"Monacon ruhtinas Albertin ja ruhtinatar Charlenen hääjuhlien eilistä suoraa televisiolähetystä seurasi keskimäärin 665 000 katsojaa. Helteisenä lauantai-iltana lähetetyn hääohjelman katsojahuippu oli 716 000 katsojaa."
Näin pöheästi uutisoi Yle yhtiön edellisen päivän ohjelman katsojamääriä. Ruhtinas Albertin häitä oli näytetty Yleisradion TV1-kanavalla edellisenä iltana klo. 17.10.- 20.30 yhtäjaksoisena ohjelmana lähes kolme ja puoli tuntia.
Ilmeisesti hääohjelmien katsojasuosio on kuitenkin hiipumaan päin, kun uutisessa todettiin vuosi aikaisemmin Ruotsin kruununprinsessa Victorian ja prinssi Danielin häiden keränneen enimmillään yli miljoona katsojaa.
Hauskaahan sitä oli katsella jonkin aikaa, mutta jäin kysymään mahtihäiden mahtiohjelman merkitystä. Televisio pystyisi keräämään monellakin aiheella yli puoli miljoonaa katsojaa lauantai-iltana varsinkin, jos siihen varattaisiin koko ilta.
Älyllistä laiskuutta?
Meille tolkutetaan tolkuttamasta päästyäänkin katsojalukuja, lukijamääriä, levikkilukuja, kuuntelijamääriä, kävijälukuja, klikkauksia ja myyntilukuja. Suuntaus on näkynyt hyvän aikaa varsinkin lehtien kulttuurisivuilla, ja nyt on syytä kysyä, miksi toimittajat hypnotisoituvat lukumääristä?
Nykyajan johtavan ideologian, kapitalistisen markkinaliberalismin mukaan arvoa säätelee ja ohjaa markkina. Myös kulttuurin ohjaajaksi, suuntaa näyttäväksi sormeksi halutaan tämän ajatuksen mukaisesti markkinavoima. Markkinaliberalismi siis sanelee, että myös kulttuurisivuilla merkitysten pohdinta vaihdetaan määrien puntarointiin.
Mielestäni on vain hyvä asia, että määrällisyys saa sijansa myös kulttuurin kentällä. Mutta on vulgaaria korvata merkitykset määrillä kokonaan. Ja vielä vulgaarimpaa on lopettaa kulttuurin merkitysten pohtiminen määrien kustannuksella. Se on älyllistä laiskuutta.
Tähän Suomen lehdistö on valitettavasti mennyt mukaan. Merkitykset ovat muuttuneet klikkailuksi markkinaliberaalin ideologian saatua yhä tiukemman otteen viestintävälineissä.
Esa Mäkinen pohti viime viikolla Hesarissa samaa asiaa kuin minä Kulttuurinavigaattorissa, Kritiikkiportin kohtaloa. (HS Kulttuuri, Kritiikkiportti oli huono ja kallis 29.6.2011).
Hän vertasi epäreilusti Kritiikkiporttia kaupallisen amerikkalais-englantilaisen viihteen pisteytysarviointiin tähtäävään Metacriticiin, joka keskittyy elokuviin, peleihin, televisioon ja musiikkiin. Myöskään Kirjaseurantaa ei voi verrata Kritiikkiporttiin, koska se keskittyy taiteenaloista vain yhteen, kirjallisuuteen.
Klikkailua vai kritiikkiä?
Olisi joskus hyvä pohtia, mitä
tarkoittavat verkkosivujen vierailijamäärät eli klikkaukset?
Mäkisen artikkelin tietojen mukaan Kritiikkiportissa vieraili 3 000
– 5 000 kävijää viikossa, kun taas Kirjaseurannassa, jota ei
artikkelin mukaan ole edes ”virallisesti” avattu ”kävijöitä”
oli toukokuussa 40 000.
Kokenut blogari tietää, että
lisäämällä vaikkapa sanat ”Michael Jackson” suomenkieliseen
blogikirjoitukseen voi kerätä tuhansia klikkauksia sellaisistakin
maista, joissa suomea ei juuri kukaan ymmärrä. Kirjoitin keväällä
2010 Helsingissä vierailleesta Georg Baselitzista, joka on nykytaiteen
supertähti, maailman sadan vaikutusvaltaisimman taiteilijan
joukossa. Sain Kulttuurinavigaattorin artikkelin lukijoiksi paljon
vierailijoita eri puolilta maailmaa maista, joissa ei takuulla
ymmärretä suomea, tai ainakaan ei seurata Georg Baselitzin
verkkoelämää suomen kielellä.
Määrällisyys ruokkii itseään.
Määrien mittaamisessa ei ole mitään vikaa, mutta on täysi syy
kysyä, mitä mittarit mittaavat? Vaikuttaa siltä, kuin määrällinen,
mitattavuuteen perustuva ajattelu estäisi meitä arvioimasta
merkityksiä.
Määrällisen seurannan vaarat
Verkkosivujen klikkaukset eivät kerro
mitään esimerkiksi siitä ajasta jonka vierailija käyttää
lukemiseen. Seuratessani verkkosivujen kävijämääriä huomasin,
että yli 70 prosenttia artikkelin klikanneista viipyy sivulla alle viisi sekuntia.
Ongelmana on se, että missään
mediassa julkaistujen viestien lukutapoja ei ole pystytty
selvittämään. Jos TV1 esittää lauantai-iltana kolme ja puoli
tuntia kestävän ohjelman, melko moni katsojista seuraaa ohjelmaa
pelkästään siksi, että he ovat aina ennenkin katsoneet
televisiota noihin aikoihin. Ja alle viisi sekuntia verkkosivulla
viipyvää ei voi kutsua lukijaksi, vaan kävijäksi.
Kaikkia viestejä ei oteta vastaan
pikaisesti. Tällaisesta voisi mainita esimerkkinä jonkun
taidekritiikin tapaisen tekstin, jota aiheesta kiinnostunut saattaa
lukea ”lähilukuna” rivien välitkin, ja huomioida sellaisetkin
asiat, joista kirjoittaja ei mainitse. Tai hyvä dekkari on teksti,
jota ei oikeastaan voi lukea huolimattomasti, koska silloin
menettäisi tärkeimmän lukemisen mukana tuoman jännityksen.
Lähellä lienee myös aika, jolloin
verkkojulkaisujen kävijämääriä aletaan manipuloida. Sellaisen
organisoiminen ei ole varmaankaan monimutkaista, kun
verkkopalveluiden estohyökkäykset ovat jo osa verkkoelämän arkea.
Määriin perustuva seuranta on
vaarallista myös siksi, että eri kulttuurialojen yleisömäärien
relaatio eli vertailu keskenään ei ole mahdollista. Jos television
ohjelma saa miljoona katsojaa, se on valtava määrä Suomessa. Jos
taidenäyttely saa yli sata tuhatta katsojaa, se on myös valtava
määrä. Jos runokirjaa myydään yli tuhat kappaletta Suomessa, se on jo valtava menestys.
On myös kerrottava sellaisista
kokeellisista ja avantgardistisista kulttuurin aloista, jotka eivät
ole suurten yleisömäärien suosiossa. Ne kun usein ovat varsinaisia kulttuurielämän moottoreita.
Uusi rationalismi
Ilmeisesti kulttuurijournalismin
suunnanmuutoksessa on pohjimmiltaan kyse hämmennyksestä, jota
pohdin pari viikkoa sitten artikkelissani sivistysporvarin maailmaan
tulleesta muutoksesta. Aikaisemmin toimittajat nojasivat vahvasti
normatiiviseen arviointiin, jossa pohdittiin kiihkeästi ”tavallisen
ihmisen” tajuntaa ja arvomaailmaa.
Uusi määrällinen tarkastelutapa on
tuonut journalismiin rationalismia, joka on aiheuttanut sen, että
lähes koko kulttuurielämän seuranta on alistettu markkinavoimille.
Toki klikkauksiin perustuva arviointi
eli kävijäseuranta on tuonut myös paljon hyviäkin
tarkastelutapoja. Mutta se ei ole poistanut journalismin perinteistä
kysymystä siitä, mikä merkitys viestinnällä on lukijalle. Siihen
tulokseen täytyy nyt ja tulevaisuudessakin päästä toimittajien
oman ajattelun avulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti