*Fotorealismi.
50 vuotta hyperrealistista maalausta 18.3.–12.6.2016
*Kylmä
katse. Hyperrealismin variaatioita Viron taiteessa
13.5.–9.10.2016 Kumussa Tallinnassa
Miljard Kilk, Aihe Pärnusta, 1983. |
Neuvostoliiton taide-elämä kohtasi 1960-luvun
lopulla paradoksin. Jotkut taiteilijat alkoivat omaksua lännessä
muotiin tullutta suuntausta, jossa ideana oli soveltaa valokuvauksen
menetelmiä maalaustaiteeseen. Neuvostoideologian kiusana olivat
olleet jo pitkään erilaiset abstraktin taiteen ja muut ei-toivotut
suuntaukset. Nyt taiteilijat alkoivat tehdä maalauksia, joissa
todellisuus esitettiin tarkemmin ja realistisemmin kuin konsanaan
sosialistisen realismin unelmateollisuuden esittämä maailma.
Fotorealismi, hyperrealismi tai superrealismi –
kaikkia näitä sanoja käytettiin suuntauksesta – oli pop-taiteen
lapsi. Äärettömän pikkutarkoista siveltimenvedoista koostuvat
maalaukset kiinnittivät huomiota esineisiin, arjen tapahtumiin ja
näkymiin. Toisin kuin vaistomaisen, lavean, abstraktin ja
maalauksellisen henkisyyden edustajat, materialistiset fotorealistit
halusivat esitellä käsityömäisiä taitojaan kuvatessaan
heijastuksia kiiltävässä auton pinnassa tai ikkunassa.
Richard Estes, Car Reflections, 1969. |
Suomeen fotorealismi rantautui vuoden 1974 Ars74-näyttelyssä. Siinä oli esillä amerikkalaisia ja
länsieurooppalaisia fotorealisteja. Harald Szeemanin
kuratoimassa Kasselin Documentassa vuonna 1972 fotorealismi oli ollut
vahvasti esillä. Fotorealismin lisäksi Ars 74:ssa oli paljon
länsimaisen taiteen muitakin ajankohtaisia suuntauksia ja edustajia, muun muassa Gerhard Richter ja Christian Boltanski.
Toisin kuin suomalaiset järjestäjät olivat toivoneet,
Neuvostoliitto ja DDR kieltäytyivät osallistumasta Arsiin.
Kumun fotorealismin 50-vuotista historiaa
länsimaissa tarkasteleva näyttely on Saksassa koottu
kiertonäyttely, jossa suuntausta tarkastellaan pääasiassa
maalaustaiteen piirissä. Suomessakin muistetuimmat suuntauksen
edustajat Chuck Close, Richard Estes
ja Robert Cottingham ovat teoksillaan mukana.
Tallinnan fotorealismi -näyttelystä. Tom Blackwellin Sagaponack Sunday, 2003 ja Sequined Mannequin, 1985. |
Ars -näyttelyn muista taiteilijoista Tallinnassa
mukana on varsin moni, edellä mainittujen lisäksi Tom Blackwell
(jonka maalaamista moottoripyöristä tuli fotorealismin aiheiden
ikoni), Don Eddy, Audrey Flack, Franz Gertsch
(sveitsiläinen, joka maalasi kuraattori Harald Szeemannin), Ralph Goings, John Kacere (naisia alusvaatteissaan), RichardMcLean, David Parrish (toinen moottoripyörämaalari) ja
John Salt. Kumun katsaus jäljittää fotorealismia omiin
aikoihimme asti, muun muassa Raphaella Spencen
kaupunkimaisemiin ja Yigal Ozerin fantasia-aiheisiin.
Fotorealismi rajataan Louis K. Meiselin vuonna 1972 tekemän määritelmän mukaan
töihin, joissa taiteilijat käyttävät kameraa teostensa
koostamiseen, mekaanisia tai teknisiä keinoja kuvan siirtämiseen
valokuvasta maalauskankaalle, tai luovat maalauksia jotka vaikuttavat
valokuvilta, fotogeenisilta.
Fotorealismille ei lämmetty
Jaan Elken, Kalininin hallinnollisella alueella, 1978. Kalinin oli Tallinnan kaupunginosa, jota nykyisin kutsutaan nimellä Põhja-Tallinn. |
Maarit Murka, Cover 2004. J. E. 2004. Jaan Elkenin maalauksen pastissi. Öljymaalaus on Aineen taidemuseon kokoelmassa Torniossa. |
Kuva samasta paikasta Tallinnan Baltian rautatieaseman lähellä. Kuva: Heikki Kastemaa. |
Valokuvauksellinen katse nähtiin kovana, kylmänä ja mekaanisena verrattuna maalaukseen ja vallinneeseen käsitykseen realismista.
Valokuvan ja maalauksen raja oli jyrkkä. Linssi ja pensseli olivat
vielä silloin omia entiteettejään, joilla katsottiin olevan vähän tekemistä keskenään. Valokuvien ja maalausten esittämistä
samoilla seinillä pidettiin paheksuttavana. Taiteilijoita,
jotka valitsivat työmenetelmäkseen saada aikaan siveltimensä jäljen
linssin kautta, pidettiin usein moraalisesti arveluttavina.
John Kacere, Beth II, 1972. Maalaus oli Ars 74:ssa. |
Ars 74:ssa maalauksillaan olleen ja fotorealistina
uraa tehneen Esko Tirrosen maalaukset nähtiin ehkä myös seksistisinä. Fotorealismin historia osoittaa, että osa sitä
oli nousevan feministisen liikkeen mielestä aikoinaan
epäsopivaksi tuomittua ”mieskatsetta”. Mieskatseen ajatuksen
ilmaisi feministinen elokuvakriitikko Laura
Mulvey esseessään ”Visual Pleasure and
Narrative Cinema” (1975).
”Pikkupornoa ja käsinmaalattuja valokuvia”
otsikoi Tapani Kovanen kritiikkinsä Suomen
Sosialidemokraatissa. Amerikkalaiset lähiö- ja
kaupunkimaisemat, autot ja moottoripyörät olivat liikaa
Hufvudstadsbladetin Dan Sundellille, joka väitti
fotorealistien olevan teknisen fetisismin vankeja ja että
esimerkiksi moottoripyörää kuvanneilta fotorealisteilta vaikuttaa
puuttuvan vakava ideologia.
Fotorealismi nähtiin sekä pohjois- että
eteläpuolella Suomenlahtea liian jokapäiväisenä ja paljaana.
Kuten Sirje Helme toteaa näyttelykatalogin esipuheessa,
amerikkalaisen simulakrumin saapumista kaukaiseen pohjolaan ei
katsottu vaihtoehtoisena mahdollisuutena, vaikka fotorealismin aalto
muutti virolaista maalaustaidetta huomattavasti 1970-luvulla.
Suomen kulttuurivasemmistolaisessa, antiamerikkalaisuuden kyllästämässä ilmapiirissä monet kokivat fotorealistien kuvaaman "American Scenen" vastenmielisenä. Valokuvan ja maalaustaiteen lyhyt yhdessäelo koki pysähdyksen, kun uusi ekspressionismi alkoi vaikuttaa voimakkaasti 1980-luvun alussa.
Suomen kulttuurivasemmistolaisessa, antiamerikkalaisuuden kyllästämässä ilmapiirissä monet kokivat fotorealistien kuvaaman "American Scenen" vastenmielisenä. Valokuvan ja maalaustaiteen lyhyt yhdessäelo koki pysähdyksen, kun uusi ekspressionismi alkoi vaikuttaa voimakkaasti 1980-luvun alussa.
Ihanteellisuus puuttui
Yleiskuva Kumun "Kylmä katse" näyttelystä. Edessä Mare Mikofin veistos Tyttöystävä. Siteellä silmät peitetty tyttö, 1974. Taustalla oikealla Vladimir Taigerin Barracuda, 1975. |
Neuvostoliitossa fotorealismia ei hyväksytty,
koska siitä puuttui sosialistisen realismin yksi kaanoni,
ihanteellisuuden vaatimus. Tallinnan näyttelyssä oleva Jaan Elkenin maalaus valokuvasta, jossa on ränsistynyt hotellin ja
ravintolan neonvalokyltti tai Miljard Kilkin Pärnun
kaupunkimaisema (1983) Ladoineen, äiteineen ja lapsineen oli liian
hetkellistä ja arkista päästäkseen aikansa virallisen taiteen
korkeaan asemaan. Kumun näyttely osoittaa, miten herkkiä,
viittauksellisia ja piikikkäitä valokuvia teoksissaan käyttäneet
virolaiset taiteilijat olivat.
Suomessa oli vielä 1970-luvulla mahdotonta
ottaa etäisyyttä romanttiseen taiteilijakäsitykseen. Kuten
abstraktin taiteen tekijät, jotkut fotorealistit selostivat
taiteensa tarkoituksena olevan transsendenssi, toispuolisuus.
Ylittämällä ihmisen näkökenttään mahtuva tarkkuus arveltiin
löydettävän uusi visuaalinen todellisuus.
Roberto Bernardi, Confini Segreti, 2013. |
Tätä maailmaa alettiin kutsua simulaatioksi ja
sen seurauksena syntynyttä todellisuutta simulakraksi. Ranskalainen Jean Baudrillad kirjoitti kuuluisassa esseessään ”Simulakra ja simulaatio” (1981), että simulakra ei ole koskaan totuuden
peittämistä ja että juuri totuus peittää sen, että sellaista ei
ole. Baudrillard julisti yksinkertaisesti, että simulakra on totta.
Amerikkalaisten veljesten Thomas ja John Knollin vuonna 1987 kehittämä Photoshop -ohjelma tuli
markkinoille myöhemmin digitaalisen valokuvan ja tietoverkkojen
yleistymisen myötä. Lähes kaikki jollain tavalla viimeisten 30 vuoden aikana kuvan tekemisessä olleet ovat jollain
tavalla olleet tekemisissä digitaalisen kuvan tai sen käsittelyn
kanssa. Alussa renderoitiin klassisia piirustus- ja maalausvälineitä. Ensimmäisenä
kirjoitettiin algoritmi 2B -piirustuskynälle.
Ja ilman Gerhard Richteriä valokuvan
ja maalaustaiteen vuoropuhelu tänään olisi varsin niukkaa.
Valokuva ja maalaustaide lomittuvat
Fotorealismi nähtiin aikoinaan maalaukseksi, joka
jatkaa valokuvaa. Tai valokuva saatettiin vielä aikaisemmin
valokuvauksen historiassa, nähdä valokuvaksi joka jatkaa
maalaustaidetta piktorialismin nimissä. Aikoinaan paljon
pohdituttanut kysymys siitä, jatkaako jompi kumpi taide toista, on
tullut epäajankohtaiseksi. Keskustelin aiheesta Facebook-sivullani Hannu Väisäsen kanssa, joka totesi:
”Maalaustaiteen, maalauksen alkuhetkeä ei voi sijoittaa valokuvakuvauksen loppuhetkeen. Maalaus ei ala valokuvan 'lopusta'. Eikä toisinpäin. Tuo kaksivetoinen, kahteen suuntaan pyrkivä vertaus vuotaa.”
Vaikuttaa siltä, että
dikotomia liudentuuu valokuvan ja maalauksen lomittuessa usein keskenään. Ne ovat päällekkäin ja muodostavat erilaisia
tasoja. Fotorealismi ei ehkä ole ajankohtainen juuri
tämän päivän nykytaiteessa, mutta nykyisin voi sanoa sen tuoneen esille menetelmän, jolla oli edessään merkittävä tulevaisuus.
1 kommentti:
Hei Heikki!
Kiinnostava artikkeli Photorealismista.
Mihin jatkumoon sijoitat Solarigrafian nykysuuntaukset?
Kuvataidekasvatuksen lehtori Tarja Trygg, solarigrafian äidiksi Suomessa tituleerattu Aalto-yliopiston tutkija, työstää ensimmäistä väitöskirjaa Suomessa aiheesta kuvataidekasvatus-diskurssissa.
Miten photorealistisia suuntauksia voi mielestäsi olla havaittavissa solarigrafian 'astroart'-suuntauksissa?
Tieteellistä solarigrafian suuntausta edustavat Puolan polaari-instituutin solarigrafi-weathergrammit.
Itse olen julkaissut kaksi solarigrafia.
Äijjih Inarista ja The Unseen Oulanka-solarigrafi yhdessä Michael M. Jacobsin kanssa Kuusamo Nature Photo-tieteellisten posterien näyttely Kuusamo-talossa.
Photoshop, camera obscura,gravitaatio, auringonvalonkaarimaalaus avainsanoja.
Lähetä kommentti