Artikkeli julkaistiin Kaltio 5/2012:ssa
Tapasin Antti Holman ja Lauri Rankan Pikisaaren Taidepisteessä
1980-luvun alussa ja huomasin hämmästyksekseni, että nämä oululaiset
taiteilijat olivat varsin hyvin perillä maailman taidetapahtumista. Heillä oli
muun muassa saksalaisia taidelehtiä, joiden innostamana aloin seuraamaan
itsekin kansainvälisen taiteen tapahtumia. Saksan Neue Wilde hallitsivat taidekenttää ja ekspressionismi oli ajan
tyyli aina 1990-luvun alkuun. Tutustuin 1990-luvun alussa pikaisesti
Väli-Amerikan ja Venezuelan nykytaiteeseen ja totesin, että sielläkin
ekspressionismi oli ollut vallitseva suuntaus.
Niin Oulussa kuin muuallakin toteutui 1980-luvulla kulttuurihölkkä,
joka tarkoitti sitä, että kaupungistuneet, yhä vauraammat, keskiluokkaiset ja
hyvin koulutetut nuoret kiinnostuivat kulttuurista. 1980-luku oli
ennennäkemättömän vaurauden aikaa. Rahaa oli enemmän kuin aikaisemmin ja yleensä
sitä oli aivan liikaa. Aikaan sijoittui kuvataiteen ostobuumi myös Suomessa, taidetta ostettiin
sijoitusmielessä. Silloinen MTV3-kanava esitti kuvataideaiheista ohjelmasarjaa,
jossa annettiin vinkkejä taiteen ostajille.
Juppiajan kulttuurihölkkää kuvasti uusien taidemuseoiden
synty. Yleisö oli saanut tutustua uusiin taiteenaloihin vuoden 1983
Ars-näyttelyssä, jossa oli esillä amerikkalaista abstraktia modernismia, saksalaista
ekspressionismia sekä käsitetaidetta. Käytännöllisesti katsottuna 1980-luvun
alun taidesuuntauksista voisi sanoa, että ne olivat uutta taidetta.
Martti Aiha, Futura – Tuntematon. Valkobetoninen veistos syntyi vuonna 1986 ja hankittiin Ouluun vuonna 1987 Oulun Veistokadun näyttelyä varten. |
Uusi taide
Installaatio oli eräs ajan uusia suuntauksia. Mietin pitkään
Antti Ylösen installaatiota Oulun taidemuseon lattialla, ja näin entisen
neuvostoliittolaisen, silloin jo New Yorkissa asuvan Ilya Kabakovin asentavan
lautasiaan maalaukseensa Venetsian biennaalin Apertossa.
Videotaide oli uutta ja ihmeellistä. Kun nauhoittavat
videokamerat tulivat markkinoille vuosikymmenen alussa, jokainen pystyi
tekemään vaivatta omia elokuvia. Henkilökohtaisten tietokoneiden tulo
kulutustavaraksi kesti yllättävän pitkään ja vasta 1990-luvun puolella
kannettavia tietokoneita saattoi ostaa marketin hyllyltä. Tietokonetaide, pelit
ja yleensä tietokoneiden laajamittainen käyttö ja tietoverkot yleistyivät vasta
seuraavalla vuosikymmenellä.
Oululainen Martti Anttila, joka oli matkustellut useita
kertoja Intiassa, rakensi valokuvagallerian erään Rantakadun puutalon pihaan. Vuonna
1982 Rantagalleriassa piti ensimmäisen yksityisnäyttelynsä otsikolla Kun aika pysähtyy Esko Männikkö. Hänen
valokuvansa olivat, kuten kaikki valokuvat silloin, pieniä ja mustavalkoisia.
Nyt ne ovat isoja ja värillisiä.
Oulu valokuvakaupunkina syntyi 1980-luvulla. Taustalla oli
valokuvauksesta vakavasti kiinnostuneita henkilöitä, jotka onnistuivat
järjestämään maailmankuulujen valokuvaajien näyttelyitä. Koin dejavu-ilmiöitä
New Yorkissa kuuluisan Magnum-kuvatoimiston Henri Cartier-Bressonin
näyttelyssä: nämä kuvat olin nähnyt aikaisemmin kotikaupungissani Oulussa.
Pohjoinen valokuvakeskus perustettiin vuonna 1987 ja sen
johtajaksi nimitettiin aluksi ruotsalainen Jan-Erik Lundström ja sen jälkeen
Pirkko Siitari, joka organisoi tehokkaasti myös kansainvälisen verkoston
keskuksen toimintaan.
Regionalismia ja kansainvälisyyttä
Kalevan kulttuuriosasto oli merkittävä
kulttuuri-instituutio. Sen päällikkö
oli Kaisu Mikkola, jonka alaisena avustajana toimin viitisentoista
vuotta. Kaisu Mikkola puolusti jatkuvasti ja mitä erilaisimmissa yhteyksissä
Pohjois-Suomen ja pohjoissuomaisten taiteilijoiden etuja. Tämä häikäilemätön
regionalismi ei kuitenkaan näkynyt Kalevan kulttuurisivuilla. Hyvin
organisoidun avustajakuntansa avulla se pystyi kertomaan lukijoilleen mistä
tahansa merkittäväksi katsomastaan kulttuuritapahtumasta Suomessa ja
lähialueilla. Kulttuuriosastonsa takia Kaleva oli valtakunnallisesti kuuluisa
sanomalehti.
Kaupunki oli valinnut linjansa teknologiakaupungiksi ja
vastakkainasettelu kulttuurin ja teknologian kanssa sävytti aikaa. Tekniikkaa
painottaneessa ilmapiirissä oululaiset hylkäsivät suunnitellun Taideteollisen
korkeakoulun alueellisen osaston, jota ehdotettiin myös Ouluun. Se toteutettiin
Rovaniemellä ja tunnetaan nykyisin Lapin yliopiston Taiteiden tiedekuntana. Näin
miljardit lensivät Oulun yli.
Kesti noin kymmenen vuotta, ennen kuin Oulussa tajuttiin,
että tekniikka ja kulttuuri eivät sulje pois toisiaan. Kun kirjasto, teatteri
ja musiikki olivat saaneet uudet kotinsa Oulussa, alettiin vaatimaan myös
Asemakadulla olleen taidemuseon uudisrakennusta. Oulussa keskusteltiin
1980-luvun lopulla eri vaihtoehdoista. Rakennettaisiinko taidemuseolle uusi
rakennus vai kunnostettaisiinko museo Åströmin vanhaan tehdasrakennukseen.
Ennen tätä keskustelua käytiin kuitenkin perusteellinen
keskustelu, jossa määriteltiin Oulun taidemuseon toiminnan päälinjat. Haluttiin
saada taidemuseoon paikallisesti merkittävien taiteilijoiden näyttelyiden
lisäksi enemmän tasokasta valtakunnallista taidetta. Haluttiin myös lisätä
kansainvälisen taiteen näyttelyiden osuutta. Tämä linja toteutettiin 1990-luvulla,
kun taidemuseon johtajaksi nimitettiin vuonna 1992 Ullamaria Pallasmaa.
Suuren talouslaman varjossa 1990-luvun alussa syntyi Bothnia
Art Workshop, joka oli monitaiteellinen ja paljolti vapaaehtoistyöhön perustuva
tapahtumasarja. Työpajan ideana oli edistää kansainvälisiä kontakteja ja niitä
syntyikin runsaasti. Oulun kulttuurin kansainvälistymistä helpotti myös Suomen
liittyminen Euroopan Unioniin vuonna 1995.
Oulun kulttuurista kasvoi 1980-luvulla se, mitä sanahirviö
valtakunnanosakeskus tarkoittaa. Siitä tuli alueellisesti yhä riippumattomampi
maan pääkaupungista ja kulttuurisesti melko vauras, jonkin verran
kansainvälistyvä paikka. Toivottavasti Oulu ja Pohjois-Suomi välttyvät myös
porvarillisen itsetyytyväisyyden paheelta.
Heikki Kastemaa
1 kommentti:
very beautiful monument, thank you
Lähetä kommentti