Ilja Repin Jairuksen tyttären heniinherätys, 1871. Repin sai maalauksesta, Pietarin taidekakatemiaan tekemästään lopputyöstä kuusivuotisen apurahan. Sen turvin hän asui Pariisissa ja matkusteli Euroopassa kolmisen vuotta.
Raivokas, kateellinen, suivaantunut, mutta usein aivan asiantuntematon, ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä
täynnä oleva apurahapuhe on osa taidepuhetta.
Kiihkeitä kannanottoja herättää Antti Järven ja Esa Mäkisen
Helsingin Sanomiin kirjoittama artikkeli, jossa laskettiin yhteen Taiteen
keskustoimikunnan apurahat ja palkinnot 2005-2010. (HeSa, kulttuuri 19.5.2011)
Summaksi saatiin se, että suurimmat tuet saivat tanssijat ja
valokuvataiteilijat. Tanssin tiedotuskeskuksen toiminnanjohtaja Sanna Rekolan
mukaan aikaansaatu lista muistuttaa taiteenlajien erilaisesta luonteesta. Hän
sanoo, että tanssitaiteilijoita on melko vähän ja he toimivat vapaalla
kentällä, kun taas usea teatterintekijä saa palkkansa valtionosuusrahoituksen
piiristä. Toisin sanoen kuukausipalkoilla toimivat näyttelijät saavat toki
julkista avustusta, mutta eivät Taiteen keskustoimikunnan kautta.
Tämä on totta. Esimerkiksi arkkitehdin palkkaan (alle 3 000 €/kk) verrattuna
valtion apuraha (1 560 €/kk) on varsin pieni. Luettelossa ei näy myöskään video- ja elokuvataiteilijoita,
jotka voivat saada produktioihinsa runsaasti apurahoja muualtakin kuin Taiteen
keskustoimikunnasta.
Näissä julkista, meidän veronmaksajien tukea mittaavissa tilastoissa ei harmikseni juuri koskaan lasketa myöskään niin sanotun yksityissektorin eli säätiöiden ja yritysten tukia, joka sekin on merkittävä lohko.
Valokuvataiteilijoiden menestys
Näissä julkista, meidän veronmaksajien tukea mittaavissa tilastoissa ei harmikseni juuri koskaan lasketa myöskään niin sanotun yksityissektorin eli säätiöiden ja yritysten tukia, joka sekin on merkittävä lohko.
Valokuvataiteilijoiden menestys
Keskustelua on herättänyt valokuvataiteen suuri osuus
apurahojen Top 20 -listassa. Heistä yhdeksän oli valokuvaajaa (Elina Brotherus,
Janne Lehtinen, Ritva Kovalainen, Pentti Sammallahti, Nanna Hänninen, Ari
Saarto, Heli Rekula, Martti Kapanen, Aino Kannisto) joista viisi kuuluu
Helsinki Schoolin piiriin.
Listalla on vain yksi taidemaalari (Kristiina Uusitalo). Mainittakoon tähän myös, että Taidemaalariliitossa on yli 1300 ja Valokuvataiteilijoiden liitossa vajaat 300 jäsentä.
Listalla on vain yksi taidemaalari (Kristiina Uusitalo). Mainittakoon tähän myös, että Taidemaalariliitossa on yli 1300 ja Valokuvataiteilijoiden liitossa vajaat 300 jäsentä.
Artikkelissa pohditaan syitä tähän, mutta närkästystä on
herättänyt Helsinki Schoolin kuraattorin Timothy Personsin repliikki
artikkelissa. Hän kehottaa lukijoita kertomaan kymmenen maailmalla tunnettua
suomalaista kuvanveistäjää tai maalaria. Hänen mukaansa heitä ei ole.
Personsin ylimielinen lausuma kertoo siitä katkerasta
valtakamppailusta, mikä vallitsee sekä taiteen apurahojen saajaryhmien, mutta
myös eri taiteenalojen välillä.
Suomalaisten valokuvaajien menestys ulkomailla Esko Männikön
(jolla ei itseoppineena ole mitään tekemistä Helsinki Schoolin kanssa)
maailmanmenestyksen jälkeen on toki ollut tosiasia. Mutta se ei yksinään selitä
valokuvataiteen menestystä apurahatilastoissa.
Valokuvataiteilijat ovat käyttäneet taitavasti hyväkseen jo pitkään valokuvauksen kaksoisroolia
kulttuurin kentällä. Se on vahva itsenäinen taiteenala, mutta esiintyy samalla myös
osana kuvataidetta. Eri puolille maata perustettiin 1980-luvulla useita
valokuvakeskuksia, jotka puolustavat valokuvauksen paikkaa omana taiteenlajina. Esimerkiksi Pirkko Siitari, Kiasman johtaja toimi pitkään Pohjoisen Valokuvakeskuksen johtajana Oulussa.
Samalla valokuvaus on myös tullut yhä kiinteämmäksi osaksi kuvataidetta.
Maalaukset, installaatiot ja videot ovat alkaneet esiintyä yhä
enemmän samoilla seinillä valokuvien kanssa.
Personsin kuratoiman Helsinki Schoolin valokuvaajille on
yhteistä koulutus Taideteollisen korkeakoulun puitteissa, jonka opettajana
Persons on pitkään toiminut. Kyseessä ei ole varsinainen taiteen koulukunta,
vaan oikeastaan valokuvataiteen ja ryhmän taiteilijoiden markkinointia tehokkaasti hoitanut
yhteenliittymä.
Tiedotuskeskuksen tarve
Tiedotuskeskuksen tarve
Asiasta keskusteltaessa on nostettu esiin kuvataiteen
tiedotuskeskuksen puute. Esitänkin tässä kuvataiteen tiedotuskeskuksen, sanotaanko vaikka työnimellä STTT (Suomen taiteen tiedotustoimisto) perustamista.
Mielestäni tiedotuskeskuksen pitäisi suuntautua ennen
kaikkea niin sanotulle suurelle yleisölle ja tarjota kuvataiteen eri alojen
tietoa tasapuolisesti ja yleistajuisesti. Alan ammattilaiset kyllä asioita tuntevat ja tieto välittyy vaikka "puskaradion" kautta.
Neutraalin näkökulman lisäksi tiedotuskeskuksella
pitäisi olla myös itsenäinen asema. Sen pitäisi olla riippumaton sekä kuvataiteen
esittämisjärjestelmästä (museoista ja gallerioista), koulutuksista,
taiteilijajärjestöistä, että myös taiteen tukijärjestelmistäkin. Valtakunnallinen ja kansainvälinenkin sen pitäisi olla.
Toisin kuin aikaisemmin, media ja koulutus karttavat yhä
enemmän yleissivistävää vastuutaan taiteen, varsinkaan kuvataiteen
tiedotuksesta. Taidemuseotkin ovat unohtaneet paljolti toimintansa kuvataiteen
yleissivistävän tiedottamisen piiristä ja kaikki alan instituutiot keskittyvät
markkinoimaan omaa toimintaansa.
Varsin hajallaan tuntuu kuvataideala
maailmalla olevan. Voisiko STTT tai sen kaltainen organisaatio parantaa tilannetta?
Mikäli tilastot kiinnostavat, Helsingin Sanomien keräämän laajan
apurahatietietokannan (16 232 nimen tiedot) 2005-2010 voi ladata Excel-muodossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti