Juhannuksen alla sulkeutui
Kritiikkiportti, Suomen Kulttuurirahaston rahoittama hanke, jolla
yritettiin koota sanomalehdissä julkaistavaa, eri taiteenalojen
taidekritiikkiä päivitettäväksi verkkoportaaliksi 11.6. 2008 - 23.6.2011.
Kulttuurinavigaattori seurasi
Kritiikkiporttia varsin tarkkaan. Istuin Suomen arvostelijain liiton SARVin hallituksessa sen syntyaikoina. Osa liiton johdosta vastusti
suunniteltavaa portaalia, koska se ei toisi lisäpalkkioita
kirjoittajille. Osa kriitikkokunnasta oli niin konservatiivista, että
kaikki uuden median piirissä tapahtuva toiminta oli silloin, nelisen vuotta sitten uutta ja outoa.
Portaalia suunniteltiin yhdessä jonkin
aikaa, kunnes suunnittelu, kehittäminen ja avoimmus loppui. Voisi
sanoa, että Kritiikkiportti sulkeutui jo lähtökuopissa, kun
sulkeutuneisuus ja epämääräisyys valtasi avoimen ja innostuneen
sunnittelun.
Huonosta suunnittelusta johtuen
portaalin toiminnassa oli ongelmia. Viime syksynä, kun portaali oli
toiminut yli kaksi vuotta, kävi selville että maakuntalehdistä muun muassa Kaleva
ja Aamulehti olivat käyttäneet Kritiikkiporttia härskisti
hyväkseen. Ne valitsivat vain pienen osan verkossakin
julkaisemastaan kritiikistä Kritiikkiportin linkkeihin.
Aktiivisimmin linkittivät lehdistä Kritiikkiporttiin
Keskisuomalainen, Hesari ja Turun Sanomat. Ilmeisesti osa sanomalehdistä katsoi, että ne voivat noin vain osallistua minimaalisella panostuksella Kulttuurihaston rahoittamaan hankkeeseen vapaamatkustajina.
Yksinkertaisesti sanottuna portti
sulkeutui supisuomalaiseen ominaisuuteen, jakamisen kyvyttömyyteen
ja haluttomuuteen. Kritiikkiportin sulkeutuminen on ikävä asia
laajemminkin, onhan eri taiteenalojen julkisen kritiikin asema tullut
yhä heikommaksi ja yksiäänisemmäksi.
Kulttuuriporvarin ahdas olo
Kritiikin ja kulttuurijournalismin
hataroitunut asema lehdistössä kertoo siitä, miten ahtaalle
perinteinen kulttuuriporvarin ideaali on ajautumassa.
Taidekritiikki syntyi pitkälle juuri sivistysporvariston
tavoitteiden mukaiseksi toiminnaksi, josta tuli eri taiteenalojen
aseman ja yleisöjen kehittämiseen tähtäävää viestintää. Taidekritiikki
oli syntyessään Suomessa 150 vuotta sitten vahva osa sitä
prosessia, jossa Suomen suuriuhtinaskunnasta tuli porvarillinen
tasavalta ja suomalaisista Kulturvolk, sivistyskansa.
Tänään kulttuuriporvaria ahdistaa yhä enemmän kaksi voimaa, jotka taistelevat myös sanomalehtien
kulttuuriosastojen palstatilasta: markkinaliberalismi ja
oikeistopopulismi.
Markkinaliberaali hyponotisoituu
tuijottaessaan katsojalukuja, yleisömääriä, levikkejä ja
myyntitilastoja antaessaan markkinavoimien toimia kulttuuria ja sen
viestintää ohjaavana sormena. Markkinaliberalismin seurauksena vain ”tuotantokulttuurit”, eli suuria pääomia
ja yleisöjä keräävät kulttuurialat tulevat sailymään.
Oikeistopopulismi, joka on hieman
hyöhästyneenä ilmiönä laskeutumassa suomalaiselle kulttuurin kentälle, esittää vaatimuksia, jotka perustuvat
kansallisvaltion rakennuspuiden käyttöönottoon. Populismin
ajatukset ovat usein kulttuurirevisionistisia ja nostalgisia, ne
torjuvat kylmästi varsinkin 1800-luvulla orastamaan alkaneen
avantgardismin.
Kumpikaan aatesuuntaus ei hyväksy eri
taiteenalojen kritiikin avointa tukemista. Sivistysporvarin ihanne,
kritiikin vaaliminen taiteen ja kulttuurin tason kohottamiseksi jää
kauemmaksi.
Kritiikin länkien kiristämisellä on historiassa huono maine. Nyt on aika kysyä, seuraako kritiikin huonosta voinnista taiteen, kulttuurin ja hyvinvoinnin paha olo?
Kritiikin länkien kiristämisellä on historiassa huono maine. Nyt on aika kysyä, seuraako kritiikin huonosta voinnista taiteen, kulttuurin ja hyvinvoinnin paha olo?
Kulttuurinavigaattori Kritiikkiportista:
12.6.2008 Kritiikkiportin heikkoudet ja vahvuudet
5.6.2009 Ei oikeutta saa...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti