Kuvasin videon 27. syyskuuta 2017 Pekingin keskustan pohjoispuolella sijaitsevassa kunfutselaistemppelissä. Kyseessä on ilmeisesti harjoitus seuraavana päivänä järjestettäviä Kungfutsen 2 568 -vuotissyntymäpäivän seremoniota eli Opettajan päivää varten. Sitä vietetään kungfutselaistemppeleissä muun muassa Taiwanissa ja Kiinassa.
Tunnin verran kestävässä seremoniassa on 37 osaa, joiden koreografia on tarkkaan suunniteltu. Kuvissa näkyvä tummapukuinen nainen on ”koreografi”, joka tarkkaili, opasti ja ohjasi osallistujia.
Tilaisuus alkaa temppelin länsiportin avaamisella, josta osallistujien kulkue etenee temppelin esipihalle. Siellä on valkoinen, marmoniin veistetty Kungfutsen patsas.
Osallistujat näyttävät olevan tässä kenraaliharjoituksessa tavallisia turisteja ja mukana on seremonian airueita sekä tanssijoita. Varsinaisessa seremoniassa osallistujat saattavat olla korkean tason poliittisia johtajia, koulujen rehtoreita ja opiskelijoita. Erilaiset kulkueet kuvaavat ilmeisesti Kungfutsen seuraamisen merkitystä.
Tytöt esittävät tanssin temppelin edessä olevalla aukiolla. Tempelissä on voitu uhrata aikaisemmin sika, lehmä tai vuohi, nykyisin eläinten sijaan uhrataan hedelmiä. Tytöillä on yllään Ming-dynastian tyyliset punaiset kaavut, siniset vyöt ja mustat hatut. Heillä on käsissään keppi, jossa on kolme fasaaninsulkaa, vasemmassa kädessä on huilu. Sulkakeppi symbolisoi tinkimättömyyttä ja huilu tasapainoa.
Kungfutsen kurinalainen moraali tuntui olevan läsnä tässä tapahtumassa. Koreografiaa hiottiin vielä jonkin verran, osa äänentoistosta on tehty langattomalla äänentoistotekniikalla ja valotaulut ovat käytössä alueella.
Kiinan moraali
Rituaaleihin rakastunut Kungfutse (551-479 eaa) syntyi Kiinan historian kevättä ja syksyä -kaudella. Hän loi moraaliopin, josta tuli Kiinan virallinen valtionuskonto yli kahden tuhannen vuoden ajaksi.
Kungfutselaisuus on yksi kolmesta Kiinan pääuskonnosta taolaisuuden ja buddhalaisuuden lisäksi. Lisäksi Kiinassa on muslimeita, joiden enemmistö on hui-muslimeita, jota sanotaan myös hui-kiinalaisiksi. Kiinan uskonnoista sanotaan – toisin kuin tämän päivän Euroopassa ja Lähi-Idässä – että ne eivät ole antagonistisessa suhteessa toisiinsa. Joku saattaa olla esimerkiksi kaikkien valtauskontojen kannattaja.
Kiinan kommunistipuolue tukee kungfutselaistemppeleiden entisöintiä, eikä uskontojen harjoittamista ainakaan häiritä. Kiinan ilmapiiri on muuttunut autpritaarisemmaksi viime aikoina, mutta kommunistihallinnon kaikkialle ulottuva kontrollihalu ei tunnu ulottuvan uskontoihin.
Kiinan visuaalisessa kulttuurissa näkyy tietty pidättäytyminen sukupuolisen ja yleensä ottaen halun nostattamisesta. Kapitalismi ja kaupallisuus, joka tuottaa valtavasti halun ja nautinnon pyrkimystä länsimaissa tuntuu olevan rajoitettua, eikä seksismi ei ole voimakkaasti esillä mainoksissa tai pukeutumisessa. Toisaalta naisten seksuaalinen häirintä on, toisin kuin valtion propagandakoneisto väittää, yleistä myös Kiinassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti