Ehkä kaikkein yleisin suuntaus suomalaisessa varttuneemman
polven taiteessa on abstrakti ekspressionismi. Tosin määrittelyn vaikeus on,
että Yhdysvalloissa 1950-luvulla syntynyt taidesuuntaus oli jo lähtökuopissaan
varsin epäyhtenäinen. Mutta abstraktin ekspressionismin tai informalismin
jalanjälki näkyy laajasti ottaen selvästi erilaisina suuntauksina myös suomalaisessa
nykytaiteessa.
Brown Sugar, 2012 |
Guardian of Happiness, 2012 |
Anhavan näyttelyssä Marika Mäkelä esittelee uusia tienlöytöjään.
Hän purkaa ja kokoaa orgaanisen ja konstruktiivisen muodon problematiikkaa. Uudet
työt vetoavat yhä voimakkaammin katsojan kosketusaistiin varsinkin vanerisen
maalauspohjan taltalla käsiteltyjen osien takia. Niiden martio lähestyy laajoja
pintareliefejä.
Uusien töiden sensualismia lisäävät kiiltävistä
helmiäispisaroista muodostuvat pinnat ja viivat, jotka kutsuvat, viettelevät ja
vievät katsojan mukanaan. Aikaisemmat maan värit ovat nyt avautuneet
synteettisemmiksi ja raikkaammiksi.
Eastern Flowers, 2012 |
Marika Mäkelän uudet kuvat lähestyvät myös ornamenttia, joka
näkyy selvästi teoksessa Eastern Flowers. Lomittaisten viivakimppujen
verkostossa on ruusuja muistuttavia kukkia. Teoksen reunat on hiottu
vaihtelevasti, jolloin ilmestyvät vanerikerrosten karttojen korkeuskäyriä
muistuttavat viivat.
Eastern Flowers, 2012, yksityiskohta |
Aikaisemmin tukevasti kuvapintaan kiinnittyvät kuviot ovat
avautuneet. Ne ovat saaneet ilmaa, ja odottamattomat mielikuvat, leijuvat
muodot, hahmot ja ketjut ovat kevyempiä ja tuoreempia kuin aikaisemmin.
Tibetan Bridal Saddle II, 2012 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti