Kerroin Kulttuurinavigaattorissa keväällä siitä, että Akseli
Gallen-Kallela suunnitteli osallistumista ensimmäiseen Venetsian
kansainväliseen taidenäyttelyyn eli myöhemmin Venetsian biennaaliksi
nimitettyyn taidetapahtumaan jo vuonna 1895. Hänen suunnitelmansa toteutui varsin
suurisuuntaisesti vuoden 1914 biennaalissa.
Suomi on rajamaa ja kansainvälisyys on ollut aina maamme
taide-elämän välttämättömyys. Kun muistelemme Neuvostoliiton lakkautumiseen liittyviä
historiallisia aikoja, unohtuu helposti, että Suomen taiteen vientijärjestöksi
perustettu Frame perustettiin samoihin aikoihin.
Framen perustaminen vuonna 1992 osui niin sanottuun kreivin
aikaan. Kylmän sodan aikana myös kulttuuria oli käytetty valtiollisen
edustamisen välikappaleena. Taiteesta ja kulttuurista tuli niin Neuvostoliiton
kuin Yhdysvaltojenkin ”maabrändäyksen” välikappaleita ja vähitellen niin suuret
kuin pienet valtiot ottivat tehtäväkseen kulttuurivaihdon ja kansainvälisyyden
edistämisen.
Kylmän sodan kuumimpien aikojen viiletessä taiteen käyttäminen suoranaisiin valtioedustuksellisiin tarkoituksiin alkoi vähentyä, olipa se sosialistista
realismia idästä tai abstraktia taidetta lännestä. Framen myötä taiteen
vientitoiminta ulkoistettiin säätiöksi, vaikka valtio eli opetusministeriö
olikin organisaation päärahoittaja.
Framen organisaatio törmäsi vaikeuksiin muutama vuosi sitten,
koska sitä johdettiin huonosti. Opetusministeriö ilmoitti keväällä uudistavansa
organisaatiota, mutta uudistuksen julkaisemista on lykätty.
Framen toiminta ei ole New Yorkissa ja muualla menestynyttä
Arctic Hysteria –näyttelyä lukuun ottamatta ollut kylmän sodan tapaan niinkään
näyttävää ja edustavaa ulkoisesti. Mutta Frame on tarjonnut paljon tukea yksittäisille
taiteilijoille ja ryhmille. Kukaan ei voi kiistää kuvataiteen vientitoiminnan
saavutuksia maallemme.
Kansainvälisyyteen kuuluu myös vuorovaikutus. Jos osaamme
viedä suomalaista taidetta ja kulttuuria,
osaammeko myös tuoda sitä? Tällä hetkellä kuvataiteen kansainvälisyys on varsin
vientivetoista. Esimerkiksi Helsingissä nähtiin 1980-luvulla paljon enemmän ulkomaisia
näyttelyitä niin gallerioissa kuin taidemuseoissakin kuin tänään. Muissa maan taidekeskuksissa tilanne on vielä heikompi.
Miksi kuvataidenäyttämön kansainvälisyys on hiipunut niin
heikoksi? Kiasma esittelee silloin tällöin varman päälle taidemaailman
superjulkkiksen ja Helsingin taidemuseo kansainvälisen teemanäyttelyn. Gallerioiden kansainvälinen ilme on varsin heikkoa muutamien
suurimpien gallerioiden virallisen oloisia edustuksia lukuunottamatta.
Elämme kansainvälisyyden suhteen pimeää aikaa Suomessa. Onko kansainvälisyydestä tullut pakkopullaa nationalistisen itseriittoisuuden kangistaessa yhä enemmän asenteita? Taide-elämässäkin on havaittavissa jonkinlaista väsähtäneisyyttä kansainvälisyyteen. Vai onko kyseessä heikentynyt innokkuus ja uteliaisuus tutustua muihin kansoihin, kulttuureihin, taiteisiin ja taiteilijoihin?
Elämme kansainvälisyyden suhteen pimeää aikaa Suomessa. Onko kansainvälisyydestä tullut pakkopullaa nationalistisen itseriittoisuuden kangistaessa yhä enemmän asenteita? Taide-elämässäkin on havaittavissa jonkinlaista väsähtäneisyyttä kansainvälisyyteen. Vai onko kyseessä heikentynyt innokkuus ja uteliaisuus tutustua muihin kansoihin, kulttuureihin, taiteisiin ja taiteilijoihin?
Positiivisena poikkeuksena voisi pitää Helsingin Kaivopuistossa toimivaa pientä Kadieff-galleriaa, joka tuo esille muun muassa venäläistä taidetta. Se tulee
osallistumaan myös monikulttuuriseen
Autunno Italianoon, Italialaiseen syksyyn 2011 ja esittelee myös virolaista
taidetta tiloissaan.
3 kommenttia:
Kansainvälisyys tarkoittaa ainakin OKM:lle suomalaisen taiteen vientiä, ja sitäkin vain ns. kärkihankkeina eli isojen nimien näkymisenä ulkomailla. Tuontia, kulttuurista vuorovaikutusta sun muuta ei tueta eikä rakenteellisesti kannusteta, se kun ei tuota vientituloja kansantaloudellemme.
Ehkä vika on juuri siinä, että on juututtu vientiin. Nykyaikaisten mittareiden mukaan myös kulttuurin tuonti tuo tuloja kansantaloudelle. Tämä on jo hoksattu isoissa maissa ja kaupungeissa. Jos taiteen tuonnin ei arvioitaisi olevan tuottavaa, miksi New Yorkiin (ja moneen muuhun suurkaupunkiin) palkattiin 15,5 miljoonalla dollarilla islantilainen Olafur Eliasson tekemään installaatioitaan. Ehkä asenteita pitäisi opetus- ja kulttuuriministeriössä muuttaa.
Kulttuuriviennin kehittämisohjelmaa toimeenpaneva kulttuuriviennin valmisteluryhmä ja ohjausryhmä valmistelivat toimia kulttuuriviennin rakenteellisten esteiden poistamiseksi. Valmisteluryhmässä ovat edustettuina ulkoasiain-, työ- ja elinkeino-, valtiovarain- ja opetus- ja kulttuuriministeriöt...
http://www.kulttuurivienti.fi/
Lähetä kommentti