Julkaistu Taide 2/2016
Käsite ”venäläinen avantgarde” on peräisin
enemmänkin länsimaista kuin taideliikkeen syntysijoilta, arvelee
Jyrki Siukonen Tapaus avantgarde -kirjassa. Tämä johtuu
siitä, että se oli paljolti kiellettyä taidetta Neuvostoliitossa,
vaikka maan virallinen taidehistoria laski sen pieneksi
vallankumousta edeltäväksi poikkeukseksi. Länsimaiset tutkijat
alkoivat julkaista tutkimuksia ja näyttelyitä aiheesta 1960-luvulta
alkaen, ja vähitellen venäläisestä avantgardesta tuli genre.
Alkoi selvitä, että kyse ei ollut Pietarin
kahviloissa ja salongeissa touhunneiden höyrypäiden
päähänpistoista, vaan Venäjän yhteiskunnan ja politiikan
mullistuksista nousseesta epookista, jonka roihu ulottui lähes
kaikkiin taiteisiin ja ajan ilmiöihin. Palo alkoi sammua jo ennen
1930-luvun alun sosialistisen realismin lanseerausta ja taiteen
stalinisointia. Kunnianhimoiset intohimot hiipuivat sosialistisen
realismin valheelliseen unelmateollisuuteen, latteaan
puoluekantaisuuteen ja tylsään virallisuuteen.
Siukonen jäljittää venäläisen avantgarden
näyttelyhistorian Suomessa. Monet muistavat esimerkiksi Kanadan
Moskovan suurlähetystössä toimineen moskovankreikkalaisen George Costakiksen (1913 - 1990) kokoelmista kootut näyttelyt 1980-luvulla
Helsingissä ja myöhemmin Tampereella.
Viimeistään Neuvostoliiton loputtua Venäjän
avantgardesta tuli sallittua ja kaupallista. Yhä autoritaarisemmaksi
käyvän maan valtiojohto alkoi juhlia avantgardetaidetta
taidehuutokauppojen vasaroiden paukkuessa yhä kovempia hintoja.
Rodtšenkon, Malevitšin ja Venäjän avantgardetaiteen kielletyn hedelmän maku väljähtyi.
Turun Wäinö Aaltosen museon vuonna 2009 järjestämä Ympyrä – viiva – piste
-näyttely on kakku, josta voi leikata monen kokoisia viipaleita.
Yksi Siukosen pamfletin johtopäätös on, että vaikka
taideväärennös saattaa olla myös oivaltava mestariteos, Turussa
esillä olleet kuvat olivat asiantuntijoiden mukaan surkeita
väärennöksinäkin. Tapausta analysoivan kirjan huippukohtia on
Rodtšenkon, Tatlinin ja El Lissizkyn
väärennösten vertailu aitoihin, jossa Jyrki Siukosen erittelevä
ote on parhaimmillaan.
Taidenäyttelyä tai mitään suunniteltua
näyttelyä ei liene Suomessa ole koskaan aikaisemmin keskeytetty
väärennösepäilyjen takia. Alan termein sanottuna näyttelyn
teosten proveniensseja ei pystytty osoittamaan todeksi. Siukonen
kertoo, miten osa väärennösbisnestä on sitä, että
väärennökselle keksitään hyvä tarina.
Siukonen osoittaa Euroopassa olleen muitakin
vastaavilla konsepteilla tehtyjä näyttelyitä, joissa on ollut
mukana Venäjän avantgardetaiteen väärennöksiä. Niiden
näyttelypaikoiksi ei valittu suuria taidekeskuksia, vaan hieman
syrjemmällä olevia provinsiaalisia paikkakuntia.
Tapauksen ja kirjan perusteella voi osoittaa
syyttävää sormea moneen suuntaan. Asiantuntijat ovat kyllä
varoitelleet suomalaisiakin mannermaisen tason taideväärennöksistä
ja rikoksista. Tapauksia on uutisoitu rutiininomaisesti, eikä
älyllistä kapasiteettia ole juuri riittänyt niiden
kommentoimiseen.
Turun tapausta käsiteltäessä hovioikeudessa
salakuljettaja kiisti suhteensa venäläiseen avantgardeen ja sanoi
teosten tulleen Venäjällä vastaan sattumalta. Väärennösten
ostaja ei katsonut tulleensa petetyksi ja eräs salakuljettajista
sanoi, että kyseessä oli lähinnä tahaton virhe. Tuomiot sulivat
edesmenneen, pätemättömän venäläisen kuraattorin
syyllistämiseen.
Suomen oikeusjärjestelmän kummallisuutta,
väärennöksiksi todettujen teosten palauttamista omistajilleen on
ihmetelty julkisuudessa jo vuosikausia. Aukko laissa mahdollistaa
väärennösten uudelleenkierrätyksen, mutta lainsäätäjät eivät
ole tehneet asialle mitään.
Kansainvälisen museoliiton ICOMin eettisissä säännöissä todetaan: ”Museoiden tulee välttää asettamasta
näytteille tai muuten hyödyntämästä aineistoa, jonka alkuperä
on kyseenalainen tai tuntematon. Niiden tulee tiedostaa, että tämä
voidaan tulkita kulttuuriomaisuuden laittoman kaupan hyväksymiseksi
ja rohkaisemiseksi.”
Olipa kyse huonosta oikeudesta tai etiikasta,
taideväärentäminen ei ole Turun tapauksen jälkeen vähentynyt.
Viranomaiset arvioivat vuonna 2012, että niin sanotusta vanhasta
taiteesta Suomessa noin viidesosa on väärennettyä. Vuonna 2015
uutisoitiin maan historian suurimmasta taideväärennysjutusta, jonka
rikoksellinen hyöty keskusrikospoliisin mukaan nousi ainakin 15
miljoonaan euroon.
Ei synny mitään harmia siitä, jos ihmiset
huutavat ja hyppivät rock-konserteissa ja ostavat
suosikkijalkapallojoukkueidensa kaulahuiveja. Mutta on
huolestuttavaa, jos fanius johtaa välinpitämättömyyteen Salvador Dalin tai venäläisen avantgarden teosten aitoudesta ja
väärennettyjen, salakuljetettujen teosten hankkimiseen. Tällaisesta
sivistyneisyyden nimissä tapahtuvasta fanaattisuudesta on näyttöä
Suomessakin, ja sellainen toiminta johtaa taiderikollisuuden
lisääntymiseen.
Turun tapaus jättää merkin myös suomalaisen
taidejournalismin ja kritiikin historiaan. Kirjassa luonnehditaan
Otso Kantokorven voimakasta kritiikkiä näyttelyä kohtaan
”kriitikon työvoitoksi” ja kieltämättä se osoitti
poikkeuksellista rohkeutta taidekriitikolta. Vaikka Jyrki Siukonen ei
arvioi tarkasti Turun näyttelyn ja tapauksen koko
lehdistövastaanottoa, tämän mittaluokan skandaali kertoo myös
tarinan maasta, jossa taidekritiikki ei toimi, taidejournalismille ei
myönnetä elintilaa eikä asiantuntijoita kuunnella.
Tapauksen suurin vastuu oli näyttelyn konseptin
siunanneella Turun kulttuurilautakunnalla ja Wäinö Aaltosen
taidemuseolla, jotka hyväksyivät näyttelyn nimeltä Ympyrä –
viiva – piste. Siukosen viesti kirjassa on, että
taideväärennöksen toteamisessakin tieteellistä analyysiä
tärkeämpiä ovat valpas silmä ja hyvät hoksottimet.
Heikki Kastemaa
Jyrki Siukonen, Tapaus avantgarde. Väärennökset
ja Turun skandaali. Jälkisanat Otso Kantokorpi, Kustannus Oy Taide,
2016, 94 s.
1 kommentti:
Hei, kiitos mielenkiintoisesta tekstistä.
Minua kiinnostaa tietää, miksi hovioikeus palautti avantgarde-taulut keräilijälle kaikesta mediakohusta huolimatta? Voiko olla niin, että asiantuntijoina esiintyneet Jyrki Siukonen ja Otso Kantokorpi todettiin epäpäteviksi oikeudessa, jonka täytyy kuitenkin tehdä päätökset tosiasioihin perustuen eikä sen mukaan kuka pitää suurinta ääntä.
Maallikkona en ymmärrä, miksi oikeudessa ei käytetty oikeita asiantuntijoita todistajina? Oikeutta käytiin monta vuotta, joten aikaa väärennösten todistamiseen väärennöksiksi olisi ollut.
Olisin kiitollinen jos voit valaista minulle tätä prosessi. Hyvää kevättä!
Lähetä kommentti