Viikolla avattu Baana on erinomainen parannus Helsingin
niemen pyöräilyongelmiin. Itä-länsisuunnassahan pyöräteiksi merkityt Bulevardin
molemminpuoliset kaistat ovat usein jakelu- ja muiden ajoneuvojen ahdistamia,
epätasaisia ja kapeita pyöräilyyn. Baanaa pitkin pystyy nyt ajamaan keskeytyksettä
ja heinäkuussa avattavat rampit tulevat varmasti tarpeeseen. Ne kertovat siitä,
miten huolellisesti Baana on toteutettu.
Baana on parannus, joka auttaa pyöräilyä yhden kaupunginosan
sisällä. Seuraavaksi Helsingissä pitäisi ruveta suunnittelemaan useita
kaupunginosia yhdistäviä, pyöräilyn jatkuvuutta edistäviä pyöräreittejä,
kutsuttakoon niitä vaikkapa polkupyöräilyn valtaväyliksi. Sellaisia on
rakennettu jo Kööpenhaminaan ja Amsterdamiin. Kerroin kokemuksistani marraskuussa Kulttuurinavigaattorissa ajettuani Lontoon vastaavilla Cycle
Superhighwayseilla.
Vähintään kymmenen kilometrin pituisia pyöräilyreittejä
tarvitaan Helsingissä kipeästi edistämään varsinkin työmatkapyöräilyä.
Selkeästi merkityt pyöräilyn valtaväylät auttaisivat myös satunnaisia ja
turistipyöräilijöitä, koska niitä pitkin on helppo suunnistaa ja orientoitua
eri suuntiin. Itse koin Lontoon reitit juuri tällaisina orientoivina reitteinä, kun sain käsitystä
kaupungin kokonaisuudesta niistä pitkin ajaessani.
Aluksi voisi toteuttaa neljä tai viisi valtaväylää,
kaupungin keskustasta itään, länteen, sekä luoteiseen, koilliseen ja pohjoiseen
suuntautuvat valtaväylät. Ne voisivat ulottua Espooseen ja Vantaalle ja Kauniaisiin.
Itse asiassa juuri näihin suuntiin ulottuvat valtaväylät toisivat riittävän
runkoverkoston Helsingin ja pääkaupunkiseudun olosuhteisiin.
Mitään Baanan veroisia kalliita rakennelmia pyöräilyn
valtaväylien ei tarvitse olla. Niiden pitää olla hyvin merkittyjä, tiedotettuja,
näkyviä ja jatkuvia pyöräilyväyliä, joissa suuria 90 asteen kulmia ja naurettavia kiertoja ei ole.
Eiväthän Lontoonkaan merkityt
pyöräilyväylät ole mitään pyöräilyn nopeita moottoriteitä, vaan pyöräilyä
hahmottavia ja jatkuvuutta edistäviä pääreittejä.
Helsinki on toteuttanut hyvin ydinkeskustan pyöräilyteitä, esimerkiksi Mannerheimintien väylä on tärkeä. Seuraavaksi pitäisi tehdä pitkiä ja jatkuvia pääreittejä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti