Flo Kaseauru, Riga Runaway, 2011, video.
Valkoinen hevonen juoksee kilpaa mustan BMWn kanssa Riikan öisillä,
pimeillä, autioilla kaduilla. Ajo siirtyy Riikan vanhan keskustan jälkeen
esikaupunkialueelle. Musta Bemari vilkuttaa, kurvaa, pysähtyy kerrostalon
pihalle ja jatkaa taas ajoaan kohti sarastusta, johon hevonen katoaa.
Virolaisen Flo Kasearun video tehtiin viime kesäkuussa
Riikassa projisoimalla auton ikkunasta videotykillä kuvaa juoksevasta
valkoisesta hevosesta. Aggressiivinen ajo on kuvattu osin itse autosta, osin
toisesta, myös kilpailevasta autosta. Meno on kova, moottori ärjyy, renkaat
ulvovat ja aamun valon myötä linnut aloittavat laulunsa.
Videoteos Riga Runaway
syntyi Riikassa nähtävään kansainväliseen näyttelyyn, jossa viisi taiteilijaa
esittävät teoksiaan ja kommenttejaan. Otsikko ”After Socialist Statues” viittaa
kaksikymmentä vuotta sitten päättyneeseen aikakauteen, ”sosialistiseen
kuvanveistoon”. Katsaus on esillä Riikan keskustorin "hangaarihallien" lähellä
sijaitsevassa nykytaiteen keskus KIM?:ssä.
Näyttelyn kuraattori Rael Artel muistuttaa esitteessä, miten
”sosialistisen kuvanveiston” otsikko yhdistettäisiin Tallinnassa Pronssisoturin purkamiseen liittyviin
tapahtumiin vuonna 2007, mutta muissa entisissä sosialistimaissa tulkinta olisi
väljempi.
Valkoisen hevosen mielikuva, kertoo Maija Rudovska näyttelyn
esitteessä, saattaisi Freudin tulkinnan mukaan olla projektio unen muodossa
täyttymättömistä unelmistamme. Valkoinen hevonen on myös täynnä symboliikkaa
erilaisista kansantaruista järkeilyyn, joka voi merkitä esimerkiksi voittoa,
hedelmällisyyttä tai jopa kuolemaa.
Rudovska näkee Kasearun videon halun objektina, joka
enteilee eskapismia. Riga Runaway
tykittää halua paeta, välttää kaupunkia, päästä eroon sen ohjaksista. Rudovska
päätyy myös analysoimaan teosta suhteessa sikäläisen taide-elämän tilaan, jota luonnehtii
jatkuva taistelu paikallisuuden leimaa vastaan, halu tulla huomioiduksi tai
löydetyksi.
Latvian statuomania
Riikan keskustassa kävellessä törmää statuomaniaan, kuten
missä tahansa kaupungissa. Patsaat, muistomerkit ja merkittävien henkilöiden
tai tapahtumien mukaan nimetyt kadut muistuttavat jatkuvasti menneisyydestä.
Kuvanveiston avullahan on kaikissa maissa rakennettu kansallista identiteettiä
siinä missä on laulettu kansallislauluja, heilutettu lippuja ja hurrattu urheilukilpailuissa.
On kiinnostavaa miettiä, milloin, mihin ja miksi sankaripatsaita on
eri aikoina niin kovasti tarvittu. Latvialaisen patsasinnostuksen merkityksiä
pohtiessa huomaan, miten monikerroksinen sipuli statuomania oikeastaan on, ja
miten syvästi se ulottuu omaan aikaamme.
Törmäsin Riikan keskustan esplanadialueen puistossa kenttämarsalkka
Barclay de Tollyyn, jonka teki
berliiniläinen kuvanveistäjä Wilhelm Wandschneider. Patsas paljastettiin 1913,
mutta se tuhoutui ensimmäisessä maailmansodassa. Vuonna 2002 paljastettiin
venäläisten Alexey Murzinin ja Ivan Korneyevin tekemä replika, joka valettiin
Pietarissa.
Tollyn tarina on kiinnostava, taistelihan hän muun muassa
Venäjän armeijan johdossa Suomen sodassa ja oli maamme ensimmäinen kenraalikuvernööri.
Mutta miksi vuonna 2002 Riikan keskustassa paljastettiin
entisessä Liivinmaassa skotlantilaiseen sukuun syntyneen, nykyisessä Etelä-Virossa
kasvaneen, Venäjän armeijaa Napoleonia vastaan johtaneen sotamarsalkan pronssiveistoksen replika?
Vastaus löytynee suurin piirtein siitä, että kansallisen identiteetin
kohottamiseksi sankareita ja heidän patsaitaan on tehtävä vaikka kirveellä
veistäen.
Kävelyni Riikan keskikaupungin komealla bulevardi- ja
puistoalueella päättyi Arsenalsin rakennukseen, joka on yksi Latvian valtion
taidemuseon viidestä yksiköstä. Sinne pystytettiin latvialaisen
tekstiilitaiteen näyttelyä, mutta rakennuksen edustan puistossa kiinnitin
huomiota kultaiseen patsaaseen, joka on nostettu korkealle, mustalle graniittijalustalle.
Teos kertoo paikallisesta sankarista, hyväntekijästä ja naisesta. Aiheena naissankari on melko harvinainen sankaripatsaiden joukossa, mutta heitäkin suurmiesten joukkoon mahtuu.
Ihmettelin vaan teoksen kömpelyyttä ja naivistisia mittasuhteita.
Kullalla päällystetty teos on eräs heikkotasoisimpia näkemiäni, eikä pitemmän
päälle tee kunniaa edes merkityksensä kantajalle.
Ja Arsenal-rakennuksen edustalla latvialainen statuomania
pääsi kukkimaan. Siinä parikymmentä kiviveistosta käsittävä sankarigalleria
koostuu niin kansallisista kuin kansainvälisistä yhteyksistä. Mukana ovat muun
muassa Lea Davidova-Medenen muotokuva kulttuuriaktivisti Imants Ziedonisista
ja patsas herrasta nimeltä J.S. Bach.
Kulttuurikaanoneiden
maa
Kirjallisuus- ja taide-elämän varsin samantyylisiä,
pelkistettyjä kivihahmoja katsellessa tuli mieleeni, että Latvia on Tanskan ja
Hollannin lisäksi kolmas maa, jossa otettiin muutama vuosi sitten käyttöön kulttuurikaanonit. Nuo
valtion virallistamat ja vahvistetut taiteilijat ja teokset siunattiin
paradoksaalisesti aikana, jolloin Latvian kulttuuriministerinä oli Helena Demakova, joka on tunnettu taidekriitikko ja näyttelykuraattori. (Latvian
kulttuurikaanonit esitellään tässä)
Myös Suomeen ja Ruotsiin ehdotettiin kulttuurikaanoneita taannoin. Kulttuurikaanonit olivat osa 2000-luvun alun uuden oikeistolaisen ja
nationalistisen kulttuuripolitiikan nousua. Kulttuurin ja kansallisen
identiteetin rakentamisesta kulttuurikaanoneiden avulla meillä onneksi
luovuttiin ja valittiin liberalismin tie. Viittaahan moinen virallistaminen autoritäärisyyteen, eri taiteiden
hyväksikäyttöön muun muassa Natsi-Saksan ja Neuvostoliiton malliin.
Latvian patsasintoa miettiessäni mieleeni muistui jälleen
kerran Bertolt Brechtin Galileo Galilein
dialogi viimekesäisestä artikkelistani Kulttuurinavigaattorissa, jossa pohdin statuomaniaa. Näytelmän päähenkilö valittaa, että onneton on se maa, jolla ei
ole sankareita. Galilei vastaa siihen: ”Ei. Onneton se maa, joka tarvitsee
sankareita.”
Kävelyretkeni päätteeksi palasin Riikan hangaarihallien
lähelle, Moskova-kadulle katsomaan uudelleen Flo Kasearun videon Riga Runaway. Se on taidetta, josta
tykkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti