Taidepalkinnot ovat osa taiteen vallankäyttöä. Ars Fennica 2014 palkintoehdokkaat ovat (vas.) Oliver Kochta-Kalleinen & Tellervo Kalleinen, Leena Nio, Pauliina Turakka-Purhonen, Riitta Ikonen ja IC-98. |
Mietin kahdessa jutussa Suomen
kuvataidemaailman vallankäyttöä ja vallankäyttäjiä.
Ensimmäisessä mietin sitä, missä eri yhteyksissä ja miten valtaa
käytetään. Toisessa jutussa pähkäilen, ketkä mahtavat olla
Suomen taidemaailman viisikymmentä vaikutusvaltaisinta?
Juttu sai alkunsa, kun ArtReview
lehdessä julkaistiin vastikään kansainväliset taidemaailman
vuosittainen sadan kansainvälisen kuvataidemaailman vaikutusvaltaisimman henkilön lista. Kirjoitin Facebookiin lyhyen
esittelyn tämänvuotisesta listasta, ja lisäsin vielä:
”Koska vallan, vallankäytön ja vaikutusvallan pohdinta on osa demokratiaa, Top 50 Suomen vaikutusvaltaisinta olisi hyvä keskustelun aloittaja tästä aiheesta.”
1. Luottamushenkilöt
Asiantuntijat istuvat nimitettyinä ja
valittuina erilaisissa lautakunnissa, toimikunnissa, organisaatioiden
hallituksissa ja työryhmissä. He tekevät paljon taustatyötä,
tavallisesti korvauksetta, valitsevat taiteilijoita ja teoksia,
pohtivat päätöksiä, palkintoja ja ehdotuksia. Palkintolautakunnan
jäsenellä voi olla korkea pino kirjoja luettavanaan, hallituksen
jäsen lukee paljon papereita, matkustaa kokouksiin ja käyttää
puheenvuoroja. Heidän valtansa saa usein varsin usein vähän
julkisuutta. Päätöksiä ei usein perustella julkisesti tai
julkisuuteen pääsevät vain voittajat.
Lautakuntien ja toimikuntien
työskentelyssä korostuu vertaisarviointi, jossa yksi tai useampia
henkilöitä arvioi vastaavan kelpoisuuden omaavien työtä. Tätä
vanhaa keinoa on käytetty jo satoja vuosia tieteellisessä
julkaisemisessa arvioitaessa artikkelin sopivuutta julkaisuun.
Menetelmää on sovellettu myös kulttuurin eri alojen arvioimiseen,
ja se oli kai itse asiassa idea jo 1960-luvulla, kun
kulttuurihallintoa synnytettiin. Yhdysvalloissa ja EU:ssa
vertaisiarviointia on käytetty hallinnon arvioimisessa. Erään
lukemani amerikkalaisen tutkimuksen mukaan vertaisarvioinnin
ongelmaksi koettiin jossain määrin kaveripeli, siis sama josta
suomalaista kulttuurihallintoa on syytetty. Kukaan ei ole kai
kuitenkaan tuominnut vertaisarvioinnin perusperiaatetta, ainakaan
rakentavampaakaan toimintaperiaatetta ei ole ehdotettu. Ehkä siinä
on kehittämisen mahdollisuus.
Suomessa harjoitetussa konsensus
-tyyppisessä päätöksenteossa toiminnan tulosten arviointi tahtoo
unohtua. Kuvataiteesta on tullut yhä populistisemmaksi käyneessä
ilmastossa ja kriitikkojen äänten vaimentuessa taiteiden
heittopussi. Puoluepoliittinen vallankäyttö ei onneksi ulotu enää
syvälle kaikkiin lautakuntiin ja toimikuntiin, mutta
parlamentaarisesta kirjosta pidetään vielä kiinni päätöksenteon
yläpäässä. Vasemmisto ja keskusta ovat perinteisesti esiintyneet
avoimin puoluepoliittisin merkein kulttuuripolitiikassa, siinä missä
oikeistolaiset ovat toitottaneet sitoutumattomuuttaan. Uusoikeisto
tuli esiin 2000-luvun alussa kulttuuripolitiikkaan ja nyt
populistinen politiikka alkaa raivata tietä myös taiteen kentillä.
2. Toimittajat, kirjoittajat,
kriitikot
Valta kytkeytyy julkisuuteen. Noin
kolme tuhatta Suomen ammattitaiteilijaa kamppailee julkisuudesta ja
sen portinvartijoita ovat toimittajat, taidekriitikot, kirjoittajat
ja tutkijat.
Kriitikko arvioi teoksia, näyttelyitä,
taiteilijoita ja kommentoi ajankohtaisia tapahtumia tai linjaa
asioita. Kriitikko tuntee kentän ja on yhteydessä toimituksiin. Jos
lautakuntien ja toimikuntien vallankäyttö on harmaata ja
näkymätöntä, lehtiin kirjoittavat toimittajat ja kriitikot
käyttävät valtaa äärimmäisen julkisesti. He käyttävät valtaa
valitessaan niitä näyttelyitä, joissa käyvät ja joista
kirjoittavat. Kerrotaan, että 1950-luvulla yhden ainoan kriitikon
sana painoi niin paljon, että se määräsi taiteilijan tai
kirjailijan kohtalon. Suomessa kriitikot ovat yhä enemmän
mielipidemonopolin harjoittajia, sanomalehdissä julkaistaan yhä
vähemmän kritikkiä ja taiteilijoiden määrän kasvu aiheuttaa
kovaa kilpailua julkisuudesta.
Kriitikko ei ole yhtenäinen ammatti,
vaan yhä useammin arvostelija toimii ja käyttää valtaa useissa
eri tehtävissä. Kriitikot ovat kuraattoreita ja vaikuttavat
luottamustehtävissä, he ovat toimittajia, kirjoittajia tai
opettajia.
Vähemmän julkisuutta saavat taidealan
kirjoittajat, tietokirjailijat ja tutkijat. Näyttelykatalogeja,
taidekirjoja ja kuvataidealan julkaisuja ilmestyy kuitenkin runsaasti
ja ne ovat osa taiteen valtaverkostoa. Siihen linkittyvät myös
erilaiset taidehistorialliset ja teoreettiset tutkimukset.
Kirjojen määrä on lisääntynyt,
mutta niin kirjallisuudessa kuin kuvataiteessakin kritiikki
näivettyy. Riitta Kylänpää kirjoittaa kirjavuodesta 2013
Suomen Kuvalehdessä: ”Hyvien kritiikkien sijasta media on keskittynyt seuraamaan
kirjailijoiden menestystä ja kunnioittaa sitä. Palkinnot ja
käännössopimukset ovat olennaista kulttuurin uutisointia.”
Kirjailija ja esseisti Tommi Melender toteaa: ”Mitä
vahvemmat kirjallisuuspalkinnot, sitä heikompi
kirjallisuuskritiikki.” Saman voi sanoa kuvataiteestakin, jossa
julkisuuden valtaväylä keskittyy yhä enemmän taidepalkintoihin.
3. Taidemuseot ja byrokraatit
Taidemuseot ovat taide-elämän
valtakeskuksia. Ne valitsevat teoksia näyttelyihin ja hankkivat
teoksia kokoelmiinsa ja välittävät tietoa taiteesta yleisölle.
Lisääntyvä ammattitaiteilijoiden määrä tuottaa yhä enemmän
taidetta ja tarvitsee enemmän ja suurempia näyttelytiloja.
Taidemuseoiden henkilökunta vääntää
rahahanoja tiukemmalle vähentyneiden museoiden ostomäärärahojen
takia. Monet taidemuseot vastaavat myös esimerkiksi julkisen taiteen
hankinnasta.
Johtajat ovat taidemuseoiden julkisen
vallan kasvoja. Heidän lisäkseen taidemuseoissa työskentelee myös organisaattoreita ja tutkijoita. Oman henkilökunnan lisäksi
taidemuseoiden verkostoon kuuluu ihmisiä hyvin erilaisista
ammattialoista, kuten ulkopuolisia kuraattoreja, taidekauppiaita,
tutkijoita, konservaattoreita, taidehuolitsijoita ja taiteilijoita.
Virkavaltaa tapaa usein
kulttuuri-instituutioden saavutettavuudessa ja avoimmuudessa.
Taiteilijoiden ja taidemaailman prekariaatin verotus ja kohtelu on
usein byrokraattista. Hyvät veljet ja hyvät siskot muodostavat
itseään suojelevia verkostoja, junttia ja kartelleja
taidemaailmassa, kuten kaikkialla muuallakin. Taidemaailman
”reaalimaailman facebook” muodostaa erilaisia alueellisia,
ideologisia ja taiteellisia taskuja, jotka eivät juuri kohtaa
toisiaan. Kuvataiteen maailma on kasvanut niin isoksi, että sitä ei
voi pitää enää yhtenäisenä ryhmänä.
4. Taiteilijat
Toisin kuin näyttelijä tai muusikko,
kuvataiteilija esiintyy julkisuudessa paljolti teostensa kautta.
Taiteilija siis vaikuttaa ensisijaisesti esittämällä omia
teoksiaan. Monet taiteilijat ovat hyvin tarkkoja siitä, missä
yhteyksissä ja tilanteissa heidän työnsä ovat esillä.
Eroavaisuuksien eli distinktioiden luominen on tärkeää,
vallankäytön ilmiö sekin. Yhdentekevää kunnianhimoiselle
taiteilijalle ei ole myöskään se, mihin taidemuseoon tai
kokoelmaan hänen teoksensa hankitaan.
Taiteellisen työnsä lisäksi
taiteilija saattaa olla asiantuntija esimerkiksi taidesäätiön
taidehankinnoissa, tai toimia erilaisissa merkittävissä
organisaatioissa ja ammatillisissa yhdistyksissä tai lautakunnissa
ja toimikunnissa. Toiminta opetustehtävissä on vallankäyttöä.
Taistelu toimeentulosta tarkoittaa
kamppailua työpaikoista, koulutuksesta, apurahoista, palkinnoista,
työtiloista, julkisuudesta ja asemasta. Osa taiteilijoiden valtaa
on, kuten kaikkialla muuallakin, vaikutusvaltaa. Se tarkoittaa
toimintaverkostoiden rakentamista ja ylläpitoa, vaikuttamista
yhdistyksissä, kouksissa ja seminaareissa. Valta on myös
vaikuttamista kuuluisuuden ja julkisuuden kautta.
Taidemaailman vallankäyttöä
luonnehtii sen kaikilla tasoilla korkea selektiivisyys. Eli valintoja
tehdään suuresta – usein kasvavasta – määrästä teoksia,
näyttelyitä tai taiteilijoita. Minusta tuntuu joskus, että
kaikkialla taiteen tuottaminen on ehtymättömän luonnonvaran
kaltainen resurssi, josta kriitikot, kuraattorit, ostajat ja
päättäjät poimivat mieleisensä.
5. Rahan valta
Rahasta on kyse, kun päätetään
asioista lautakunnissa ja toimikunnissa. Julkisuus on tärkeää,
toistelee Pauliina Laitinen-Laiho Ylen taloustoimittajan
radiohaastattelussa taidekaupan kuvioista. Taidemuseoiden toiminta-
ja hankintamäärärahojen niukkuutta tuskailevat useiden
taidemuseoiden johtajat, eikä taiteilijoidenkaan kukkaro yleensä
pullistele. Epävarmuus tulevasta luonnehtii taidemaailman ilmapiiriä
tänään. Taidemuseot eivät enää pysty hankkimaan parasta
taidetta, kun rikkaimmat yksityiset ostajat poimivat parhat palat
kokoelmiinsa.
Art Review -julkaisun
kansainvälisen taidemaailman vaikutusvaltaismpien sadan luettelon
kärjessä on vuonna 2013 Quatarin Sheikha Al-Mayassa, joka on
maan entisen johtajan tytär ja nykyisen sisar. Hänen valintansa
tämänvuotisen, 12 vuoden ajan julkaistun luettelon ensimmäiseksi
perustuu ilmeisesti pelkästään hänen valtavaan taiteen
investointikapasiteettiinsa. Sen arvioidaan olevan yli miljardi
dollaria, eli 600 miljoonaa euroa vuodessa.
Taidemaailma on valtavien tuloerojen
maa. Sen useimmat kansalaiset ovat tyhjätaskuja, joiden on jotenkin
elettävä myös rahavallan kanssa. Kaksi tänäänkin vaikuttavaa
historiallista ilmiötä, renessanssi ja kapitalismi syntyivät
samaan aikaan. Kansainvälinen taidekauppa alkoi laajentua
1970-luvulla ja siitä on tullut globaali ilmiö.
Kansainvälisen taidekaupan kasvun
taustalla on 1980-luvulta yleistyneen monetaristisen
talousjärjestelmän myötä hieman lisääntynyt ja paljon
rikastunut superrikkaiden joukko. Osa siitä on kiinnostunut myös
taiteen hankkimisesta ja sen yhä uusiin tähtitieteellisiin summiin
yltävään ostovoimaan taidehankintoinnoissa media uhraa valtavasti
huomiota.
Suomen rikkaimmat eivät juuri ole
kiinnostuneita taiteesta, eivätkä yksityisjetit aiheuta ruuhkia
suomalaisilla lentokentillä. Suomessa on taidetta innostuttu
hankkimaan isommilla rahoilla 1910- ja 20-luvuilla. Toinen ostobuumi
oli monetarismin alkuaikoina 1980-luvun lopulla, mutta se loppui
suureen talouslamaan muutamaa vuotta myöhemmin. Kansainvälisten
huutokauppatalojen sivutoimipisteet eivät juuri tänne ulotu,
eivätkä gallerioidemme liikevaihdot yllä kansainvälisiin
mittoihin.
Mutta raha on vallan mittakeppi
Suomessakin. Joidenkin arvioiden mukaan noin puolet maan kulttuurin
tuesta tulee niin sanotusta julkisesta rahasta eli kunnilta ja
valtiolta eli meiltä kaikilta. Toinen puolikas tulee säätiöiltä
ja yrityksiltä. Monetarismin alaista kulttuurihallintoa on haluttu
säätiöittää. Esimerkkinä käy Valtion taidemuseo, joka muttuu
Kansallisgalleria -säätiöksi vuoden 2014 alussa, ilmeisesti
paljolti symbolismin merkeissä. Jos asioiden julkisuus on osa
vallankäyttöä, taide- ja kulttuurisäätiöt merkitsevät ainakin
periatteessa siirtymistä julkisuudelta verhotumpaan toimintaan,
valitettavasti. Mutta toivottavasti kulttuuri-instituutioiden
säätiöittäminen poistaa taide-elämän poliittisen tahon
”omistajaohjauksen”, josta silloin tällöin on nähty yrityksiä
Suomessakin.
Taiteen ensimmäinen mittava
sponsorointi Suomessa nähtiin vuoden 1983 Ars 83 -näyttelyn
yhteydessä. Yrityssponsorointi kuvataiteessa lienee vähentymään
päin sitten sen kukoistusaikojen parikymmentä vuotta sitten.
Halukkuutta ja tarvetta mittaviinkin sponsorointihankkeisiin on
taide-elämän puolella.
Galleristit käyttävät valtaa
valitsemalla taiteilijoita, sekä tuomalla esille ja välittämällä
heidän teoksiaan. Galleristien valta on luonteeltaan strategista ja
jotkut galleriat pyrkivät pitkiin yhteistyösuhteisiin
taiteilijoiden kanssa. Galleriatalli voi tarkoittaa sitä, että
galleria maksaa taiteilijalleen peruspalkan, jota vastaan taiteilija
luovuttaa tuotantonsa gallerialle. Tällaiset sopimukset ovat
tavallisesti tiukasti varjeltuja salaisuuksia, ja niiden
olemassolosta on vaikea päästä selville.
Vaikka raha ulottuu lähes kaikkeen
päätöksentekoon ja toimintaan kaikkialla, taide-elämä ei
kuitenkaan ole onneksi täysin kaupallista, eikä markkinavoimien määräävä
sormi tunkeudu kaikkien taiteiljoiden tuotannon
tekemiseen, välittämiseen ja vastaanottoon. Yhteiskunnan
perustehtäväksi jäänee tulevaisuudessakin taiteen tukeminen ja
myös suojelu kaupankäynnin seurausten karkeimmilta piirteiltä.
Moninaisuus on ehkä taiteen tärkein
arvo ja voima tänään. Toivottavasti sen ymmärtävät
taidemaailman vallankäyttäjät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti