Norjalaisen Kunstkritikk-lehden toimittaja Jonas
Ekeberg tarkastelee artikkelissaan The Populist Face of Cultural Politics kulttuuripolitiikkaan pesiytynyttä
populismia Tanskassa. Hän vertaa tilannetta Ruotsiin ja Norjaan, mutta ei ulota
arviotaan Suomeen.
Charlottenborgin taidehalli Kööpenhaminassa. |
Syksyllä 2012 kuraattori Mark Sladen ilmoitti eroavansa Tanskan
kulttuuriministeriön oman näyttelypaikan, Kööpenhaminan keskustassa olevan
Charlottenborgin taidehallin johtajan virasta. Ero oli Ekebergin mukaan
odotettu, koska Tanskan lehdistö alkoi keväällä raportoida kävijälukujen
vähentymisestä. Tanskan kulttuuriministeriö päätti yhdistää Charlottenborgin
Tanskan kuninkaalliseen taideakatemiaan.
Kirjoittajan mielestä Sladenin
lähtö Lontooseen on isku Tanskan ja Skandinavian taide-elämälle, koska
brittijohtaja nosti Charlottenborgin profiilin kansainvälisesti tunnustetulle
tasolle. Sladen toimi myös keskushahmona suunnitelmassa, jossa taidehalleista
muodostettaisiin uusi pohjoismainen näyttelyverkosto. Mutta alhaisista kävijäluvuista
ja ”vaikeatajuisesta nykytaiteesta” tuli Sladenin Waterloo.
Tanskan kulttuuriministerin
lehdistötiedotteen mukaan yhdistymisen jälkeen Charlottenborgin taidehalli ”saa
uuden suunnan, joka painottuu nuoriin taiteilijoihin ja Tanskan taiteen esiintuleviin
kykyihin.” Kirjoittajan mukaan tämä osoittaa selvästi, että Sladenin työlle
asetettiin rajoitteita ja että se ulottui Pohjoismaisen kulttuuripolitiikan
perinteiden ulkopuolelle. Tapaus osoittaa myös, miten paljon Tanskan
taide-elämään vaikuttaa populistinen kulttuuripolitiikka, joka on hylännyt arm´s length periaatteen.
Ekeberg kysyy, voisiko vastaavaa
tapahtua Norjassa ja Ruotsissa? Norjassa ei hänen mukaansa ole traditiota
kulttuuri-instituutioiden johtamisesta sellaisella poliittisella tavalla, jota
Tanskan tapaus osoittaa. Norjassa olevat ulkomaiset kulttuurijohtajat ovat
saaneet pitää virkansa huolimatta tietyistä populistisista lausunnoista.
Tanskan kulttuuriministeriö on
ottanut käyttöön ”suoritussopimukset”, joita ei sen naapurimaissa tunneta. Nämä
ovat uuden julkisen johtamisen ydin, ja niistä on tullut uusliberalistisen
kulttuuripolitiikan symboli. Tällaisen sopimuksen mukaan esimerkiksi
Charlottenborgin pitäisi saada 50 000 kävijää vuodessa, kun keväällä
julkaistujen tietojen mukaan vuonna 2011 siellä kävi 23 000 katsojaa. Vastaavia
vaatimuksia asetetaan toki myös Norjan ja Ruotsin kulttuuri-instituutioille,
mutta niiden tavoitteet on muotoiltu hienovaraisemmin ja ne sallivat
järjestäjille enemmän väljyyttä tulosten kokonaisuuksien tarkastelussa.
Myös Norjan, varsinkin
vallassaolevan Arbeiderpartietin
poliitikot ovat osoittaneet taipumusta antaa kulttuuripoliittista ohjausta ja
suitsia taideinstituutioita. Mutta
toisin kuin Tanskan Konservatiivinen Kansanpuolue, Norjan konservatiivinen Høyre
vannoo vielä sellaisen konservatiivisen kulttuuripolitiikan nimeen, jonka
tavoitteena on pitää yllä kulttuuri-instituutioiden vapautta. Norjan
konservatiivipoliitikot vastustavat selvästi Työväenpuolueen instrumentaalista
kulttuuripolitiikkaa.
Ruotsissa populistinen
kulttuuripolitiikka nostaa päätään, mutta kuten Norjassa, myös kriittinen yleisö ja kulttuurikonservatiivisuus
ovat osoittaneet jonkinlaista vahvuutta. Kun pääministeri Fredrik Reinfeldt nimitti markkinaliberaalin ajatushautomo Timbron johtajan kulttuuriministeriksi
2006, media nosti asiasta mölyn. Edes liberaalikonservatiiviset Nya Moderatit eivät halunneet
kulttuuriministeriksi sellaista, jolla ei ollut kiinnostusta kulttuuriin. Se
merkitsi populistisen ja uusliberaalin kulttuuripolitiikan äärimmäistä rajaa,
joka tuntuu olevan voimassa tänäänkin. Nykyisellä kulttuuriministerillä Lena Anderson Liljerothilla tuntuu
olevan yhä vähemmän liikkumavaraa.
Populistisen kulttuuripolitiikan
harjoittamisesta on kuitenkin esimerkkejä Norjassa ja Ruotsissa. Esimerkiksi
Liljevalchsin taidehalli Tukholmassa on muuttanut näyttelylinjaansa
populistiseen suuntaan. Kirjoittajan mukaan taiteellinen johto on sisäistänyt
näyttelyohjelmistoon suuntautuvat poliittiset vaatimukset. Oslon Kunstnernes Husin ruotsalaiselle kuraattorille Max
Stjernstedtille sen sijaan on annettu riittävästi pelivaraa, jotta hän
pystyisi kehittämään kansainvälisen näyttelyohjelmiston.
Pohjoismaista, joilla Ekeberg
tarkoittaa Norjaa, Ruotsia ja Tanskaa, tilanne on vakavin juuri Tanskassa. Se
periytyy Brian Mikkelsenin
kulttuuriministeriyden 2001-2008 aikaisista muutoksista tanskalaiseen
kulttuuripolitiikkaan. Tällöin istutettiin populistinen ja negatiivinen asenne
nykytaiteeseen, joka vaikuttaa jatkuvan. Ekebergin mukaan ero Tanskan, sekä Norjan
ja Ruotsin kulttuuripolitiikoissa on siinä, että Norjassa ja Ruotsissa on ainakin osittain toimiva liittouma radikaalien ja kulttuurikonservatiivisten
voimien välillä, ne ovat esillä mediassa ja ne puolustavat taideinstituutioiden
vapautta. Tämä tarjoaa puolustusmahdollisuuden sosiaalidemokraattien
instrumentalisointia ja populistien markkinavoiminen suosimista vastaan,
jollaista Tanskassa ei ole.
* * *
Myös Suomessa populistinen kulttuuripolitiikka on
nostanut päätään. Tanskan tapaan meillä on pyritty kävijämääriin perustuvaan ”tulosohjaukseen”
ja kulttuuri-instituutioiden johtajat ovat usein sisäistäneet määrällisen
ajattelun ensisijaisuuden. Markkinaliberalististen arvojen tuleminen
kulttuuripolitiikan piiriin näyttää ehkäisevän keskustelua kulttuuri-instituutioiden
laajemmista tavoitteista ja kokonaisvastuusta. Esimerkiksi museoiden
kävijämääristä on haluttu saada kulttuurin yksiselitteinen ja helppotajuinen markkinaindeksi,
jonka mukaan poliitikot päättävät kulttuuriasioista.
Populismi kulttuurissa on sen
asian korostamista, että asioiden merkitystä ei mietitä miltään muulta kuin
lukumäärien kannalta. Taannoinen Kiasman kävijälukujen riepotus Suomen mediassa
oli tyypillistä populistista kulttuuripolitiikkaa.
Perussuomalaisten toissakeväisen
eduskuntavaaliohjelman nationalistista kulttuuria suosiva ja nykytaidetta vastustava
linja oli oikeistopopulistiselle kulttuuripolitiikalle ominainen manifesti. Se
laukaisi myös niin voimakkaan kriittisen vastareaktion, että sen
julkaisemisesta oli ehkä enemmän haittaa kuin hyötyä. Esimerkiksi Perussuomalaisten
ehdokas, taiteilija Kari Tykkyläinen
sanoutui niistä irti.
Suomen oikeisto ajattelee yhä
enemmän myös kulttuurin eri aloilla arvoilla, jotka pohjautuvat markkinaliberalistisiin ja
populistisiin mittareihin perinteisten kulttuuriporvarillisten tavoitteiden
sijaan.
Kysymys populismista ja
kulttuurista sivuaa paljolti autonomiaa eli sitä, miten paljon valtio ja
julkinen sektori haluavat, voivat tai saavat säädellä kulttuurielämää. Ero autoritäärisen ja
demokraattisen hallinnon välillä on se, että autoritäärinen hallitsija haluaa
ohjata kulttuuria ikään kuin vastikkeena sille antamilleen rahoille, mutta
demokratiassa valtion rahoitus on – tai pitäisi kai olla – pyyteetöntä. Siinä
mielessä pohjoismaiset esimerkit ovat huolestuttavia, ne ovat osoitus suunnasta
kohti kulttuurin isännöintiä. Ja voi vain kysyä, miltä kulttuurin kehitys Suomesta itäänpäin katsottuna näyttää?
Kävijämääriä vai
kansansivistystä, itsenäisiä kulttuuriyksiköitä vai poliittista ohjausta, budjettisuitsia
vai mahdollisuuksia? Siinäpä Suomenkin kulttuuripolitiikan kohtalonkysymykset.
Mark Sladenin haastattelu Kunstkritikk-lehdessä.
Mark Sladenin haastattelu Kunstkritikk-lehdessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti