sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

Havaitsemisen maailma

Luin nuorena innostuksella Kai von Fieandtin kirjan Havaitsemisen maailma (1962). Kirja tuli mieleen katsellessani Pekka Nevalaisen teoksia Kluuvin galleriassa. Ne kertaavat juuri noita havaitsemisen sääntöjä, lakeja ja ilmiöitä.

Nevalainen kertoo löytäneensä maalauspohjat teoksiinsa kaupungin kaduilta tai roskalaatikoista hänen asuessaan Helsingissä vuonna 2009. Siitä näyttelyn regionalistinen otsikko ”Helsinki-maalaukset”. Otsikosta huolimatta teoksissa ei voi havaita mitään alueellisuutta tai paikallisuutta. Päin vastoin ne ovat taidetta, jossa paikka ja paikallisuus on varsin tarkoin pyyhitty pois. 

Nevalainen rakentaa maalauksiaan usein melamiinikappaleista, joka ollut jo pitkään eräs yleinen rakennusteollisuuden käyttämä materiaali. Melamiini, tuo kulutusta kestävä, kova pinta-aine on kestänyt isältä pojalle keittiön pöydistä kaappien oviin ja lattialaminaatteihin.

Näyttely viittaa tietysti modernismiin, aikaan jolloin tärkeitä olivat ”paikaton paikka” ja ”ajaton aika”. Ajan ja paikan ilmaisuista tuli tabuja korkean modernismin saatossa. Nykyisin, kun regionalismi kukoistaa kulttuurissamme taas, voi muistella mennyttä aikaa, jolloin uuden muodon etsintä oli niin vimmaista, että se ohitti ja ylitti kaiken muun.

Myös suhde näköhavaintoon on muuttunut. Aikaisemmin painotettiin havainnon lakeja optisina ilmiöinä. Itse asiassa modernismin kaanonit, jos sellaisista ylipäätään voi puhua, perustuivat noihin hahmo- ja havaintopsykologian ilmiöihin, jotka innostivat varsinkin abstraktia maalaustaidetta. Nykyisin havainto käsitetään pikemminkin kognitiivisena, näkemiseen liittyvänä tietämisenä.

Nevalaisen näyttely kertoo siitä, miten nostalgiseksi suhteemme modernismiin on tullut. Muistelukulttuuriamme tosin vaivaa usein varsin yleistävä ja kaavamainenkin suhtautuminen eri aikojen nykytaiteisiin. Puhumme usein modernismista yksiköllisenä sanana, ikäänkuin se olisi yksi ismi muiden taidesuuntausten rinnalla.

Pekka Nevalaisen taiteessa ihailen sitä suorasukaista pragmaattisuutta, joka muistuttaa toisen ihailemani taiteilijan, Bruce Naumanin lähestymisen keinoja. Hyppy havaitsemisen maailmaan saarnaa arjen estetiikkaa.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...