perjantai 22. kesäkuuta 2012

Baanalla



Viikolla avattu Baana on erinomainen parannus Helsingin niemen pyöräilyongelmiin. Itä-länsisuunnassahan pyöräteiksi merkityt Bulevardin molemminpuoliset kaistat ovat usein jakelu- ja muiden ajoneuvojen ahdistamia, epätasaisia ja kapeita pyöräilyyn. Baanaa pitkin pystyy nyt ajamaan keskeytyksettä ja heinäkuussa avattavat rampit tulevat varmasti tarpeeseen. Ne kertovat siitä, miten huolellisesti Baana on toteutettu.
Baana on parannus, joka auttaa pyöräilyä yhden kaupunginosan sisällä. Seuraavaksi Helsingissä pitäisi ruveta suunnittelemaan useita kaupunginosia yhdistäviä, pyöräilyn jatkuvuutta edistäviä pyöräreittejä, kutsuttakoon niitä vaikkapa polkupyöräilyn valtaväyliksi. Sellaisia on rakennettu jo Kööpenhaminaan ja Amsterdamiin. Kerroin kokemuksistani marraskuussa Kulttuurinavigaattorissa ajettuani Lontoon vastaavilla Cycle Superhighwayseilla.
Vähintään kymmenen kilometrin pituisia pyöräilyreittejä tarvitaan Helsingissä kipeästi edistämään varsinkin työmatkapyöräilyä. Selkeästi merkityt pyöräilyn valtaväylät auttaisivat myös satunnaisia ja turistipyöräilijöitä, koska niitä pitkin on helppo suunnistaa ja orientoitua eri suuntiin. Itse koin Lontoon reitit juuri tällaisina orientoivina reitteinä, kun sain käsitystä kaupungin kokonaisuudesta niistä pitkin ajaessani.
Aluksi voisi toteuttaa neljä tai viisi valtaväylää, kaupungin keskustasta itään, länteen, sekä luoteiseen, koilliseen ja pohjoiseen suuntautuvat valtaväylät. Ne voisivat ulottua Espooseen ja Vantaalle ja Kauniaisiin. Itse asiassa juuri näihin suuntiin ulottuvat valtaväylät toisivat riittävän runkoverkoston Helsingin ja pääkaupunkiseudun olosuhteisiin.
Mitään Baanan veroisia kalliita rakennelmia pyöräilyn valtaväylien ei tarvitse olla. Niiden pitää olla hyvin merkittyjä, tiedotettuja, näkyviä ja jatkuvia pyöräilyväyliä, joissa suuria 90 asteen kulmia ja naurettavia kiertoja ei ole. Eiväthän  Lontoonkaan merkityt pyöräilyväylät ole mitään pyöräilyn nopeita moottoriteitä, vaan pyöräilyä hahmottavia ja jatkuvuutta edistäviä pääreittejä.
Helsinki on toteuttanut hyvin ydinkeskustan pyöräilyteitä, esimerkiksi Mannerheimintien väylä on tärkeä. Seuraavaksi pitäisi tehdä pitkiä ja jatkuvia pääreittejä.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...