Sirp 13/2013. |
Istuin jokin aika sitten parin
kupillisen verran Ullamaria Pallasmaan ja Otso Kantokorven kanssa.
Alan ihmisten kanssa tuli, kuinkas muuten, puheeksi suomalaisen
kulttuurijournalismin ja taidekritiikin heikko taso. Otso otti esiin
virolaisen Sirp-lehden ja sen, että siinä olisi kulttuurilehden
mallia Suomeenkin.
Tosiaankin. Sirp on jo aikoja sitten
karistanut neuvostoajan möröt sisällöistään ja siitä on tullut
aktiivinen ja monipuolinen kulttuurijulkaisu. Tarkastellaanpa hieman
Sirpin anatomiaa.
Lehti perustettiin nimellä
Sirp ja Vasar (sirppi ja vasara) vuonna 1940. Heinäkuusta 1989
vuoden 1990 loppuun se ilmestyi nimellä Reede (perjantai)
jokaperjantaisen ilmestymiajankohtansa mukaan. Lehteä julkaistiin
jonkin aikaa nimellä Kultuurleht ja Sirp vakiintui nimeksi 1990-luvun
alusta.
Sirp on ulkoasultaan vaatimaton, lähes
karu lehti, mikä on sille vain hyväksi. Selkeästi nelipalstaiseksi
taitettu mustavalkoinen tabloidi ei olekaan mikään korea
kahvipöytälehti, vaan journalistinen, sanoma- ja
aikakauslehden välimaastoon sijoittuva kulttuurialan
ajankohtaisjulkaisu. Irtonumero maksaa 1,50 euroa.
Onkimieni tietojen mukaan Sirpin
levikki on 4 900, joka tarkoittaa noin 14 000 lukijaa, mikä on
valtava määrä Viron kokoisessa maassa. Suomessahan vain harva
kulttuurialan julkaisu ylittää parin tuhannen levikin. Arvelisin,
että Sirpillä on tulevaisuutta ainakin päätellen siitä, että
huhuja Postimeehen ja Eesti Päevalehden heikentyneestä
kulttuurijournalismista on kuulunut Suomenlahden takaa
säännöllisesti.
Mitä Sirp sisältää? Sen
perusrakenne koostuu eri taiteenaloista eli artikkeleja,
haastatteluja ja kritiikkejä. Sirpissä on myös tasokasta
tiedejournalismia, eikä politiikkaakaan ujostella.
Esimerkiksi maaliskuun lopulla ilmestyneessä Sirpin numerossa 12/2013 oli kolmisen sivua kustakin: Ajalugu (historia). Kirjandus (kirjallisuus), Teadus (tiede), Muusika (musiikki), Arhitektuur (arkkitehtuuri), Kunst (kuvataiteet), Teater (teatteri) ja Film (elokuva).
Esimerkiksi maaliskuun lopulla ilmestyneessä Sirpin numerossa 12/2013 oli kolmisen sivua kustakin: Ajalugu (historia). Kirjandus (kirjallisuus), Teadus (tiede), Muusika (musiikki), Arhitektuur (arkkitehtuuri), Kunst (kuvataiteet), Teater (teatteri) ja Film (elokuva).
Ja pääsiäisen alla ilmestyneessä
numerossa 13/2013 oli seuraavia yhden sivun aiheita: Ühiskond
(yhteiskunta), Religioon (uskonto), Meedia (media), Sotsioloom
(tarkoittanee sosiaalibiologiaa, josta Aleksei Turovskin hauska "Kes
koorub munast seekord?" Eli "Kuka kuoriutuu munasta tällä kertaa?"),
ja kolmella sivulla aiheista Teadus (tiede), Arhitektuur
(arkkitehtuuri), Kunst (kuvataiteet), Helikunst (säveltaide), Teater
(teatteri), Kirjandus (kirjallisuus), Film (elokuva) ja takasivun Lõpulugu
(loppujuttu). Viime aikoina on esillä ollut varsinkin
arkkitehtuurissa itäinen Narvan kaupunki ja sen
ympäristöuudistukset.
Sirp 13/2013 numerossa Heili Sõrmus kirjoittaa latinalaisamerikkalaisen käyttötaiteen näyttelystä. |
Sirpin rakenne on siis melko joustava, mutta
artikkelit saattavat olla varsin pitkiä ja perusteellisiakin, eli
uutissilppulinjalle ei ole lähdetty. Viikottainen ilmestymistiheys
mahdollistaa sekä ajankohtaisjournalismin, että tarvittaessa myös
poleemiset ja keskustelevat aiheet, vaikka niitä ei juuri näissä
lehdissä sattunut olemaan.
Ainakin minua kiinnostavat Sirpissä
myös nelisivuiset, lehden loppuun sijoitetut Reklaam (ilmoitus)
osastot. Niistä nimittäin pääsee kätevästi selville siitä, mitä
Viron kulttuurin keskeisimmissä taideinstituutiossa tapahtuu,
aukioloaikoineen ja sisäänpääsymaksuineen. Sirpin loppusivut ovat
nimenomaan tietoa välittäviä ilmoituksia, ei niinkään mitään
brändimainontaa.
Ja vielä yksi pieni positiivinen
havainto. Ilmeisesti Sirp ei ole mennyt suomalaisittain kirjoittajien
kuristuslinjalle, vaan maksaa selvästi kirjoituspalkkioita. Lehden
nimiölaatikossa ilmoitetaan palkkioiden maksuajat (kaksi kertaa
kuussa!) ja palkkioiden ongelmiin liittyvät yhteystiedot. En tiedä,
minkä suuruisia palkkiot ovat, mutta näistä tiedosta päätellen
lehti on varsin kunnianhimoinen. Eiväthän tällaisia ylellisyyksiä
suomalaiset avustajat koskaan kohtaa.
Kaarel Tarandin päätoimittama Sirp on siis monikulttuurinen ja monialainen lehti,
jonka arvo on myös siinä, että lukija voi joko valita omat
kiinnostuksen alansa tai ylittää ne. Kuka ottaa haasteen vastaan ja
alkaa kustantaa vastaavaa julkaisua Suomessa?
4 kommenttia:
Kiitos Heikki, kun otit Sirpin esiin. Minäkin ostan aina Tallinnassa käydessäni ko. lehden ja lueskelen sitä (sen mitä osaan) aika kateellisena. Olen itsekin kirjoittanut siihen takavuosina kaksi juttua ja voin vähän valaista palkkioita. Parista kritiikistä olen muutama vuosi sitten saanut n. 70 euroa kpl, mikä ei tietenkään ole mitään jättimästä, mutta palkkio kuitenkin... Tulee sitä Suomessakin joskus ilmaiseksi kirjoitettua.
Yksi Sirpin menestyksen salaisuus lienee siinä, että virolainen sivistystahto on aika iso, minkä näkee esimerkiksi taidenäyttelyissä keskittymisenä. Muistan vieläkin vuosien takaa, miten Ilja Kabakovin näyttelyssä oli vanhoja koulupulpetteja, joissa oli Kabakovin kirjanmuotoisia taideteoksia – pulpetit olivat koko ajan täynnä kirjoihin uppoutuneita katsojia (tietty lähinnä keski-ikäisiä naisia), niin ettei niihin tahtonut lyhyellä käynnillä päästä lainkaan käsiksi. Tällaista ei esimerkiksi Suomessa usein näe.
Sirpin tunnen minäkin ja esittelin sen Arkkivahdissani joku vuosi sitten, kyselivät kontribuutiotakin. Joo, tykkään kovasti.
Sirpissä kiehtoo tuo viikottainen jatkuvuus. Se tuo julkaisuun sellaista kulttuurin jatkuvaan seurantaan liittyvää aktiivisuutta, johon suurempien suomalaistenkin lehtien kulttuuriosastot aikaisemmin pystyivät. Eri taiteenalojen seurantaan perustuva kulttuurijournalismihan on tyrehtynyt maassamme. Taiteista kirjoitetaan melko satunnaisesti ja yhä nirsommin. Hienoa on myös se, että Sirp työllistää melkoista määrää kirjoittajia ja kriitikoita.
Kiitos jutusta!
Voi että jos meilläkin olisi jotain vastaavaa! Tiedän kyllä että kirjoittajia olisi, oikeita senttareitakin vielä joitakin joissa henki pihisee, mutta ei yleistä, lehtitiskiltä ostettavaa foorumia.
Kadehdin teitä kielitaitoisia. Mutta siis kiitokset esittelystä!
Lähetä kommentti