Olen kierrellyt kesän mittaan
katselemassa Helsingin julkisia veistoksia ja taideteoksia. Kuvasin noin sata
teosta ja kirjasin ne suomenkielisen Wikipedian artikkeliin
Luettelo Helsingin patsaista ja muistomerkeistä. Näkemättäkin patsaita jäi,
onhan Helsingissä julkisia taideteoksia yli 400 pelkästään kaupungin kokoelmassa.
Kirjoitin ja kuvasin myös artikkelin Helsingin metrotaiteesta. Kävi ilmi, että vuoden 2016
lopulla valmistuvaan Länsimetroon on kyllä suunniteltu taideteoksia, mutta
toistaiseksi vain yksi työ on tilattu. Selvisi myös, että taideteoksia ei ole Sörnäisten, Kalasataman, Kulosaaren, Herttoniemen ja Siilitien metroasemilla.
Patsaskesä huipentuu tänään
yleisölle avattavaan japanilaisen Tatzu Nishin
suunnittelemaan yhden huoneen hotelliin, joka on rakennettu Havis Amandan
ympärille. Huone toimii öisin hotellina ja päivisin näyttelytilana, johon
kaikki pääsevät tutustumaan. Teos on esillä 15.8.-12.10.2014. ja on osa Helsingin
juhlaviikkojen ohjelmistoa.
Kävin ihmettelemässä jo
heinäkuussa Hotelli Mantan rakentamista. Paikalle kertyi muitakin, jotka joko
kauhistelevat tai ihastelivat teosta. Nämä keskustelut ovat parhaita
kesämuistojani.
Paikalle osui muun muassa Helsingin
kaupunginjohtaja Jussi Pajunen. Kysyin häneltä mielipidettä teoksesta ja hän
vaikutti pitävänsä siitä. Kerroin ajattelevani, että joku voisi tehdä helposti "Mantasta" valokuvan, jossa patsas olisi retusoitu pois. Miltä Helsinki
näyttäisi ilman Havis Amandaa? Kaupunginjohtaja tuumasi siihen, että tämähän on
juuri sitä.
Hotel Manta valmistumassa. |
Patsaita katsastellessa ja
kuvatessa syntyi ajatuksia jotka kiteytän tässä. Mukana valokuviani.
Kaksitoista teesiä julkisesta
taiteesta
1. Abstraktit
muodot ovat ikivanha ominaisuus julkisessa taiteessa.
Birger Brunila, Kustaa II Aadolfin maapäivien obeliski, 1932. Vanhakaupunki.
|
2. Kansallissankareiden
ohella julkisessa taiteessa on ollut aina antisankaripatsaita ja
antimonumentteja.
Walter Runeberg, Danaidit, 1893. Lastenklinikka. |
3. Eduskunnan
ympäristön patsailla on eri tehtävä kuin Kivikon julkisella taiteella.
Heimo Suntio, Merkkien järjestäytyminen, 2002. Kivikko, korttelitalo Ruudin piha. |
4. Arkkitehtuurissa
ja rakennetussa ympäristössä on menossa yksityisen ja julkisen tilan eron
vallankumous, johon myös julkisen taiteen pitäisi osallistua.
Kalasataman sisäpihoja. |
5. Julkista
taidetta ei tarvitse sitouttaa pelkästään arkkitehtuuriin ja rakennettuun
ympäristöön.
Antero Toikka, Himmeli, 1991. Puotilan leikkiniitty. |
Erland Stenberg, Frans Mikael Franzénin patsas, (1879)1881, Oulu. Teos syntyi Pariisissa ja valmistui juuri ennen rautatien tuloa Ouluun. |
7. Julkisessa
taiteessa on joskus populismia, joka hyvin toteutettuna voi tuoda uusia
näkökulmia.
Veikko Myller, Tapio Rautavaaran muistomerkki / Kulkurin uni, 2000. Oulunkylän tori. |
8. Julkisen
taideteoksen sijoituspaikan, materiaalin ja visuaalisuuden on kestettävä.
Taiteilijan pitää antaa ohjeita teoksen omistajalle sen hoitamiseksi ja
omistajan on hoidettava sitä. Teoksen on pystyttävä olemaan edustava sekä
talven pimeydessä, keskellä lunta ja jäätä, että aurinkoisena kesäpäivänä.
Villu Jaanisoo, Kaikki on mahdollista, 2009, Viikki. |
9. Ympäristö-
ja tilataiteessa on oltava teoksellisuutta. Teos ei saa olla liian
aggressiivisessa suhteessa ympäristöön, mutta se ei saa myöskään sulautua
siihen.
Kivi ja Tuuli Sotamaa, Sirocco, 2010. Arabianranta. |
10. Ihmiset
eivät usein huomaa julkista taidetta, mutta se ei saa olla syynä sen väheksymiselle.
Pekka Paikkari, Kristiina Riska ja Kati Tuominen, Gekko 2000. Kampin metroasema.
11.Taidetta voi olla myös taiteen vuoksi.
|
Ville Vallgren, Havis Amanda, 1908. Kauppatori. |
12. Prosenttiperiaatteella
ei saa tuottaa rutiinilla tehtyjä keskinkertaisia taideteoksia. ”Prosenttitaide”
on halventava sana. Vain paras on kylliksi hyvää.
Tapio Junno, Rakkaus ja valppaus, 1976. Myllypuro. |
2 kommenttia:
Onko Helsinginpatsaista olemassa kunnon kirjaa? Ostaisin.
En ole tutustunut tähän: Antero Rautio: Pääkaupunkiseudun julkiset muistomerkit ja taideteokset. Karisto, 1998. Jos olet kiinnostunut patsaiden ja muistomerkkien taidehistoriasta ja atteellisista taustoista Liisa Lidgrenin Monumentum on mainio. Olen sitä lueskellut kesän aikana. Vuonna 2000 julkaistun Monumentum-kirjan jälkeen julkiseen veistostaiteeseen on tullut uusia asioita, esim. entistä suurempi ympäristölähtöisyys ja uusi esittävyys, jonkinlainen uusi populismi. Myös tuo mainitsemani julkisen ja yksityisen tilan uudelleen asettelu ympäristön muotoilussa ja arkkitehtuurissa sivuaa veistostaidetta, mutta toistaiseksi yllättävä vähän.
Lähetä kommentti