Jokasyksyinen lista on julkaistu. ArtReview taidelehti julkaisi eilen sadan henkilön luettelon taidemaailman
vaikutusvaltaisimmista.
Ensi silmäykseltä kyseessä on tyypillinen populaarijournalismin ajatus, jonka tarkoituksena on pöhinän synnyttäminen, pikemminkin kuin
saada oikeasti selville se, ketkä taidemaailmassa ovat vaikutusvaltaisimpia.
Mutta listan lähempi tarkastelu kertoo monesta yksityiskohdasta,
jotka kertovat jotain kansainvälisen nykytaiteen tilanteesta tänään.
Raadin itsensä mukaan valitut rankataan kansainvälisestä vaikutuksestaan, pelkästä taloudellisesta
painoarvostaan, vaikka nykyisin se ei ole niin iso tekijä ja toiminnastaan
viimeisen vuoden aikana.
Keitä ovat vaikutusvaltaisimmat? He ovat kuraattoreita,
taidemuseoiden johtajia ja galleristeja. Taiteilijoita on muutamia, mutta he
ovat mukana ikään kuin vakuuttamassa lukijalle sitä, että vallassa kyse on myös taiteesta
eikä vain byrokratiasta ja bisneksestä. Tarkastellaanpa listan kymmentä
kärjessä.
1.
Ai Weiwei, taiteilija
2.
Hans UlrichObrist & Julia Peyton-Jones, kuraattori ja Lontoon
Serpentine-gallerian johtaja
3.
Glenn D.
Lowry, MoMAn johtaja
4.
Larry
Gagosian, newyorkilainen galleristi
5.
Anton
Vidokle, Julieta Aranda & Brian Kuan Wood, taiteilijat
6.
Nicholas
Serota, Tate-museon johtaja
7.
Cindy Sherman,
taiteilija
8.
Iwan Wirth,
galleristi
9.
David Zwirner,
galleristi
10. Beatrix Ruf, Zürichin
taidehallin johtaja
Taiteilijoiden asema listassa on tunnustuksellinen. Ai
Weiwei saavutti valtavan kannatuksen, kun Kiinan viranomaiset pidättivät ja
vangitsivat toisinajattelijataiteilijan laittomasti ja törkeästi viime keväänä.
Cindy Sherman on häntä paljon tärkeämpi voima- ja valtataiteilija. Ja
yhdenneksitoista sijoittunut Gerhard Richter voisi sijoittua kärkeenkin.
Venäläis-meksikolais-amerikkalaisen taiteilijakolmikon sijoittuminen
viidenneksi on myös enemmänkin esilletuontia kuin arvio melko tuntemattoman
taiteilijaryhmän todellisesta vaikutusvallasta. Ryhmähän tunnetaan laajasta verkkojulkaisusta e-flux .
Valinnalla halutaan osoittaa, että taidemaailmassa on sentään vielä jotain
sijaa journalismilla ja viestinnällä, kaikki ei ole vain kuraattoreita,
taidemuseoita ja bisnestä.
Taidemaailman käsitettä sietäisi pohtia enemmän myös Suomessa ja
joku asiantuntijaraati voisi ihan hyvin julkaista kotimaisen taidemaailman top sata listan.
Useissa maissa näitä jo julkaistaankin. Valta ja vallankäyttö meikäläisessäkin
taidemaailmassa on tärkeä asia, eikä vallan silmälläpitoa ja valvontaa saa
jättää pelkästään sellaisen epämääräisen julkaisun harteille kuin
Kulttuurinavigaattori. Vakavamielisesti listauksiin ei tarvitse suhtautua,
mutta pelkkä vitsi ne eivät myöskään ole.
ArtReviewin raadin käsitys taidemaailman huipun
sijoittumisesta maailmankartalle painottuu anglosaksisesti. Globalisaatio, jota
kansainvälisen taiteen piirissä on tapahtunut yhä enemmän 1990-luvulta alkaen,
ei ulotu vielä sen vallan huipulle. Englantilaisen asiantuntijaryhmän
laatimassa luettelossa on amerikkalaisen ja eurooppalaisen taidemaailman
ulkopuolelta edustajia vain Etelä-Afrikasta ja Saudi-Arabiasta. Mukaan on
otettu mukaan edustajia Itä-Euroopasta. Niin, ja onhan Ai Weiwei vielä
Kiinassa.
Anglaosksisesta keskittymisestä kertoo se, että Pohjoismaista ei ole mukana ketään. Pohjoismaat suuntautuvat kyllä kansainvälisesti, mutta vallan huipulle niillä ei ole asiaa.
Oma hauskuutensa näissä listoissa on myös muutosten seuraaminen
vuosien varrella. Amerikkalainen taiteilija Bruce Nauman oli pitkään
listaykkösenä, mutta nyt hän ei ole sadan vaikutusvaltaisimman joukkoon päässyt.
Ehkä hän voi huokaista helpotuksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti