Tarkastelen
Suomen kuvataiteen kansainvälistymistä Ars-näyttelyiden osalta kirjassani Nykyaikojen kampanjat:
Ars-näyttelyt ja niiden vastaanotto 1961–2006. Kansainvälisen nykytaiteen
esittelemistä varten tarkoitetut Ars-näyttelyt järjestettiin optimistisessa
hengessä siksi, että pelättiin Suomen taide-elämän eristyvän kylmän sodan kamppailuissa. Arsit saivatkin aikaan merkittäviä savutuksia, ja ovat tärkeitä yhä, vaikka niiden tavoitteet ovat tänään erilaisia kuin 50 vuotta sitten.
Kylmän sodan päättymisen jälkeen valtion rooli kulttuurin tukijana muuttui. Pyrittiin pois valtioisännyydestä, joka oli leimannut kylmän sodan kulttuuria sekä idässä, että lännessä. Kansainvälinen kulttuurivaihto lisääntyi huomattavasti 1990-luvulla paitsi vuoden 1995 EU-liittymän ansiosta, myös FRAMEn toiminnan takia. Tunnen useita kuvataiteilijoita varsinkin Pohjois-Suomessa, joille uusi kansainvälistyminen 1990-luvulta toi paljon uusia mahdollisuuksia ja näkökulmia.
Mielestäni kansainvälisyyden ja
kansainvälistymisen tarve on Suomen kulttuurissa yhtä tärkeä tänään kuin
1960-luvun alussa. Kansainvälisessä kulttuurivaihdossa käytettävät välineet
ovat kehittyneet ja niiden tiheys on lisääntynyt valtavasti 1960-luvulta, mutta
etäisyydet eivät ole lyhentyneet. Sähköpostin ja Internetin aikakaudellakaan
emme voi mitään maantieteelle.
Virtuaaliset,
sosiaaliset verkostot eivät korvaa kansainvälistä verkostoitumista, joka vaatii
myös matkustamista, majoittumista, osallistumista ja henkilökohtaisia
tapaamisia. Taideteoksia täytyy pakata, vakuuttaa, siirtää ja koota uudelleen
eri paikoissa myös tänään, kuten aikaisemminkin. Pronssia tai puuta ei voi
digitalisoida. Kansainvälisen kulttuurivaihdon lisääntyminen vaatii yhä uusia
ponnistuksia ja voimavaroja.
Suomen historiallisena kohtalona on ollut usein kulttuurisen
eristymisen kasvu, kulttuurimme kansainvälisyyden ”nukahtaminen” ja jopa tuudittautuminen
omahyväisesti kansalliseen kulttuuriimme. Olemme kuitenkin myös eri aikoina
torjuneet näitä uhkia tietoisilla kulttuurisilla toimilla ja teoilla sekä
käsittääkseni myös onnistuneet siinä.
En tiedä FRAMEn tilanteeseen liittyviä yksityiskohtia
enemmän kuin mitä julkisuudessa on tullut esille. Olen kuitenkin ollut
huolissani tilanteesta myös siksi, että elämme lama-aikaa ja se tarkoittaa
ennen kaikkea henkistä lamaa.
Iloitsin, kun kuulin seuraavan Ars-näyttelyn teemasta, joka
on Afrikan nykytaide. Haluan sanoa, kuten Tulenkantajat 1920-luvulla: ”Ikkunat
auki ja ulos Afrikkaan!” Ja Arsin perustajien hengessä, meidän on
tänäänkin kartettava joutumasta Suomi-umpioon.
Luin tänään valokuvataiteilija
Elina Brotheruksen kirjoituksen Helsingin
Sanomien yleisönosastosta (HS, Mielipide 9.4.2010). Hän pelkää suomalaisen
taiteen kansainvälistymisen halvaantumista nyt, kun FRAME uhataan
lakkauttaa. Brotherus toteaa, että FRAMEn aloitteellisuuden ja
asiantuntemuksen avulla maailmalle on päässyt moni nuori taiteilija, joka ei
olisi kuuna päivänä rohjennut hakea ministeriöiden vienninedistämistukia.
Tällaiseen
käsitykseen minäkin olen päässyt. FRAMEn saavutukset eivät kaikki ole olleet
pompöösien edustusnäyttelyiden tukemista, mutta kaikki ulkomailla näyttelyitään
pitävät taitelijat ovat osaltaan lisänneet panoksensa myönteiseen Suomi-kuvaan.
Kuten Brotherus kirjoituksensa otsikossa toteaa, ”FRAME on brändi, joka
kannattaisi säästää”.
Tänään perustettiin Facebookiin ryhmä FRAME säilytettävä!
Ryhmä vetoaa kulttuuriministeri Stefan Walliniin: näyttelyvaihtokeskus Framen
nimi ja keskeiset toimintatavat tulee säilyttää hallintoa uudistaen.
Vetoan KULTTUURINAVIGAATTORIn lukijoihin, allekirjoittakaa tämä vetoomus ja kehottakaa kavereitanne myös!
1 kommentti:
Hei,
olen täysin samaa mieltä kanssasi. Brotherus, kuten muutkin taitelijat ovat todenneet, osuu oikeaan juuri siinä, että FRAME on maailmalla huomattavasti tunnetumpi, mitä Suomessa oikein ymmärretäänkään. En voinut kuin huokaista, kun luin toissapäiväisestä Helsingin Sanomista, miten opetusministeriö etsii nyt kansalta ideoita siitä, miten taidevientiä pitäisi kehittää. Kansalta? Ideoita? Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Muodikasta "olemme avoimia ja kuuntelemme kaikkien mielipiteitä" -huttua, mistä ei yleensä synny yhtikäs mitään.
Allekirjoittamaan!
Pauliina
Lähetä kommentti