Raúl Campos López, In
ictu oculi II, digitaalinen maalaus on Kalevala granaína –näyttelyssä Espoon
Tarvaspäässä.
Akseli Gallen-Kallelan
kansainvälisyys on aiheena Helsingin taidemuseon näyttelyssä Tennispalatsissa
ja alakerrassa on Moskovan Tretjakovin kokoelmien aikalaisavantgardea. Ehdin
moittimaan Kulttuurinavigaattorin arvostelussa molempia näyttelyitä
looppaaviksi, koska ne kertovat jo moneen kertaan nähdyn tarinan.
Espoon Tarvaspäässä, Gallen-Kallelan kotimuseossa on myös esillä
näyttely, jossa espanjalaiset taiteilijat ovat maalanneet Kalevalan myyttejä
omine tulkintoineen. Tämäkin on kansainvälinen näkökulma ja näyttelyssä on
joukossa myös kansallistaitelija-Akselin teoksia.
Minun ei kuitenkaan pitänyt kirjoittaa varsinaisesti kummastakaan
näyttelystä, vaan siitä, miten ylipäätään on mahdollista, että samaan aikaan naapurikaupungeissa,
Helsingissä ja Espoossa järjestetään taidenäyttelyt, joiden tekemisessä ei ole
toimittu yhteistyössä?
Aiheensa puolesta molemmissa on laaja ja laajentava käsitys niin
Gallen-Kallelan taiteeseen, hänen aikalaistaiteeseensa Venäjällä, kuin nykytaiteen
keinoihin tulkita Kalevalan ja miksei myös osaa Gallen-Kallelan tuotannosta.
Helsingin taidemuseo kutsui kaksi eurooppalaista kuraattoria
valitsemaan suosikkiteoksiaan ja toimi myös yhteistyösopimuksen puitteissa,
joka sillä on Moskovan Tretjakovin gallerian kanssa. Jos Tarvaspään Kalevala granaína olisi liitetty mukaan,
olisi saatu vielä uusi ja vieläpä tuore näkökulma niin Gallen-Kallelaan kuin
venäläiseen avantgardeenkin.
Arvelisin, että eräs syy tähän hyvien mahdollisuuksien
menettämiseen on taidemuseoiden markkinointi. Markkinointi johtaa helposti
kilpaileviin asenteisiin, jossa halutaan ”kerätä voitto kotiin”, eli
pitäydytään vain oman museon näkökulmassa. Useat museot kilpailevat käytännössä
toistensa kanssa, vaikka ääneen puhutaankin hyväntahtoisesti win-win
-sopimuksista.
Menetetty mahdollisuus Helsingissä ja Espoossa kertoo myös
taidemuseoiden byrokratisoitumisesta. Totta kai molempia näyttelyitä on
valmisteltu pitkään ja huolellisesti ja ne ovat molemmat eri puolilla kiertäviä
näyttelyitä.
Yhteistyökyvyttömyyteen vaikuttanee myös näyttelyiden
sponsorointi. Tarvaspään näyttelyyn on saatu tukea Espanjasta ja Suomesta muun
muassa Koneen Säätiöstä. Myös Helsingin taidemuseon näyttelyissä on useita
sponsoreita eli yhteistyökumppaneita.
Sponsoroinnin ideahan oli alun perin auttaa kulttuuri- ja
taidekenttää toimimaan paremmin, kun julkinen tuki ei siihen riitä.
Yhteistyösopimukset sponsoreiden kanssa ilmeisesti mahdollistavat ja auttavat
yksittäisten projektien toteuttamisessa, mutta ne estävät projektien välistä
yhteistyötä.
Taidemuseoiden markkinointi Suomessa on pitkälti 1990-luvun
lapsi. Pilottina toimivat muun muassa Ars-näyttelyt. Niissä kokeiltiin myös
aikoinaan uusia keinoja, kuten laajamittaista sponsorointia Ars
83-näyttelyssä 1983 ja opastuksen kohdentamista eri yleisösektoreille, kuten
lapsille ja nuorille. Myös näyttelyoppaat syntyivät vuoden 1995 Arsissa.
Markkinointi lienee välttämätöntä melkein missä tahansa
nykyisin. Mutta taidemuseoiden markkinointi näyttää myös johtavan siihen että jokainen
museo keskittää markkinointinsa itselleen ja omille näyttelyilleen
Keskittyessään liian innokkaasti itsensä
markkinointiin taidemuseot ovat unohtaneet myös yleisen valistus- ja
sivistysvelvoitteensa. Kuvataideala tarvitsee aikaisemminkin
ehdottamani Suomen Taiteen Tiedotuskeskuksen, STT:n, joka olisi riippumaton ja
itsenäinen tiedotuskeskus taidemuseoiden yhä kiihkeämmäksi kasvaneen
itsemarkkinoinnin melskeessä.
Kalevala granaína,
Kaukaisia kuvia kansalliseepoksesta
15.1.2012
asti Gallen-Kallelan museossa Tarvaspäässä Espoossa.
Akseli Gallen-Kallela- Eurooppalainen mestari ja Värin voima - Teoksia Tretjakovin gallerian
kokoelmista 15.1.2012 asti Helsingin taidemuseossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti