Akseli Gallen-Kallela – Eurooppalainen mestari ja Värin voima – Teoksia Tretjakovin gallerian kokoelmista 23.9.2011 – 15.1.2012
Helsingin taidemuseossa.
Pöydällä on absintti- ja viinalaseja, viinapulloja ja vesikannu.
Oskar Merikanto on sammunut pöydän ääreen, Robert Kajanus pöydän päässä ja Jean Sibelius tuijottavat juopunein katsein. Akseli Gallen-Kallela on maalannut
itsensä näytelmän valppaana seuraajana, hieman taustalle kuin kepposen
järjestäjänä, taikurina. Maalauksen ilmapiiri on viinan ja tupakan höyryä, se
on täynnä deliriumia, dekadenssia ja mystiikkaa.
Yleisölle tarjoutuu varsin
harvinainen mahdollisuus nähdä yksityiskokoelmassa oleva Symposion-maalaus Helsingin taidemuseon Tennispalatsin yläkerrassa.
Taiteilijan perikuntien välisen riidan takia se tunnetaan enemmänkin sen toisen
version, Mäntän Gösta Serlachiuksen museossa olevan luonnosmaisemman Probleemin kautta.
Symposion on Suomen taidehistorian maalaus, jota voisi
kutsua myytiksi tai kulttikuvaksi. Tosin maalaus myyttinä on paradoksaalinen
nimitys Akseli Gallen-Kallelan tuotantoon, jossa keskeistä oli myytin
murtaminen.
Gallen-Kallela oli suoran ja selkeän maalauksen tekijä, joka
uudisti Kalevalan kuvauksen sanoutumalla irti mytologisesta ja akateemisesta,
usein vaikeaselkoisesta taiteesta. Hän oli siinä radikaali uudistaja, myytinsärkijä.
Gallén kuului 1800-luvun lopulla Ferkelin piirin – sana
tulee Berliinin Brandenburger Torin lähellä, Unter den Lindenillä olleesta Zum schwarzen Ferkel (Musta porsas)
kapakasta. Sen välittäjä, nykyisin häntä voisi kutsua ryhmän kuraattoriksi, oli
kirjailija Adolf Paul.
Suurten avantgardistien
seura ei kuitenkaan tehnyt Gallénista kaltaistaan. Hän ei omaksunut
1800-luvulla syntynyttä eurooppalaisen boheemin ja avantgarden taiteilijan
roolia. Hänen ystävänsä Edward Munch ja August Strindberg uudistivat taidetta
enemmän ja juuri avantgardismin kaanonin mukaan. Kiinnostava kansainvälisen
taiteilijan ystävyyskontakti oli myös Maxim Gorki, jota myöhemmin
Neuvostohallitus käytti sosialistisen realismin käynnistämisessä ja avantgarden
tuhoamisessa.
Gallen-Kallelan tuotanto kokonaisuudessaan pitäytyy
Symposionia ja muutamia muita poikkeuksia lukuun ottamatta melko
konservatiivisiin otteisiin. Afrikassa maalatut työt ikään kuin ottivat
revanssin ja haastoivat sen nuorten suomalaisten avantgardistipolven, joka debytoi
1900-luvun alussa.
Monikulttuurinen Gallen-Kallela
Jos Charles Baudelairen boheemin avantgardetaiteilijan rooli
ei istunut Gallénin, hän toteutti pikemminkin Richard Wagnerin
Gesamtkunstwerkiä, kokonaistaideteosta. Ehkä kaikkien aikojen monikulttuurisin
suomalainen taiteilija teki, kuten näyttely osoittaa grafiikkaa,
pienveistoksia, huonekaluja, suunnitteli typografiaa, raanuja, vaatteita ja
mitaleita, otti valokuvia eikä malttanut pitää näppejään erossa arkkitehtuuri- ja sisustussuunnitelmistakaan.
Näyttelyssä on myös muutamia esimerkkejä Gallen-Kallelan
käyttämästä, hänelle rakkaasta suomenkielestä, sen runollisesta ja rikkaita
mielikuvia luovasta käytöstä. Jos Gallen-Kallela eläisi tänään, hän tekisi
varmasti loistavia installaatioita ja erinomaista videotaidetta.
Gallen-Kallelan taiteilijan urassa on ilmiömäistä se, mitä
nykyisin sanotaan verkostoiksi ja verkostoitumiseksi. Tukholmassa kuolleen kosmopoliitin, maailmanmiehen verkostot
ulottuivat Venetsian biennaalista Unkariin, Yhdysvalloista Englantiin ja
Berliinistä Pietariin.
Moskovan Tretjakovin gallerian yhteistyösopimus Helsingin taidemuseon kanssa tuo Gallen-Kallelan seuraan hänen venäläiset aikalaisensa. Asetelma on hyvällä tavalla ristiriitainen ja näyttelyt tukevat toisiaan.
Valikoiman kiinnostavimmaksi kokonaisuudeksi nousee Natalia Gontšarovan uskonnollisaiheiset
maalaukset 1910-luvulta, jotka havainnollistavat kiinteää yhteyttä bysantin taiteen
tradition ja venäläisen modernismin maalaustaiteen kaanoneiden välillä.
Natalia Gontsarova, Jumalanäiti lapsensa kanssa, 1911. |
Mukana on myös
useita muita venäläisen avantgarden teoksia ja katsauksen huipentumana voinee
pitää Kandinskyn Improvisaatio-maalausta vuodelta 1909.
Märkä korttelipommi
Helsingin taidemuseon Akseli Gallen-Kallela-näyttelyn ongelma
on siinä, että se kertoo tarinan, jonka kaikki jo tuntevat. Se on loistelias ja
hienosti esillepantu, mutta ontto ja mitäänsanomaton, märkä korttelipommi, vaimeasti tussahtava
blockbuster. Samaa voisi sanoa myös Värin voima-näyttelystä. Venäläisen avantgarden tarina on kerrottu jo niin monta kertaa Suomessakin, että siitä on
tullut looppi, kehää kiertävä renkutus.
Kolmisen vuotta sitten Britannian National Galleryn silloin
uusi johtaja Nicholas Penny antoi
lausunnon, jossa hän väitti, että suuren seksikkään blockbusterin aika on ohi.
Hän lupasi yrittävänsä saada aikaan vähemmän melua ja tuottavansa enemmän
odottamattomia, ehkä tutkitumpia näyttelyitä.
”Useimmat blockbusterit oikeastaan vain näyttävät ihmisille,
mitä he jo tietävät” Penny totesi. ”Mielestäni taidemuseon pitäisi valmistautua
esittelemään ihmisille sellaista, josta he eivät tiedä mitään.”
Eiköhän tällainen ajattelutapa olisi hyvä ottaa käyttöön myös
suomalaisille taidemuseoille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti