Harrastan juttukierrätystä
Kulttuurinavigaattorin Julkaistua-sarjassa. Tämä
kirjoittamani artikkeli julkaistiin Suomen arvostelijain liitto
SARVin jäsenlehdessä Kriitikko 1/2013, varapuheenjohtajan
palstalla. SARV on ollut huolissaan julkilausumassaan ilmiön yleistymisestä ja
ulottumisesta yhä laajemmalle sanomalehtiin.
Vaikka vastustan juttujen
kierrättämisen ulottamista eri alojen taidekritiikkiin, koen silti,
että Helsingin Sanomat, Aamulehti, Turun Sanomat,
Keskisuomalainen ja Lapin Kansa ovat myös minun ja
meidän kaikkien lehtiä.
Työskenneltyäni Kalevan
toimittaja-avustajana viitisentoista vuotta, minulle lähetettiin
kirje joskus 1990-luvun lopulla, jossa ilmoitettiin, että minun
pitäisi allekirjoittaa sopimus, jonka mukaan juttujani saataisiin
julkaista useissa eri julkaisuissa ja versioissa ilman minkäänlaista
lisäpalkkiota. Muutaman muun Kalevan avustajan kanssa
yritimme neuvotella asiasta, mutta turhaan. Kirjeessä luki, että
jos ei allekirjoita sopimusta, on entinen Kalevan avustaja.
Eihän siinä auttanut muu kuin itkeä ja allekirjoittaa.
Eri taiteenalojen kritiikin asema
julkisessa mediassamme on mahtava aihe, jota kannattaa seurata. Kulttuurielämämme on kyllä osoittautunut elinvoimaiseksi, mutta mitä
tapahtuu sanomalehdille, jos ne hylkäävät paikallisen,
peruslevikkialueillaan tapahtuvan kulttuurin journalismin ja kritiikin?
Jos juttukierrätys saa yliotteen lehdissämme, silloin voi ehkä vain
todeta kolkosti: ”Ovat muistojemme lehdet kuolleet.”
Sanomalehtiemme sampo vai syöpä?
”Modernin maalauksen äärimmäistä äärimmäisyyttä edustanee Pollock, joka yhdeksättä neliömetriä laajoissa sommitelmissaan on antanut taulun itse maalata itsensä värin saadessa valua ja muotoutua kankaalla sitä mukaa kuin sitä on käännelty eri asentoihin.”
Näin kirjoitti nimimerkki Tuomaantytär
amerikkalaisen taiteen näyttelystä Helsingin Taidehallissa
tammikuussa 1954. Yhdysvaltalaisen taiteen kuuma nimi Jackson Pollock kuohutti kriitikoiden tunteita. Tuohon aikaan
arvostelijat kirjoittivat nimimerkillä ja vain harvat tiesivät,
että Tuomaantytär oli silloisen Maalaisliiton sanomakeskuksessa
toimiva kulttuuritoimittaja Marjatta Väänänen. Hän eteni
myöhemmin kansanedustajaksi ja tunnettiin 1970-luvulla
Keskustapuolueen rautarouvana ja kulttuuriministerinä.
Tuomaantyttären arvostelu julkaistiin
samansisältöisenä sanomalehdissä Ilkka ja Savon
Sanomat. Tällä tavalla harjoitettiin julkaisemista, jota
nykyisin sanotaan juttukierrätykseksi. Se tarkoittaa, että
samansisältöinen kirjoitus voidaan julkaista joskus eri tavoin
otsikoituna, taitettuna ja eri kuvilla varustettuna useissa lehdissä.
Kierrätettäviä juttuja voidaan myös julkaista lyhyempinä tai
pitempinä versioina riippuen käytettävänä olevasta tilasta.
Juttujen kierrätys sai uutta vauhtia,
kun lehdissä alettiin soveltaa uuden median teorioita. Se on osa
ilmiötä, jota kutsutaan mediakonvergenssiksi.
Vietin viime kesänä pari päivää
Kuvataiteen keskusarkistossa, jossa on luettavissa käytännöllisesti
katsoen kaikki Suomessa kuvataiteesta julkaistu aineisto. Helene
Schjerfbeckin syntymästä oli kulunut 150 vuotta ja Ateneumissa
järjestetystä isosta näyttelystä oli paljon kirjoituksia. Laskin,
että STT:n toimittajan Antti Eerolan artikkeli julkaistiin
käytännöllisesti katsoen kopioituna yhteensä kolmessatoista
sanomalehdessä (Hämeen Sanomat, Etelä-Suomen Sanomat,
Kainuun Sanomat, Länsi-Suomi, Kouvolan Sanomat,
Warkauden Lehti, Salon Seudun Sanomat, Uutisvuoksi,
Itä-Savo, Forssan Lehti, Länsi-Savo,
Etelä-Saimaa ja Suomenmaa). Sari Toivakan
kirjoittama artikkeli julkaistiin samanlaisena Ilkassa,
Kalevassa, Keskisuomalaisessa, Karjalaisessa ja
Pohjalaisessa.
Nämä melko hyvin kirjoitetut ja
perusteelliset kirjoitukset olivat lähinnä artikkeleja. Jännitin
arkistossa kuitenkin sitä, onko juttujen kierrätys yleistymässä
myös taide-näyttelyiden kritiikkiin. Tiedetäänhän, että
kirjallisuuskritiikki on ollut kierrätys-aineistoa jo vuosia. Ja
löytyihän sitä! Maila-Katriina Tuomisen kirjoittama Helene
Schjerfbeck -juttu julkaistiin Satakunnan Kansassa, Jämsän
Seudussa, Lapin Kansassa ja Pohjolan Sanomissa.
Alma-kustannusyhtiön osa Alma Aluemedia alkoi alkuvuodesta ulottaa juttukierrätystä eri
taiteenalojen kritiikkiin. Tunnettu kuvataidekriikko Otso
Kantokorpi ilmoitti blogikirjoituksessaan sopineensa Alma
Aluemedian kanssa, että hänen juttujaan voidaan julkaista
samanlaisina ketjun sanomalehdissä.
Sopimukset juttukierrätyksestä
tehdään tavallisesti pakkosopimuksina, joissa kirjoittajille
ilmoitetaan, että jos et allekirjoita, olet entinen avustaja.
Pakkosopimuksia vastustaneita saatetaan irtisanoa, kuten kävi
pitkäaikaiselle Helsingin Sanomien avustajalle Heikki
Jokiselle, joka rohkeasti vastusti tällaista sopimussanelua. Ja
jos avustaja allekirjoittaa pakkosopimuksen, kustantaja ei ota mitään
vastuuta juttujen tilaamisesta tulevaisuudessa.
Juttukierrätystä on jo pitkään
sovellettu muun muassa uutisiin, ulkomaanosastoihin ja urheiluun.
Kierrätyksen ulottaminen eri taiteenalojen kritiikkiin on kuitenkin
kyseenalaista monesta näkökulmasta tarkasteltuna.
Jos toimittaja-avustajien kyykyttäminen
pakkosopimuksilla on epäreilua ja alentavaa, lehtien sisällön
samankaltaistuminen alkaa kaivata lukijoiden kuluttajansuojelijaa.
Eikö meillä pitäisi olla varaa sanomalehtiin, joiden välillä
lukijoilla olisi valinnanvaraa?
Otso Kantokorpi perusteli siirtymistään
Alman avustajaksi: ”...jos se en olisi minä, olisi se joku muu,
koska paluuta vanhaan paikallisuuteen ei mediamaailmassa kuitenkaan
enää ole.” Juttujen kierrätyksen logiikkaan kuuluu kuitenkin se,
että sama tarina on pystyttävä julkaisemaan maan useilla
seuduilla, joka johtaa eri kulttuurialojen viestinnän yleisyyteen ja
ei-paikallisuuteen. Haluavatko lukijat tällaista
kulttuurijournalismia?
Kritiikin harvennus lehdistä tekee
kriitikoista yhä enemmän henkisen monopolin harjoittajia.
Kulttuuritarjonnan kasvaessa kritiikistä tulee vieläkin
selektiivisempää ja strategisempaa. Kriitikon lukijasuhde
askarruttaa myös Otso Kantokorpea, kun hän pohtii
blogikirjoituksessaan uutta identiteettiongelmaansa: ”...ei ole
mitään erityistä paikkaa, ei kuviteltavissa olevaa omaa
lukijakuntaani. Ja voisinko kuvitella nimittäväni itseäni Alma
Aluemedian kriitikoksi? En varmaankaan, joten kai sitten nimitän
itseäni vähän valheellisesti Aamulehden kriitikoksi.”
Lopuksi voisi kysyä, onko tällainen
kustantaminen rikasta ja hedelmällistä edes sanomalehdille
itselleenkään? Onko kustantajan kukkaroa vain vähän keventävästä
mediakonvergenssista vaarana tulla sanomalehdistömme syöpä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti