Vihreiden eduskuntavaalikampanja otti käyttöönsä kaksi
replikaa. Jos niiden tarkoituksena on herättää keskustelua, se myös saatiin
aikaan. Onhan Uusi Suomi ollut suomalaisen konservatiivisuuden tavaramerkki jo
pitkään.
Visuaalisen kulttuurin kannalta kiinnostava on mainoskampanjassa
käytettävä kuva. Siinä on kuvattu vihreälle pohjalle valkoisin ääriviivoin
Suomen leijona.
Itse eläintä vartioidaan varsin huolellisesti, nimittäin
laki Suomen vaakunasta selittää kuvan
seuraavasti:
“Punaisessa kentässä kruunupäinen leijona, joka pitää oikean etujalan sijalla olevassa haarniskoidussa kädessä iskuun kohotettua miekkaa ja polkee takajaloillaan sapelia, leijona kruunuineen ja varuksineen, aseiden kahvat ja käsivarsihaarniskan nivelet kultaa sekä aseiden terät ja käsivarsihaarniska hopeaa; kenttään siroteltu yhdeksän hopearuusua.”
Rosetit eli ruusukuviot eivät merkitse vaakunassamme mitään, vaan kuvan suunnittelija, heraldikko Olof Eriksson suunnitteli ne puhtaiksi sommitteluelementeiksi. Rosetit voi toki
tulkita vaikka Suomen historiallisiksi maakunniksi, jos haluaa.
Suomen leijona alkuperäisessä asussaan on myös tarkasti suojeltu eläin. Laissa
Suomen vaakunasta todetaan, että henkilöä, joka myy Suomen vaakunana
yllä kuvatusta poikkeavaa vaakunaa, voidaan sakottaa. Lupa Suomen lipun tai
Suomen vaakunan käyttämiseen tavaramerkissä haetaan sisäasiainministeriöltä.
Google-kuvahaku toi kymmeniä Suomen leijonia. Toivottavasti luvat on haettu
asianmukaisesti.
Mutta mistä kuvasta ja kuvatyypistä Vihreiden
vaalimainoksessa on pohjimmiltaan kysymys? Vastauksen antaa saksalainen Richard Hamann (1879-1961), taidehistorioitsija, joka tunnetaan paitsi 1900-luvun
alun ekspressionismin, myös keskiajan taiteen tutkijana.
Hamann erottaa omaksi tyypikseen kuvan, jota hän kutsuu
sanalla Schreckbild eli pelotuskuva. Sen vaikutus on varsin selvä, pelotuskuva
on suunniteltu yksinkertaisesti niin pelottavan näköiseksi, että se herättää katsojassaan
tarvittavan etäisyyden esittäjään, pelonsekaisen kunnioituksen.
Pelotuskuva on niin sanottu universaali kuvatyyppi.
Jalopeuroja, lohikäärmeitä, karhuja, kotkia ja käärmeitä tapaa pelotuskuvina
eri puolilla maailmaa. Pelotuskuva on usein aikoja sitten irronnut
suoranaisesta pelon herättämisen tehtävästä ja siitä on tullutkin kuva, joka
herättää sympatiaa. Nallet, ketut ja kissat voisivat olla pelotuskuvien
vastakuvia.
Olen pitkään tutkinut erilaisten vaalikampanjoiden visuaalisia
asuja ja täytyy sanoa, että tästä kuvasta olin aluksi hämmentynyt. Mutta sanoisin
myös, että Vihreiden vaalikampanjaan on valittu rohkea kuvateema, joka ironisoi,
julistaa ja nostalgisoi ikivanhaa kuva-aihetta. Ja se on paljon saavutettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti