Kulttuurinavigaattorin työhuone. |
Kritiikin siirtymisellä nettiin on
kuitenkin ongelmia. Käytin tapahtumassa puheenvuoron, jossa yritin
kertoa blogikirjoittajan näkökulman. Niistä eräs on se, että
blogiini Kulttuurinavigaattoriin kirjoittaminen on niin sanottua
ilmaiskirjoittamista. Tilaisuuden jälkeen mieleeni tuli, että
bloggarin ilmaiskirjoittelua voisi havainnollistaa ja verrata seuraavasti: Heta Kuchka pitäisi taidenäyttelyn vaikkapa
Anhavan galleriassa ja näyttelyn teosluettelossa olisi maininta
hintatiedoista, että teokset ovat ilmaisia.
Tällainen työn ilmaiseksi jakaminen
voisi olla mielenkiintoinen kokeilu jollekin taiteilijalle ja arvelen
että joku on vastaavaa kokeillutkin. Mutta taiteilijan uraa ei voi
perustaa työn ilmaiseksi tekemiseen. Myöskään kriitikon uraa ei voi
perustaa ilmaiseksi kirjoittamiseen.
Niin sanotun ansaintalogiikan mukaan blogeja on monenlaisia. Jotkut bloggarit ansaitsevat toimeentuloaan blogeillaan, mutta nämä ovat hyvin suosittuihin aiheisiin liittyviä, kuten muotiin liittyviä verkkojulkaisuja. Kulttuurinavigattorinkin kävijämäärät ovat melkoisia, muutama tuhat kävijää kuussa, mutta kyse ei ole läheskään sellaisista kävijämääristä, joilla bloggari voisi ansaita. On myös lehtiin tai muihin julkaisuihin kirjoittavien toimittajien blogeja, joiden kirjoittamisesta bloggari saattaa ansaita. Itse seuraan esimerkiksi The Guardianin kriitikon Jonathan Jonesin blogia. Tällaisesta blogikirjoittamisesta tehdään yleensä erillinen sopimus, esimerkiksi Journalistiliiton Freelancereiden blogisopimus.
Niin sanotun ansaintalogiikan mukaan blogeja on monenlaisia. Jotkut bloggarit ansaitsevat toimeentuloaan blogeillaan, mutta nämä ovat hyvin suosittuihin aiheisiin liittyviä, kuten muotiin liittyviä verkkojulkaisuja. Kulttuurinavigattorinkin kävijämäärät ovat melkoisia, muutama tuhat kävijää kuussa, mutta kyse ei ole läheskään sellaisista kävijämääristä, joilla bloggari voisi ansaita. On myös lehtiin tai muihin julkaisuihin kirjoittavien toimittajien blogeja, joiden kirjoittamisesta bloggari saattaa ansaita. Itse seuraan esimerkiksi The Guardianin kriitikon Jonathan Jonesin blogia. Tällaisesta blogikirjoittamisesta tehdään yleensä erillinen sopimus, esimerkiksi Journalistiliiton Freelancereiden blogisopimus.
Blogi on verkkomedian myötä
syntynyt merkittävin uusi journalistinen muoto. Suomen Kirjailijaliiton piirissä toimivilla kirjoittajilla lasketaan olevan
noin 180 blogia. Blogit ovat kirjoittajan niin sanotun symbolisen pääoman keräämisen keinoja. Kaupallisessa maailmassa sen kaltaista toimintaa voisi suurinpiirtein kutsua brändinhallinnaksi.
Mutta mitä tapahtuu kritiikille
journalismina, jos ja kun se siirtyy nettiin? Systemaattisen ja
jatkuvan kulttuurijournalismin sijaan siitä tulee sattumanvaraista.
Bloggari kirjoittaa niistä asioista, jotka häntä innostavat eniten
tai joiden kirjoittamiseen hänellä liikenee aikaa. Itse olen
luvannut itselleni, että en päivitä Kulttuurinavigaattoria, jos
minulla on muuta kiireellisempää tekemistä. Tämä tarkoittaa
tavallisesti varsinaisen ammattini, taidekriitikon töitä, josta
maksetaan.
Sattumanvaraisuuden lisäksi blogit
kuuluvat niin sanottuun esoteeriseen eli harvoille suunnattuun
kulttuuriin. Tämän rajoitetuille osallistujamäärille suunnatun
kulttuurin suosittu julkaisu on Facebook. Jos kirjoitan jutun
sanomalehteen, jonka levikki on vaikkapa 80 000, juttuni saavuttaa
noin 240 000 potentiaalista lukijaa. Suosituinkaan blogi ei saavuta
tällaisia lukijamääriä, puhumattakaan Facebookin ystäväpiiristä.
Esoteerinen kulttuuri suuntautuu
niille, jotka ovat jollain tapaa aiheesta kiinnostuneita,
markkinointikielellä sanotaan, että blogien ja Facebookin viesti kohdentuu
tarkemmin. Kritiikin nettiin siirtymisen toinen merkittävä piirre
onkin sen lukijoiden kokonaismäärän vähentyminen. Ihmisten
valtaosa etäytyy ennen pitkää yhä enemmän eri taiteenalojen
ajankohtaisista asioista, ongelmista ja kysymyksistä. Tämän
prosessin seurauksena taidekritiikki ei enää täytä aikaisempaa
tehtäväänsä toimia taiteen arvioimisen foorumina. Kritiikki
jakautuu kahteen osaan ja siitä tulee joko tykkäämistä tai
teoretisointia.
Kriitikon taloudellinen asema on
heikentynyt yhä ahtaammaksi ja suljetummaksi tulleen journalismin
piirissä. Jos sanomalehden sivu ei ole mikään kritiikin tai
yleensä journalismin kokeilukenttä, blogikirjoittamisella voi olla
myös journalismia eteenpäin vieviä, progressiivisia piirteitä.
Verkkoon siirtyvä kritiikki saattaa uudistaa 1700-luvulla syntyneen
uuden porvarillisen julkisuuden myötä ilmestyneen taidekritiikin
kieltä.
Blogikirjoittaminen antaa siis
mahdollisuuksia kokeilevalle journalismille, kokeilevalle
kritiikille. Ongelmana on vain bloggarin toimeentulo,
verkkoviestinnällä ei juuri muita rajoja ole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti