Tämä
Sándor Vályn maalaus kosketti minua galleriakierroksella.
Kävin eilen galleriakierroksella. Näin Helsingin
Itäkeskuksen Stoan galleriassa Mika Vesalahden näyttelyn otsikolla Tutkielmia
unesta. Sitten menin Erottajalle TM-galleriaan, jossa oli Sándor Vályn
maalauksia ja tilateoksia. Siitä siirryin Jangva-galleriaan katsomaan Tommi
Mäkelän maalauksia. Seuraavaksi kävelin Yrjönkatua pitkin poiketen Sinne-galleriaan,
jossa oli Ella Tahkolahden tilateos ja pari videota. Lopun iltapäivästä vietin Amos Andersonin taidemuseossa.
Minulla on omat syyni, miksi halusin nähdä juuri nuo
näyttelyt ja kävellä muiden jo näkemieni ohi. En kerro tässä valinnoistani,
vaan nopeudesta.
Muutaman tunnin kuluessa olin nähnyt parisataa maalausta,
valokuvia, veistoksia, installaatioita ja kolme lyhytelokuvaa, sekä sarjan
Tommi Mäkelän animaatioita Amos Andersonilla. Tämä iltapäivä oli melko
tavallinen katselukierros.
Tiedän, että jos mahdollista, parasta on jättää osa
katselusta seuraavaan kertaan. Matkoilla saatan kävellä usein kaksitoista
tuntia päivässä taidemuseoissa ja näyttelyissä, mutta se ei ole kovinkaan
viisasta. Yleensä noin kuuden tunnin katselu-urakan jälkeen alkaa
vastaanottokyky olla heikko. Olen viettänyt tällaista taiteen katseluelämää
1970-luvulta alkaen.
Esimerkiksi Amos Andersonilla esillä olevassa Vapaan Taidekoulun 75-vuotisnäyttelyssä saatoin siirtyä hetkessä Sigrid Schaumanin
maalauksista tarkastelemaan vaikkapa Carolus Enckellin abstrakteja maalauksia.
Sain ajattelemisen aihetta taiteen pikaviestintään
Guardianin Jonathan Jonesilta, jonka mielestä taiteen kiehtovuus johtuu ajasta.
Hän toteaa blogissaan, että kuvataide on kaikista vakavasti otettavista
kulttuurimuodoista nopein paljastamaan todellisen luonteensa katsojalle.
Päästäkseen selville, mistä elokuvassa on kyse täytyy sitä
katsoa puolitoista tuntia tai enemmänkin. Romaanin lukeminen saattaa kestää
päiväkausia, viikkoja tai jopa kuukausia riippuen siitä kuinka paljon aikaa
lukijalla on käytettävänään. Näihin verrattuna kuvataide – jos ei ole kyse
videotaiteesta – ei vie aikaa ollenkaan.
Esimerkiksi Rembrandtin tekemiä kuvia voi kyllä katsella
ihmiselämän ajan ja silti löytää niistä syvyyttä. Mutta, Jones kysyy, jos tämä
ei olekaan kaikkein tärkein asia suuressa taiteessa. Mitäpä jos merkitys onkin
pikaviestinnässä?
Ainakin Leonardo da Vinci oli sitä mieltä. Hän totesi
muistikirjassaan mahtipontisesti, että maalaus on ylivoimaisempi kuin
kirjoitus, koska voimakas tai kaunis maalaus voidaan ymmärtää välittömästi, kun
taas runoa täytyy kuunnella iät ja ajat, ennen kuin sitä voi arvioida. Toisin
sanoen Leonardon käsitys taiteesta on täysin verrattavissa oman aikamme
kulttuuriin, sen välittömiin ja houkutteleviin kuviin.
Jonathan Jonesin mukaan videotaide on tuonut näyttelytilaan
kertovan ajan. Hän arvelee, että perinteisesti aikaan perustuva taide on
arvostetumpaa, koska se yksinkertaisesti vie enemmän aikaa katsojalta.
Ajatus taiteen ymmärtämisen välittömyydestä sai minut käsittämään, miksi usein on niin vaikea tottua taidenäyttelyissä olevien
videoiden katsomiseen. Olenhan tottunut itse määräämään paikkani ja
katsomiseni keston liikkuessani taidenäyttelyssä. Jo pelkkä elokuvan katsomisen
aloittaminen tuntuu kestävän ikuisuuksia.
Ja jos taidenäyttelyssä on useita videoita, joiden kesto
tuntuu jatkuvan äärettömän kauan, ohitan nämä hämärät huoneet ja keskityn mieluummin
taiteen pikaviestintään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti