Georg Baselitz Tennispalatsin näyttelyssään. |
Jokainen
kuitenkin tietää, että tähtihetkensä 30 vuotta sitten kokenut taiteilija ei ole
aikamme kaikkein kuumimpien taiteilijoiden joukossa, ja että lausunto on
tyhjänpäiväistä pöhinää ja hypeä.
Tarkistin Art facts.netin rankinglistasta, että Baselitz sijoittuu maailman
taiteilijoista sijalle 22. Sekin on täyttä puppua, omassa listassani olin laskenut
hänet sijalle 19.
Yliampuvasta
markkinoinnista huolimatta näyttely osoittaa kuitenkin, että villin maalarin
käsi ei ole vielä kesytetty. Näyttely on melko perusteellisesti koottu katsaus Georg Baselitzin
tuotantoon.
Katsellessani
näitä uhkeita maalauksia ja veistoksia tunteisiini sekoittui nostalgiaa, kuten
varmaan kaikkien niiden, jotka kokivat uuden taiteen esiintulon 1980-luvun
alussa.
Baselitzin
taide ei ole vielä täysin pyhitetty paksuihin taidehistorian kirjoihin, mutta
ei hänen taiteensa enää tuoretta nykytaidettakaan ole. Siksi näyttelyn
yhteydessä on hyvä harjoittaa vähän taidehistorian ja nykytaiteen välimaastoon
sijoittuvaa muistelukulttuuria.
Georg Baselitz, Kotka, 1982. Maalaus oli Helsingissä Ars 83-näyttelyssä. |
Uusi taide
Se oli totisesti brändi. Uudet maalaukset livahtivat äkkiä verkkokalvojen kautta päähän. Nuo nopeat ja leveät vedot, valutukset ja karkeat kuvat polttivat merkin pääkalloni sisään, johonkin takaraivon tienoille.
Siitä
käytettiin useita nimiä, uusekspressionismi
tai vain ekspressionismi, Junge Wilde, Neue Wilde tai villit
maalarit. Amerikassa puhuttiin Bad
Paintingista, jolle keksittiin nopeasti kotimainen nimitys: huonomaalaus. Ja Ranskassa keksittiin figuration libre ja Italiassa transavantgarde. Kun uudet taiteet
ainakin aluksi ryhmittyivät näin kansallisesti, se oli melkein kuin
kansallisromantiikat olisivat heränneet eloon pitkästä unestaan. Usein
käytettiin vain yleisesti sanoja uusi maalaus tai uusi maalauksellisuus.
Tilannetta
olisi myös voinut kuvata lyhyesti sanoilla uusi taide.
Kyse ei ollut
pelkästään maalaustaiteesta, vaan kuten yleinen sanonta kuului, veistoksista,
joita maalattiin ja maalauksista, joita ikäänkuin veistettiin. Noihin aikoihin
tapahtui myös installaation, videotaiteen, performanssin ja valokuvan
läpimurto.
Saksalaisten
reippaassa marssissa 1980-luvun alussa taiteen maailmankartalle oli myös jotain
pelottavaa. Jokainen tiesi, että Saksa oli edellisen kerran pullistellut
taiteellaan 1930-luvulla. Sodan jälkeen Saksasta tuli lyöty ja kahtia
jakautunut maa. Se oli kulttuurianniltaan verraten mitätön paikka
Keski-Euroopassa, jolla oli tuskin mitään sanottavaa kansainvälisissä
kuvioissa. Ennen uusia villejä Saksassa tuntui olevan suurta vain sen
menneisyys.
Muistan kerran
uhkaavan tunnelman, kun saavuin junalla Berliinin rautatieasemalle. Uusnatsit
tarkkailivat tilannetta saksanpaimenkoiriensa kanssa asemalaiturilla.
Ilmeisesti minut kuitenkin hyväksyttiin kuuluvan oikeaan rotuun ja pääsin
kävelemään asemalle rauhassa. Opin pian, että joka toisella Berlinerillä oli saksanpaimenkoira ja
parhailla kaksi.
Cafe Deutschland
Aloin lukemaan
saksalaisia taidelehtiä. Jörg Immendorffin
maalaus Cafe Deutschland kiinnosti
minua. Hänellä oli useita versioita tästä lähes historiamaalauksen kaltaisesta
aiheesta.
Yritin ottaa
selvää Saksasta ja saksalaisista matkoillani. Itä- ja Länsi-Berliini oli
kummallinen kaksoiskaupunki, jossa oli kyllä maailmanluokan hohtoa, mutta se ei
selvästikään ollut vielä mikään saksalaisen taiteen Hauptstadt. Merkittäviä alueita Saksassa olivat Frankfurt, Köln ja
Düsseldorf. München ja Stuttgart olivat myös merkittäviä keskuksia. Maan
ei-keskitetty taide-elämä tuntui voivan hyvin, mutta vain omissa oloissaan. DDR
oli taiteellisesti melko mitäänsaamaton (muistelen kokemuksiani sieltä
artikkelissa Muistoja
DDR:sta).
Molemmat Saksat
tuntuivat 1980-luvulla kiemurtelevan syvällä menneisyyksiensä
pohdinnoissa, jota leimasi häpeän ja ylpeyden, suuruuden ja pienuuden, lyömisen
ja lyödyksi tulemisen moraalinen pohdinta. Immanuel Kant vai Buchenwald,
juutalaisten Endlösung vai Hegelin
estetiikka, Goethe vai Volkswagen, berliiniläinen kebab vai Bauhaus, McDonalds
vai Thüringer Rostbratwurst?
Vaikka
maalaukset olivat villejä, karkeita ja raakoja, itse saksalaiset osoittautuivat
varsin ystävällisiksi. Keskustellessani nuorten kanssa he tuntuivat pohtivan
asioita maansa menneisyydestä. Yllätyin heidän historiatietoisuudestaan ja
ihailin sitä, vaikka siihen sekoittui joskus sentimentaalista moralismia. Suomi
tuntui Saksaan verrattuna maalta, jossa oli taisteltu sekä Neuvostoliittoa,
että Natsi-Saksaa vastaan, sen jälkeen pesty ja kuivattu kädet ja unohdettu
koko menneisyys saman tien. Historian muisti oli lorahtanut Suomessa pesuveden
mukana viemäriin. Sen suhteen ei meillä ollut mitään ongelmaa, kun taas
saksalaisilla – ja tätä pidin heidän älykkyytenään – oli aina nenänsä edessä das Problem.
Harva huomasi
tai ymmärsi, että Saksan uusi nousu taiteen maailmankartalle tapahtui, jos
asiaa hieman karrikoi, sosialistisen
realismin kautta. A.R.
Penck, Gerhard
Richter ja Georg Baselitz olivat syntyneet ja varttuneet joko
Natsi-Saksassa tai maassa, jota kutsuttiin Saksan demokraattiseksi tasavallaksi.
He olivat saaneet itäsaksalaisen taidekoulutuksen ja kasvatuksen klassisen
taiteen, sosialistisen realismin piirissä. Heidän taiteensa ja elämänsä motiivi
oli sama. He pyrkivät pois DDR:stä joko siirtymällä tai loikkaamalla Länsi-Saksaan. Myös
taiteessaan he pyrkivät pois, ulos sosialistisesta realismista.
Richter
katsottiin niin menestyneeksi sosialistisen yhteiskunnan kasvatiksi, että kun
kuultiin hänen loikanneen länteen juuri ennen Berliinin muurin rakentamista
1960-luvun alussa, hänen oppilastyönään maalaama seinämaalauksensa maalattiin päälle.
Teos paljastettiin uudestaan Saksojen yhdistyttyä juhlallisin menoin, taiteilijan läsnäollessa. He olivat toisinajattelijoita, non-konformisteja ja
kapinallisia. Nykyisin heidän kaltaisiaan sanottaisiin kai rutiininomaisesti vaihtoehtotaiteilijoiksi.
Gerhard Richter, Betty, 1988. |
Maalaustaiteen Mercedes-Benz
Vaikka Suomesta
katsottuna kaikki saksalaiset olivat ekspressionisteja, kyse ei ollut
yhtenäisestä joukosta. Kaikki eivät olleet myöskään ekspressionisteja. Gerhard
Richterin maalaukset olivat laskelmoituja ja tarkkoja valokuvauksen ja
maalauksen yhdistelmiä. Kutsuin häntä maalaustaiteen Mercedes-Benziksi.
Joseph Beuys oli heistä
vanhin ja kaikkien yläpuolella. Hän oli ajan kulttitaiteilija, jonka
persoonallisuudesta, elämänkerrasta ja taiteilijuudesta tuli myytti über alles. Vaikka käsitin Beuysin
toiminnan laajan taidehistoriallisen merkityksen, hänen taiteensa ei saanut
aikaan kovinkaan suuria väristyksiä minussa edes pienehkössä Mönchengladbachin
taidemuseossa, joka oli eräs uuden taiteen Mekka. Mutta Anselm Kieferin teokset
saivat aikaan korvissani
suippenemista.
Saksaan syntyi
suuria taidemuseoita kuin sieniä sateella. Puhuttiin uudesta kulttuurista ja
taiteesta kiinnostuneesta väestöstä, nuorista urbaaneista ihmisistä ja
kulttuurihölkästä. Ensin arkkitehtuuri oli postmodernismia ja pian
kaikki oli postmodernismia, vaikka kukaan ei tarkkaan ottaen oikein tiennyt
mitä se tarkoitti, mutta kuitenkin kaikki tiesivät mistä oli kysymys.
1980-luvun
taidekäsitykselle oli tyypillistä avantgarden usein
asenteellinen vastustaminen. En kuitenkaan käsittänyt täysin, miksi
sijoittumisessa taiteen eturintamaan olisi ollut jotain hävettävää. Avantgarde
oli tullut teollisuuden kaltaiseksi varmaan New Yorkissa tai Pariisissa, mutta
taiteilijat olivat yhtä kunnianhimoisesti pyrkimässä eturiviin kuten aina
ennenkin.
Aika oli myös
talouskasvun aikaa ja monesta asiasta huomasi, että rahaa oli aivan liikaa.
Uuden ja yleistyneen moraalikäsityksen mukaan oli sallittavaa näyttää
rikkautensa, jos oli rikas. Osa nouveau
riche-luokasta osti taidetta lähinnä kai ilmaistaakseen rikkautensa ja
”investoidakseen” kuten ajan muotisana kuului. Vain harvoilla rakkaus
taiteeseen tuli pitkäaikaiseksi ja tavallisesti seikkailu taiteen kanssa
päättyi kapitalistiseen talouslamaan 1990-luvun alussa.
Georg Baselitz, Stalin ja Voroshilov pissaavat Kremlin muurilla, 2009. |
Tuorein silmin
Ja tässä nyt
seison noiden isojen maalausten edessä. Huomaan, kuinka Baselitz leikittelee
kaksinaisuudella ikään kuin leikkaamalla tai viiltämällä kuvan kahteen osaan.
Hän lainaa ja
kommentoi taidehistoriaa enemmän kuin muistan aikaisemmasta tuotannosta.
Repertuaarissa ovat niin Pollock kuin Mondriankin tai Stalin ja Voroshilov pissaamassa Kremlin muurilla.
Useissa
Baselitzin maalauksissa hahmot esitetään ylösalaisin käännettyinä. Hän yrittää
saada katsojat näkemään uusin tavoin, tuorein silmin. Samperi! Ainakin minun
katseeni hän onnistui kääntämään, jälleen kerran, tuo vanha kettu.
2 kommenttia:
Minä kuuluun Heikin kanssa samaan sukupolveen ja menin näyttelyyn ne avantgardistiset maalaukset mielessäni. Ne olivat tehneet minuunkin lähtemättömän vaikutuksen. Toivoin, ettei nyt kuitenkaan tarvitse katsella kuollutta, paikalleen jämähtänyttä Baselitzia. Eikä todella tarvinnut. Teokset olivat äärimmäisen voimakkaasti läsnäolevia. Olen kokenut jotain samantasoista läsnäoloa vain Rembrandtin maalauksia katsellessani. Ja tämän maalauksellisen voiman ansiosta Baselitz nousee minun rankinglistallani aikas kärkisijoille:)
Mielestäni näyttely on kiinnostavin, jossa olen käynyt Suomessa 2010 vuonna. Minä en tuntenut häntä, mutta kyllä hän nyt jäi pysyvästi mieleen.
Lähetä kommentti