi näyttää tulleen Ateneumin edellinen Edelfelt-näyttely, jossa kävi yli kolme sataa tuhatta katsojaa. (Edelfelt-näyttelystä ja blockbustereista enemmän tässä artikkelissani)
Ja voi tuota ehtymätöntä Picasso-sitaattien lorinaa! Onhan
kyseessä mediapersoonallisuus jo ainakin 1920-luvulta asti, jonka suuhun on
editoitu kaikenlaista enemmän tai vähemmän osuvaa, sanottua tai keksittyä.
Toimittajat näyttävät poimivan Picasson sound bitet kuin dogmaattinen fanittaja sanat idolinsa huulilta.
Sitten on tuo kuluneen äänilevyn rahiseva
elämäkerta-osasto, jonka neula toistaa aiheita Picasson naiset, rikkaudet ja
kuuluisuus. Henkilökohtaisella mässäily Picasso-näyttelyssä sopii niille
toimittajille, jotka eivät osaa käyttää silmiään eivätkä aivojaan.
Tuota median välittämää Picassoa vihaan. Hänen taiteestaan
kyllä tykkään kuin hullu puurosta.
Kumman kritiikittömästi asiantuntijakriitikotkin näyttävät
hyrisevän Picasso-näyttelystä. Suomalainen taidearvostelu, josta puuttuu
kritiikki, on jo vanha vitsi. Hankaluus on siinä, että kriitikoiden
kritiikittömyys vain lyö lisää löylyä tyhjänpäiväiselle Picasson mytologialle,
häneen liitettyyn nero-myyttiin. Picasso on varmaan nero, mutta emme voi mitään
sille, että tuo sana on niin raskas merkityksistä, että Tuomas Enbuske voisi
tehdä siitä televisio-ohjelman.
Huomion kiinnittäminen kaikenlaisiin vähemmän merkityksellisiin
asioihin on vaivannut myös Ateneumin Picasso-näyttelyn kuraattoria Anne
Baldessaria. Hän sanoo Ylen haastattelussa, että on aika karistaa Picasson yltä hänen henkilöönsä liittyvät mielikuvat ja
kaikki pinnalliset ja helpot käsitykset hänen taiteestaan.
Hienoa, mutta voi vain kysyä,
vahvistaako vai uudistaako suomalainen kulttuurijournalismi kauhtunutta, korkeamodernismin aikaista Picasso-kuvaa?
Miehen pää, 1972.
Blogi ja palimpsesti
Miltä Ateneumin Picasso sitten näyttää? Siinä on
muutamia huonoja piirustuksia, jonkin verran Picasson bulkkituotantoa, mutta
enimmäkseen hyviä ja muutama erinomainen Picasso.
Näyttelyn alaotsikko ”Mestariteoksia Pariisin
Picasso-museosta” on yhtä suureellinen kuin itseironinenkin, sillä näyttelyssä
ei ole oikeastaan yhtään Picasson mestariteosta.
Mutta nämä asiat eivät haittaa ollenkaan. Päinvastoin, katsoja vertaa Picasson huonoimpiakin piirustuksia hänen tuotantonsa kehitykseen ja kokonaisuuteen. Mestariteosten luonnokset ja niihin viittaavat työt ovat myös kiehtovia kuriositeetteja, tunteehan Picasson mestariteokset jokainen peruskoululainenkin.
Mutta nämä asiat eivät haittaa ollenkaan. Päinvastoin, katsoja vertaa Picasson huonoimpiakin piirustuksia hänen tuotantonsa kehitykseen ja kokonaisuuteen. Mestariteosten luonnokset ja niihin viittaavat työt ovat myös kiehtovia kuriositeetteja, tunteehan Picasson mestariteokset jokainen peruskoululainenkin.
Ja mässäilemättä henkilökohtaisuuksilla voi todeta, että näyttelyssä
avautuu Picasson taiteen päiväkirjamainen ote, jossa taide on elämän ja elämä
taiteen näköistä. Tässä mielessä Ateneumin näyttely on kuin herkullinen
Picasso-blogi nuoruuden elämäntuskasta vanhentuvan miehen tirkisteleviin seksiorgioihin.
Useat meistä alkoivat imeä Picasson taidetta heti sen jälkeen,
kun äidinmaito alkoi tuntua imelältä. Picasson taiteen kehitys näyttää olevan
kuin kone, joka jauhaa jatkuvasti tuoreita näkökulmia katsojalle. Ainakaan
tämän näyttelyn tarjoama Picasso ei ole liian kuluneesti Picasson näköinen. Se
on kuin palimpsesti, monikerroksinen,
vanha käsikirjoitus, jonka kerrosten alta paljastuu uusia.
Jos onnistuu karkottamaan mielestään blockbuster-näyttelyyn
liimatun tyhjänpäiväisen brouhahaan, Picasson
teosten vahva visuaalinen mielikuvitus ja usein lähes suggestiivinen kuvakieli
jäävät leijumaan katsojan takaraivoon.
1 kommentti:
I like this picture of Picasso very very much!
Lähetä kommentti