Hannu Väisäsen romaanitrilogian
ensimmäinen osa Vanikan palat (2004) alkaa laajalla maisemakatsauksella, panoraamalla Oulun Intiön vesi- ja tähtitornista, jossa päähenkilö Antero katsoo kotikaupunkiaan. Viimeinen osa
Kuperat ja koverat (2010) päättyy Helsingin Tähtitorninmäen
tornista kaukoputkella katsottuna kuun maisemiin, josta kertojan
tajuntaan virtaa monenlaisia mieli- ja muistikuvia.
Sarjan toisessa osassa Toiset kengät (2007) Väisänen kuvaa muun muassa Oulun
keskustan ja Tuiran kaupunginosan väliin rakennettua Merikosken
voimalaitosaluetta, tuota vettä ohjaavaa ja sen massoja sähköksi
muuttavaa, valtavaa betonista ja teräksestä valmistettua teollista
maisemaa. Se on sotienjälkeisen kehityksen symboli, sankarillisen
modernismin temppeli.
Anteron kehittymisen taustanäyttämöitä
ovat lapsuuden Oulun kasarmialue ja nuoruuden omakotitalon lähiön
seudut. Maisemaa hallitsee monilapsisen perheen yksinhuoltajaisä,
jonka Väisänen kuvaa melko häijynä ja ivallisena, mutta myös
koomisena kuin Vilho Lammen karikatyyriset henkilöhahmot.
Tällainen sardonisuus sävyttää
romaanisarjan ilmapiiriä ja henkilökuvauksia, mutta se on
pikemminkin lämmintä kommentointia huumorin ja kekseliäisyyden
merkeissä kuin ilkeää ja kaunaista mieltä. Väisänen rönsyttelee
paitsi henkilöhahmojaan, myös romaaniensa kerrontaa tajunnallisilla
laajentumilla.
Ero draaman ja trauman välillä on
hiuksenhieno: draama vie asioita eteenpäin ja synnyttää, mutta
trauma pitää paikallaan, sammuttaa. Hannu Väisänen kertoo
tapahtumista, sattumuksista, eriskummallisista yhdistelmistä ja
ihmisistä juuri visuaalisina ilmiöinä. Hän kommentoi maailmaa,
ihmisiä, esineitä ja tapahtumia kuvien kautta.
Antero haltioituu odottamattomuudesta,
hän huomaa vähitellen, miten tärkeää mielikuvituksen
kehittymiselle erehtyminen ja eksyminen ovat. Hänen ihmissuhteitaan
leimaavat pettymykset, luopumiset ja lähdöt, mutta myös
solidaarisuus ja toverillisuus.
Taiteen historiaa
Kuperissa ja koverissa maisema muuttuu
Anteron mennessä opiskelemaan, ensin Savonlinnan taidelukioon ja
sitten Kuvataideakatemiaan Helsingissä. Kirja ei kerro vain
Anterosta, taiteilijan synnystä, vaan se kertoo myös taiteen
synnystä. Se ei ole taidehistoriaa – Väisänen lähes karttaa
suoria taide- ja aatehistoriallisia yleistyksiä – mutta Kuperat ja
koverat on taiteen historiaa.
Nykytaide, sellaisena kuin sen tänään
tunnemme, syntyi paljolti niistä 1970-luvun näkökulmista, joita
Hannu Väisänen Kuperissa ja koverissa kertoo. Jo hänen
opiskeluaikoinaan 1970-luvun alussa kehittyivät Suomessakin installaation ja
performanssin (niitä kutsuttiin silloin happeningeiksi) traditiot. Ne
tulivat laajan yleisön tietoisuuteen vasta kymmenkunta vuotta myöhemmin
1980-luvun alussa ja ovat nykyisin varsin yleisiä taiteenaloja.
Vanhat taiteen genret hajoitettiin. Kun
Antero leikkauttaa pitkän tukkansa kaljuksi, hän ajattelee omaa
päätään veistoksellisena taideteoksena. Hän suuntautuu
voimakkaasti juuri esineiden, objektien aistimelliseen käsittämiseen
ja siirtyy vaivatta asetelmamaalauksesta installaatioon. Ja kun
kuvataidetta opiskeleva Antero on saanut kotikasvatuksena tapahtumien
ymmärtämisen ja ryhmittämisen dramaturgisina, ei olla kaukana
performanssitaiteen alkulähteiltäkään.
Taideopiskelijana ja nuorena
taiteilijana Antero korostaa suvereenisuuttaan. Väisänen kertoo
ironisesti ja koomisesti nuorukaisesta, joka käy läpi kaikki
taideopiskelijoiden tavalliset identiteetin, narsismin ja
erottautumisen maneerit. Siihen kuuluu myös tyytymättämyys
opiskeluun: Antero mainitsee saanensa kyllä opetusta tekniikoissa,
mutta perehdyttäminen kuvaan oli minimaalista.
Antero opiskelee elämän
taideakatemiassa, joka sijaitsee kahviloissa ja ravintoloissa,
tapaamisissa ja eriskummallisissa ihmisissä. Hänen taidehistorian
luentonsa ovat vanhoissa rakennuksissa ja esineissä. Huomioiden
tekeminen vaatii kuitenkin tietoja ja taitoa omien havaintojen tekemiseen, joiden tausta lienee Anteron klassisessa taideopetuksessa.
1970-luvun taidekäsitys pohjautui
arkihavainnon ylevöittämiseen ja Hannu Väisänen saarnaa kykyä
ylittää jokapäiväinen. Pyöräillessään Mannerheimintiellä
Antero haltoituu raitiovaunulinjan remonttityömaasta, jossa hän
näkee ainekset kokonaiseen ympäristöteokseen.
Eräs kirjan kappale lomittaa hienosti
käytäntöä ja teoriaa toisiinsa, kun Antero saa käsiinsä
luovuutta, sublimaatiota ja inspiraatiota käsittelevän kirjan.
Inspiraatiohan oli eräs 1970-luvun taidekäsityksen halveksittuja
käsitteitä.
Kirja kuvaa taide-elämän ilmiöitä
kuin modernismin oppikirjassa. Taiteellisen avantgarden esoteeriset
piirit tai dadaistiset soiréet tulevat mukaan Anteron elämään.
Avantgarde ja taidekoulutus eivät vielä 1970-luvulla olleet
teollisuuden kaltaisia liukuhihnoja, joita ne nykyisin ovat. Silloin
modernismi julistettiin varsin yleisesti tuhoon tuomituksi, kuten
koko kapitalistinen järjestelmäkin siinä ohessa.
Antero
osallistuu neljän hengen avantgardistiseen lauluryhmään "The
Driving Four", joka oli ”hätäisesti kyhätty bottega, taiteen
sekatavarapuoti”. Taustana on vuonna 1973 perustettu
performanssiryhmä Record Singers, johoin kuuluivat Outi
Heiskanen, Hannu
Väisänen, Mirja Airas ja Pekka Nevalainen. Ryhmä esitti muun muassa taidenäyttelyjen
avajaisissa kuvaelmia ja lauluesityksiä.
Taideopiskelija menee Moskovan kautta
Budapestiin vaihto-oppilaaksi. Siellä hän kiinnostuu paitsi
eräästä sikälaisestä opiskelijasta, myös Unkarin
kansallisgalleriassa näkemästään varhaisrenessanssin maalarin
Sassettan maalauksesta.
Kuperat ja koverat kertoo sen
renessanssinomaisen taiteen uudistumisen lähtökohdista, joka Suomen
taiteessa tapahtui 1970-luvun lopulla. Hannu Väisänen on eräs tuon
– usein pelätyn ja halveksitun – 1970-luvun sukupolven ehkä
paras edustaja Suomessa. Hänen kuviaan ja kirjojaan yhdistää
tarinankerronta, älyllinen analyysi ja mielikuvitus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti