Tage Danielssonin elokuvasta Picassos Äventyr (1978).
”Anne Baldessari kehotti että on korkea aika antaa töiden puhua. ’Nyt pitää tutkia, kokea ja katsoa itse töitä, tuntea niistä välittyvä energia ja unohtaa muu.’” (Sanna Eskelinen, Eeva 10/09)
”Buenos
dias Señor Pablo. Industria Picasso, huh?” Dolores [Leena Olin] elokuvassa Picasson seikkailut.
Istun rauhallisessa huoneessa Kuvataiteen keskusarkistossa
Ateneumissa keskellä Helsinkiä ja luen Picasso-näyttelystä kerättyjä kolmea
lehdistömapillista uutisia, reportaaseja, haastatteluja, kritiikkejä,
pikku-uutisointeja, lähtöjuttuja ja kainalojuttuja. Huomaan pian, että suurin
osa aineistosta jämähti toistamaan samoja, kuluneita aiheita kuin uralleen
juuttunut gramofoni: Picasson kuuluisuutta, Ateneumin näyttelyn kustannusten
”seitsennumeroisen luvun” arvoituksellista suuruutta (raha on suuruuden mitta)
ja raviurheilumaisia arvioita siitä, kuinka monta sataa tuhatta kävijää
näyttely tulee saamaan.
Suomalaisen hengenelämän raakamaterialismista kertoo Hämeen Sanomien (21.9.2009)
pääkirjoitus, jossa todetaan Picasso-näyttelyn todistavan, että ”Näyttely on
myös selvinä euroina mitattavaa bisnestä.” Kirkkonummen Sanomissa (24.9.2009) kansanedustaja Raija Vahasalo (kok.) toteaa, että
Picasson Poika ja piippu-maalauksen
hinnaksi nuijittiin 2004 104 miljoonaa dollaria: ”Siinä on hämmentävä
yksityiskohta pohdittavaksi, kun syventyy Ateneumin näyttelyn
ilmaisuvoimaan.”
Vähitellen kuvani Picasso-näyttelyn lehdistövastaanotosta
alkaa selvitä. Se muistuttaa jotain sellaista, jota taidetta koskevan
journalismin ei pitäisi missään nimessä olla. Aiheesta julkaistiin artikkeleita
liukuhihnatyyliin, Picasso tarjottiin suomalaisille bulkkijournalismina.
Omakohtaisuus vakan
alle
Muutaman seinän takana taidemuseon näyttelytilat kuhisevat
yleisöä, joka katselee Picasson teoksia. Ajattelen, että jokainen hetki
näyttelytiloissa tuo yleisölle tuhansia uusia ja eläviä kokemuksia ja
havaintoja taiteesta, mutta tällaisista asioista ei kerro lukijoilleen juuri
mikään Picasson näyttelyn lehtileike.
Picasson Suomen vierailusta ei tullut toimittajille ja
taidekriitikoille omakohtaista elämystä. He jättivät koteihinsa yleensä niin
tavallisen ja ainakin takavuosina yleisen subjektiivisen tarkastelutavan ottaen
käteensä koulumestarin karttakepin. Picasson taiteesta ei kerrottu lukijoille,
kuulijoille ja katsojille itsetarkkailun eli introspektion keinoin, vaan
toistamalla itsen ulkopuolella olevia asioita. Jos kokemuksista kerrottiin, ne
tulivat yleensä näyttelyn kuraattorin Anne Baldessarin tai museojohtaja Maija Tanninen-Mattilan repliikkien myötä. Monia muitakin sijaiskokijoita käytettiin,
kuten Otso Kantokorpi Tapani Mikkosta ja Juha Hälikkää. (Taide 5/09)
Ajattelin esteettistä relativismia, joka mukaan kauneuden
arviointi on suhteessa yksilöihin, kulttuureihin, aikakausiin ja konteksteihin,
eikä kauneudella ole mitään yleisiä kriteerejä. Onko aikamme sisäistänyt
relativismin kaanonin niin syvästi, että se pitää taiteesta kokemisen
kertomistakin tiedotusvälineissä tabuna?
Eikö taiteeseen ja kritiikkiin kuitenkin kuulu sen
herättämistä tunteista ja ajatuksista kertominen? Miksi toimittajat eivät
kertoneet omista, näyttelyn herättämistä tunteistaan ja miksi kriitikot
karttoivat kirjoittamasta omakohtaisia tulkintoja silloin kun he seisoivat
Picasson teosten edessä? Ehkä he
pelkäsivät Picassoa, koska hänestä on niin paljon kirjoitettu, tulkittu ja
tutkittu. On helpompi tarttua kirjallisuuteen ja muiden sanomiin asioihin kuin
siihen, mitä itse kokee ja ajattelee. Omakohtaisuutta ei kuitenkaan pitäisi
pistää vakan alle, eikä tunteistaan kertomista pelätä, vaikka kylmässä ja
kaukaisessa Pohjolassa eletäänkin.
Kokemuksia
yllättäviltä tahoilta
Poikkeuksiakin löytyi. Ennakkopöhinän helmi oli Ilta-Sanomissa (17.12.2008) julkaistu
Antero Virtasen Pariisin raportti Picasso ja vanhat mestarit, joka kertoi
Pariisin ja Lontoon näyttelyiden Picasso-teemoista sekä syvensi tietoa muun
muassa maalauksista Algerin naiset ja
Aamiainen nurmikolla.
Marja-Terttu Kivirinta kirjoitti Taide&Design-lehdessä (2/2009) elävästi ja omakohtaiseen
havainnointiin perustuen kokemuksistaan Guernica-maalauksen
edessä, kuten Jukka Ahdelmakin (Länsi-Savo
18.9.2009). Dan Sundell (Hufvudstadsbladet 17.9.2009) esitti
ilahduttavina poikkeuksina omia tulkintojaan. Omakohtaisia tuntojaan Picasson
teoksista mainitsi myös Leena-Riitta Salminen (Kymen Sanomat 18.10.2009)
Picasson poliittisuus oli tabu. Vain Tiedonantajassa (25.9.2009) Juha-Pekka Väisänen kertoi lukijoilleen
taiteilijan kommunistipuolueen jäsenyydestä 1944-1973 ja pönäkästä,
”luuppaavasta” lausunnosta ”Olen kommunisti ja maalaukseni ovat kommunistisia
maalauksia.” Eräs Picasso-vastaanoton helmistä löytyi yllättävästä julkaisusta,
Ruotuväki lehdestä (17/2009), jossa
Simo Häkli pohti omakohtaisilla tulkinnoillaan taiteilijan pasifismia otsikolla
”Kolmen sodan Picasso”.
Kaikki tietävät, että Picasso on nero, mutta kun sana ei ole
nykyisin poliittisesti korrekti, käsitettä ei pohdittu. Annamari Vänskä
tuskisteli miesvaltaista taidemaailmaa ja leimasi Picasson ”äijien äijäksi”
Taide-lehden kolumnissaan (Taide
4/09). Suomen ortodoksisen kirkon Joensuun piispa Arseni oli ainoa, joka
uskalsi kirjoittaa Picasson neroudesta, joka oli hänen tukintansa mukaan: ”hänen
muuntautumis- ja omaksumiskyvyssään sekä estottomassa rohkeudessaan.”
Arseni kommentoi: ”Picasson persoonan heikkouksia on
arvosteltu, mutta teokset on jätetty siinä suhteessa melkeinpä rauhaan.
Taiteilija ei itse karsinut mitään, vaan katsoi, että se on jälkipolvien
tehtävä.” Kirjoituksessa oli oikeastaan ainoa jonkin verran kriittinen lausunto
taiteilijasta: ”Nerouden myytti elää kuitenkin Picasson taiteen ympärillä niin
vahvana, että harva nykyäänkään uskaltaa sanoa ääneen, että mestarin teoksilla
oli silloin tällöin sadun keisarin tavoin ’uudet vaatteet’.” (Savon Sanomat 6.11.2009)
Täyslaidallisesta Picassoa saattaa helposti myös tulla
kulttuurikolonialismia. Siksi sympatiaani herättivät artikkelit (Marianna
Palmgren, Östra Nyland/Kotka Nyheter
19.9.2009 ja Maaria Niemi Pohjalainen
30.9.2009), joissa jäljitettiin Picasson maalaus Itä-Uudeltamaalta ja
”Vaastastakin löytyy Picasso”.
Omaperäinen oli myös Marja Ylösen artikkeli (Satakunnan Kansa 31.10.2009), jossa
pohdittiin, taide-elämyksen ympäristökuormitusta otsikolla ”Tuhoaako
Picasso-näyttelykin maapalloa.”
Miten blockbusterin
kanssa maataan?
Tietysti blockbusterin ja erityisesti Picasso-blockbusterin
kanssa on vaikea asettua makaamaan. Tiedotus ja markkinointi toimivat kuin kone
ja se vedättää eniten niitä kirjoittajia, joiden kokemus Picassosta on
vähäisin. Ensimmäistä kertaa näyttelyssä kokeiltiin ennakkolippujen myyntiä,
josta saatiin näppärä uutisaihe. Siitä bulkkijournalismi veisteli uutisia,
joita se sylki ulos maailmalle kuin painokone.
Muistelin lausuntoa, jonka antoi viime keväänä The Guardianissa eräs museoalan
titaaneista, Britannian National Galleryn uusi johtaja Nicholas Penny. Hän
sanoi, että suuren, seksikkään blockbusterin aika on ohi. Hän sanoi yrittävänsä
saada aikaa vähemmän melua ja tuottavansa enemmän odottamattomia, ehkä
tutkitumpia näyttelyitä.
Julkaistu Kritiikin Uutiset 4/2009 lehdessä.
1 kommentti:
Ei ollut minkäänlaista intoa lähteä katsomaan Picassoa, joka tuon mainitsemasi ruotsalaisen leffan mukaan toisti itseään ainakin kubistisesta vaiheesta eteenpäin.
Orson Wellesin samaten fiktiivisessa leffassa F for Fake joku Picassoa esittävä sanoi että väärennän itseäni.
Oli hyvä että kävit kritiikit läpi. Niistä syntyy kyllä lopulta aika monipuolinen kuva Piacasson taiteesta ja vastaanotosta.
Jäi askarruttamaan sellainen asia, että kuinka paljon bulkkijournalismia ohjaavat kuraattorit ja näyttelyiden järjestäjät ja kuinka paljon katsojat ovat sitten kuuliaista karjaa.
Lähetä kommentti