Julkisen veistoksen luonnoksen tehtävä on varmistaa, että
tekijä tietää, mitä tarjoaa ja tilaaja tietää, mitä ostaa. Tavallisesti kipsiin
tehdyt luonnokset tai osaluonnokset vaativat katsojalta asettumista oikean näkökulmaan,
kykyä kuvitella malli toteutettuna lopulliseen kokoon ja materiaaliin. Lisäksi pitää
huomioida teoksen sijoitusympäristö.
Kriitikko Otso Kantokorpi ja kuvanveistäjä Villu Jaanisoo
ovat perustaneet galleria Sculptoriin Julkisen veistostaiteen museon. Esillä on
yli neljäkymmentä julkisveistoksen pienoismallia.
Kipsimallit ovat kotoisin eri museoiden ja yksityisten
kokoelmista muun muassa Helsingistä, Turusta ja Mikkelistä. Järjestäjät ovat
tehneet ison työn kootessaan näitä suomalaisten muistomerkkien muistomerkkejä
näyttelyyn. Näyttely on melkoinen juoksutus suomalaisen kuvanveistotaiteen
historiaa ja kuvanveiston ystäville välttämätön käyntikohde, vaikka teosten
kipsiset pienoismallit eivät tietenkään lopullisten toteutusten veroisia
ole.
Katsaus alkaa suomalaisen kuvanveiston alkutaipaleelta,
mukana on yksitoista Carl Eneas Sjöstrandin muistomerkki-, reliefi- ja
veistosluonnosta. Walter Runebergilta on mukana kipsimallinakin elävä Lux, Aleksanteri II:n muistomerkin sivupatsas vuodelta 1884 sekä Runenerg-monumentin luonnos
vuodelta 1882.
Wäinö Aaltosen veistoksien luonnoksista ovat mukana muun
muassa kubistinen Helsingin Rautatientorin Aleksis Kiven patsaan luonnos
1920-luvulta ja synkän puhutteleva sankaripatsaan luonnos Rovaniemelle: Miehen
kohtalo tunturin huipulla (1952).
Abstraktia kuvanveistoa edustavat esimerkiksi Eila Hiltusen
Credo, ensimmäinen luonnos Sibelius-monumentiksi (1961), Ossi Somman
muistomerkkiluonnos Enemmistö 1980-luvulta ja Matti Nurmisen kilpailuluonnos
Mika Waltarin muistomerkkikilpailuun (1983).
Näyttelyssä on muutamia riemastuttavia kipsiluonnoksia,
esimerkiksi pari Tapio Junnon teosta ja Pekka Kauhasen iloinen pojan pää,
kipsivalos vuodelta 2006.
Hauskuutta varsin vakavailmeiseen kokoelmaan tuovat seinään
liitetyt valkoiset suuret hevosen pään, jalkojen ja takapuolen ja naishahmon selkäfiguuri.
Ja Sculptorin takahuone on aina käymisen arvoinen, siellä voi tutkia nykyveistäjiemme
pienoisveistoksia.
Kuvanveisto julkisena taiteena Suomessa on huomattavasti
nuorempi ja vaatimattomampi taiteenala kuin naapurimaissamme. Julkinen kuvanveisto on ollut usein kiistelty asia.
Patsaskiistojen toistuva retoriikka ilmaistiin jo esimerkiksi Ville Wallgrenin
Havis Amandasta (1906) käydyssä kohussa 1900-luvun alussa.
Sotien jälkeen
tehtiin paljon sankaripatsaita,
joiden huipentumana voisi pitää Marsalkka Mannerheimin ratsastajapatsasta
(1960) ja niiden tarpeen hiipuessa on puolustettu ja haukuttu abstraktin
modernismin kuvanveiston ja näköispatsaiden aikaansaannoksia.
Kuvanveistotaiteessa
tapahtuvat muutokset ja niin sanotun suuren yleisön taidekäsitykset olivat taustalla niin sanotuissa suurissa patsaskiistoissa
1980-luvulla, jotka alkoivat jo hyvissä ajoin ennen Veikko Hirvimäen Mika Waltarin muistomerkin Kuningasajatus paljastamista Helsingin Etu-Töölössä (1985) ja päättyivät Pekka Kauhasen Urho Kekkosen muistomerkkiin Suuri Aika Kajaanissa 1990.
Aikaisemmin muistomerkkeihin ja sankaripatsaisiin
keskittyvä julkinen veistostaide etsii tänään paikkaansa rakennetun ympäristön
laadun parantajana.
Julkisen kuvanveiston muutospaineita ovat lisännet muutokset
kuvataiteen kehityksessä. Esimerkiksi pitkään jatkunut käsitetaiteen suuntaus
muutti kuvataiteen asenteita, materiaaleja, muotoja ja ideoita, mutta jätti
kuvanveiston julkisen puolen melko orvoksi.
Toki Suomen julkisveistosten nykytaso voisi parempikin olla. Eräs vika on luultavasti siinä, että tilaajat eivät aina halua paneutua teoksen tilaamiseen tai puuttuvat liikaakin taiteilijan autonomiaan. Myös julkisen kuvanveiston julkinen asiantuntijakritiikki on kauhtunut lähes olemattomaksi.
Toki Suomen julkisveistosten nykytaso voisi parempikin olla. Eräs vika on luultavasti siinä, että tilaajat eivät aina halua paneutua teoksen tilaamiseen tai puuttuvat liikaakin taiteilijan autonomiaan. Myös julkisen kuvanveiston julkinen asiantuntijakritiikki on kauhtunut lähes olemattomaksi.
Kaikista maailman mullituksista ja muodeista huolimatta
julkinen veistostaide lienee melko konservatiivinen taiteenala.
Materiaalisesti, visuaalisesti ja ajatuksellisesti kestäviä ratkaisuja ei
pelkillä visuaalisilla vitseillä saada aikaan. Tai sitten, jos vitsin haluaa patsaalla murjaista, sen on parasta olla hyvä. Sellainen, joka naurattaa vielä yli sadan vuoden kuluttuakin.
6 kommenttia:
Onko sinulla ylhäällä, kirjoitettuna, se mitä olit sanonut kulttuurihallinnon muuttamisesta jossakin kuulemistilaisuudessa?
Kuulin puheenvuorostasi vain osan radiosta ja olisin kiinnostunut kuulemaan mitä kaikkea taidebyrokraatit nyt ovat suunnitelleet meidän kaikkien pään menoksi.
Pidän näistä esittelyistä. Otso Kantokorpi näyttää siirtyneen näyttelyiden tekemisen puolelle, hyvä että välillä niin, mutta täällä Blogistanissa pitäisi saada välillä jonkinmoinen tuntuma siitä, mitä kulttuurin pääkallonpaikalla muutenkin tapahtuu.
Sinänsä tämänkin näyttelyn idea on kyllä loistava.
Mistähän tilaisuudesta on kyse? En ole ollut radiossa haastateltavana pariin vuoteen, enkä liioin ole ottanut kantaa kulttuurihallintoonkaan viime aikoina. Aihe toki kiinnostaa.
Joo, Otso ja Villu tekivät hyvän työn!
Ei, se ei ollut haastattelu, vaan puheenvuorosi siellä OPM:n kuulemistilaisuudessa, jossa ei vielä ollut kulttuurijärjestöjen kirjallisia selvityksiä taidetoimikuntien ja keskustaidetoimikunnan ja muun byrokratian uudistamiseksi.
Käsittääkseni puhuit siellä mm. kriitikoiden aseman pudottamisesta noin 0-tasolle.
En ole ollut missään kuulemistilaisuudessa.
Sitten joku käytti nimeäsi, eikä ehkä tunnistanut sinua. Ei kai siellä Helösingissä ole kahta Heikki Kastemaata, kriitikkoa?
Sori.
Pyydän anteeksi! Se et ollutkaan sinä jonka nimi on mainittu radiossa vaan Heikki Jokinen.
Tämä ei ollut mitenkään tarkoituksellista, mutta ilmeisesti pääni nyt vain pani ne väärin päin. Muistan kyllä että myös Heikki Jokinen on kriitikko, joten ilmeisesti synapsit yhdistivät muiston ohjelmasta väärin.
Lähetä kommentti