Mitä yhteistä on Georg Baselitzilla, L.Onervalla, Caj
Bremerillä, Denise Grünsteinilla, Jussi Kivellä, M.C. Escherillä ja Viljo
Revellillä? Heillä on kaikilla näyttelynsä juuri nyt Helsingissä, oikein.
Mutta heille on yhteistä myös se, että he eivät ole –
anteeksi vaan L.Onerva ja Jussi Kivi – aivan kuumimpia nykytaiteen nimiä.
Ei minulla ole mitään mainitsemieni taiteilijoiden näyttelyitä
vastaan, mutta Helsinki tuntuu nyt torkkuvan lama-unta kuvataiteen provinssina,
jossa ei tapahdu juuri mitään taiteellisesti ajankohtaista.
Mieleeni tulee joukko menneiden näyttelyiden nimiä: Jeff
Koons, Duane Hanson, Julian Schnabel, Nan Goldin, Merce Gunningham, Antoni
Tapiés ja Enzo Cucchi. Näidenkään taiteilijoiden taidetta vastaan minulla ei
ole mitään, mutta he ovat kaikki olleet vähemmän ajankohtaisia, vähemmän tätä
päivää, vähemmän nykytaiteen tuoretta ainesta, vähemmän hot ja cool.
Jos museot pelaavat varman päälle, missä Helsingin
nykytaiteen hot spot sitten sijaitsee? Se on gallerioissa, kuten
Anhavalla, Sculptorissa, Kalhama&Piipossa, Forsblomilla ja Heinossa. Toivon
kipinöitä tapaa joskus myös Kuvataideakatemian näyttelyissä. Siellä saattaa
nähdä jopa jotain ajankohtaiseen
taiteeseen viittaavaa. Kansainvälisesti katsoen täällä ei näe juuri mitään
ajankohtaista.
Entä mitä Helsingin kansainvälisestä nykytaiteen asemasta
sanoo ensi kesän Ilja Glazunov-aiheinen uudelleenlämmittelynäyttely? Ihmettelin asiaa jo viime syksynä Kulttuurinavigaattorissa, kun uutinen näyttelystä
julkaistiin.
Glazunovin taiteesta ei saa ajankohtaista nykytaidetta
vaikka kirveellä veistäisi, eikä aiheesta ole edes taiteemme lähihistorian
kartoittajaksi. Kerrotaan, että Glazunovin Kiasman näyttelyllä on jotain
tekemistä täkäläisen taidetsaari Berndt Arellin väitöskirjan kanssa.
Kun Kiasma esittelee epäajankohtaista ja imelää venäläistä
kitschiä, se pudottaa näyttelyohjelmastaan lontoolaisen nykytaiteen tekijän Isaac
Julienin näyttelyn. Onneksi Helsingin Juhlaviikot korjasi tilannetta sen verran,
että Julienin Ten Thousand Waves esitetään Taidehallissa elokuussa.
Helsingin ankeaan nykytaiteen tilanteeseen saadaan
jonkinlaista valoa Afrikasta, kun 15.4.2011 avautuu Ars-näyttely. Siihen on
nähtävissä nyt EMMAn erinomainen lähtölaukausnäyttely 6.6. asti ja Helsingin
taidemuseossa avataan elokuussa eteläafrikkalaista nykytaidetta käsittelevä
kokonaisuus.
Pula-ajan merkkejäkö sekin, mutta puhuttavaa nykytaiteessa
on kyllä riittänyt. Kiasman johtajanimitys ravisteli koko kuvataiteen kenttää. Näyttelynvaihtokeskus FRAMEn toiminnan
lakkauttaminen opetusministeriön taholta on ollut toinen kevään kuuma
keskustelunaihe.
Kuvataiteella menee siis monin tavoin huonosti Helsingissä,
jonka voisi nimetä taiteen divariksi – Second Hand Rose.
5 kommenttia:
Hei!
Minä kaipaan myös Kiasman tasoiseen laitokseen enemmän kansainvälisiä nimiä. Tällä hetkellä siellä esitetään paljolti ulkomaalaista taidetta. Jos heillä ei ole rahaa, niin tekisivät jotain kokoelmavaihtoja muiden nykytaiteenmuseoiden kanssa. Olen kohtapuoliin lähdössä itse katsastamaan Tukholman nykytaiteenmuseon. Pidin itse taannoisesta Jensenin näyttelystä.
Korjaus: Ei nyt tilanne ihan paha ole, kun rahapulassa on ruotsalaisten kanssa tekemässä mm. Kiasma yhteistyötä.
Ei tilanne Kiasmassa niin huono ole, etteikö se olisi korjattavissa. Tukholman Moderna Museet ei oikeastaan ole varsinainen nykytaiteen museo, vaan modernin taiteen sellainen, jos tarkkoja ollaan. Moderni taide on vähän laajempi käsite kuin nykytaide, kuten itse Modernakin on iäkkäämpi kuin Kiasma. Tukholmassa sitä on käyty iät ja ajat, kun Suomen taideilma alkaa tuntua tunkkaiselta.
Tiesitkö, että Tukholmassa on myös varsinaiseen nykytaiteeseen, siis uusimpaan taiteeseen erikoistunut taidehalli Magasin 3? Sinne pääsee bussilla ja suosittelen, jos uusi nykytaide kiinnostaa. Verkko-osoite on tässä http://www.magasin3.com/
Kiitos tiedosta, täytyy tutustua Magasin 3:n.
Korjaan vielä, että tarkoitin, että Kiasmassa on liikaa kotimaista taidetta. :D
Lähetä kommentti