Saara Ekströmin suurehkossa ja väljähkössä näyttelyssä
Kiasmassa on monta aihetta ja lähtökohtaa. Tuntuu, kuin koko näyttely istuisi viimeisellä oksalla.
Ekström käyttää syvää introspektiota
eli itsetarkkailua videoteoksissaan No Body, tai miehen introspektion
kuvitelmaa videoinstallaatiossa Man Before a Mirror.
Lintuhäkki-installaatiossa The Last Branch linnut
sirkuttavat iloisesti ja teoksen teksteissä muistutetaan topeliaanisella
hartaudella siitä, että linnut ovat henkilökunnan hyvässä hoidossa.
Valokuvissaan Ekström tutkii luonnon muotoja, kuten kukkia,
kiteitä ja vihanneksia. Wikipedian artikkelin mukaan biomorfismi taiteessa kiinnittää huomion luonnon elämän voimaan käyttäen
orgaanisia muotoja hahmottomien ja lievästi pallomaisten biologisten muotojen
vihjeinä. Biomorfisuudella on yhteyksiä surrealismiin ja art nouveauhun.
Tate:n taidesanakirjan mukaan, vaikka biomorfiset muodot ovat
abstrakteja, ne kuitenkin “viittaavat tai kutsuvat esiin eläviä
muotoja.” Artikkelissa mainitaan Joan Miró, Jean Arp, Henry Moore ja Barbara
Hepworth esimerkkeinä taiteilijoista, jotka käyttävät biomorfista muotoa.
Nykyisin taiteen biomorfisuudessa tarkastellaan myös
valmistettuja, suunniteltuja ja muotoiltuja esineitä, jotka näyttävät luonnon muodoilta, tai joiden vähäiset
luontoa muistuttavat piirteet saattavat muistuttaa meille luonnosta. Jossakin Saara
Ekströmin valokuvissa tarkastellaan juuri muotoiltuja esineistä biomorfisesta
näkökulmasta tai kontrastina niille. Voisiko tällaista lähestymistapaa kutsua sitten kulturoformiseksi?
Saara Ekström, Excess and Ascesis (sponge), 2010.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti