William Morris, omakuva
1856.
Ajatus muotoilun ja
yhteiskuntasuunnittelun kytkemisestä yhteen on peräisin muotoilun
historiasta. Sellainen teollisen muotoilun synty, jossa
suunnittelijan taiteellisia kykyjä sovelletaan kulutustavaroiden
suunnitteluun oli osa modernisaatiota ja teollista kumousta.
Kumouksen seurauksena alettiin pohtia, mikä vastuu muotoilulla ja
muotoilijoilla pitäisi olla maailman muutoksessa.
William Morrisin vastaus teollisen
kumouksen paineisiin oli paluu ajassa taaksepäin, esimoderneihin
tuotantoprosesseihin, käsityömäiseen muotoiluun. Morrisin
ajatukset saivat paljon vastakaikua maailmalla, muun muassa Suomessa
1800-luvun lopulla, mutta suurella vaivalla tehdyistä tuotteista
tuli kalliita, eikä Arts and Crafts eli taideteollisuusliike
ollut enää kilpailukykyinen kiihtyvän teollistumisen saatossa tuotetuille kulutustavaroille. Muotoilijoiden
mieliin jäi kuitenkin Morrisin ajatus tasa-arvosta: taide, sen
enempää kuin koulutus tai vapaus ei saa olla vain harvojen
etuoikeus.
Muotoilijan yhteiskunnallinen vastuu
oli mukana Bauhaus-taidekoulun muotoiluaatteissa, jossa
funktionalistisen suunnittelun periaatteena oli ottaa kantaa
muotoilun ja muotoilijan moraaliseen vastuuseen ympäristön ja
esineiden suunnittelussa. Tyypillinen esimerkki bauhauslaisesta
yhteiskunnallisesta vastuunotosta on Dessaun pyöreäsivuinen
työvoimatoimisto (1929) (kerron rakennuksesta enemmän artikkelissa Muistoja DDR:stä: Pyöreä talo ja historian ironia), josta sen suunnittelija WalterGropius kirjoitti seuraavan konseptin:
“Teollisuuden pyrkimyksiä tuotannon rationalisoimiseksi seuraa se, että työmarkkinoilla on pysyvä työttömien määrä. Kiihdyttääkseen työvoiman vaihtoa, tarjontaa ja kysyntää, valtio on (ensimmäisen maailman)sodan jälkeen ryhtynyt itse työvoiman välittäjäksi. Kokeilut käytettyjen rakennusten käytöstä työvoimatoimistoina osoittutuivat pian riittämättömiksi. Täytyi luoda uusia perusteita tämäntyyppisten rakennusten luomiseksi.”
Konsepti vastaa jossain määrin nykyaikaisen käyttäjäkeskeisen
suunnittelun periaatteita. Gropiuksen suunnittelema rakennus oli
jaettu sektoreihin, joka jonka lohkot vastasivat eri ammattialoja.
Työtön työläinen saattoi mennä sisään ammattialansa ovesta,
joka sijaitsi rakennuksen ulkosivulla ja käydä läpi sektoreilla
olevat erilaiset byrokratiat ja kävellä ulos rakennuksen keskellä
olevasta käytävästä työttömyyskorvaus kädessään.
Ehkä Bauhausista
lähtöisin olevaa designia vihattiin siksi, että muotoilijat ja
arkkitehdit yrittivät ottaa vastuuta sellaisilta aloilta,
sosiaalisesta ja yhteiskunnallisesta suunnittelusta, jota Saksan
Kolmannen valtakunnan isännöimä natsipuolue varjeli omana
toimialueenaan. Myös Stalinin Neuvostoliitossa lupaavasti alkanut
teollinen ja konstruktiivinen muotoilu koettiin vaaralliseksi, koska
se astui kommunistipuolueen isännöimän yhteiskuntasuunnittelun
varpaille. Vastaava kehitys nähtiin Suomessa, jossa Taideteollisen
korkeakoulun piirissä toimivat yhteiskunnallisesti suuntautuvat
opettajat ja koulutus haluttiin syrjäyttää 1970 luvun lopulla.
Teräsputkituoli, joka
suunniteltiin Neuvostoliitossa 1927 Tatlinin ateljeessa Vkhuteinissa.
Ajatus
laajentuneesta muotoilusta on tullut ajankohtaiseksi sosiaalisten verkostojen ja kaikkialle ulottuvan viestinnän aikana. Nykyisin
työttömän työnhakijan tarpeisiin suunniteltu työvoima- tai Kelan
toimisto tuntuu kaukaiselta. Ero funktionalismin yhteiskunnallisen
vastuun ja uuden laajentuneen muotoilukäsityksen välillä on se,
että funktionalismi muotoili esineitä, rakennuksia ja ympäristöjä,
mutta uusi design muotoilee myös ei-materiaalisia asioita, kuten
prosesseja ja palveluita.
Muotoilun
suuntautumisessa myös ei-esineellisiin asioihin ei ole mitään
kummallista. Pikemminkin olisi kummallista, jos design koskisi vain
valmistettavien tuotteiden, esineiden suunnittelua maassa, jonka
kansantuotteesta lähes 70 prosenttia koostuu palveluista. Design on
aina hakeutunut vastaamaan aikansa tuotannon tapaa. Palvelumuotoilun
tarkoituksena on kehittää palveluita ja saada niitä
tehokkaammiksi. Ulkoistamisen ja yksityistämisen on arveltu tuovan
mukanaan tehokkuutta, mutta sitä ei saada aikaa ilman
palveluprosessien ja käyttäjäkokemusten analyysiä muotoilun
avulla.
New Yorkin MoMAn design -osaston
kuraattori Paola Antonelli ennusti vastikään haastattelussaan The Economist-lehdessä,
että tulevaisuudessa muotoilijat tulevat liittymään kaikkeen,
tieteestä politiikkaan. Hän näkee designin taitojen sarjana, joka
ylittää kaikki rajat, überammattina. Hän sanoo: ”Tämä johtuu
hyvin yksinertaisesta syystä: eräs designin perustavoitteista on
auttaa ihmisiä tuleemaan toimeen muutoksen kanssa.”
Antonelli sanoo, että muotoilijat ovat
aina kumousten ja arkipäivän elämän välissä. Kun internet
tapahtui, he loivat painonapeilla varustettuja käyttöliittymiä ja
hyperlinkkejä, jotka mahdollistivat sen käytön kaikille.
Muotoilijat saavat häiritsevät innovaatiot hallittaviksi ja
lähestyttäviksi, jotta niihin voidaan tarttua ja sulauttaa ne
elämään, eivätkä he unohda funktionaalisuutta ja eleganssia.
Tulevaisuuden muotoilijat eivät enää jaukaudu pelkistävään erikoisosaamiseensa (graafinen-, tuote- ja huonekalusuunnittelu ovat niin 1900-lukua!). Päin vastoin, kuten fysiikka, design tulee jakautaumaan väljästi teoreettiseen ja sovellettuun.
Teoreettiset muotoilijat tulevat olemaan hienostuneita yleispätevyydessään – hieman samoi kuin ranskalaiset filosofit, mutta valmiita myös käärimään hihansa ylös. Soveltavat muotoilijat tulevat visualisoimaan monimutkaisia infrastruktuureja ja järjestelmiä, jotta tiedemiehet, poliitikot ja yleisö voivat hallita ja vaikuttaa niihin: he tulevat tuomaan taloudellisuutta ja yleistajuisuutta kulutustavaroihin.
Antonellin mukaan design ottaa vallan vuoteen 2036 mennessä.
KULTTUURINAVIGAATTORI:
Tulevaisuuden muotoilijat eivät enää jaukaudu pelkistävään erikoisosaamiseensa (graafinen-, tuote- ja huonekalusuunnittelu ovat niin 1900-lukua!). Päin vastoin, kuten fysiikka, design tulee jakautaumaan väljästi teoreettiseen ja sovellettuun.
Teoreettiset muotoilijat tulevat olemaan hienostuneita yleispätevyydessään – hieman samoi kuin ranskalaiset filosofit, mutta valmiita myös käärimään hihansa ylös. Soveltavat muotoilijat tulevat visualisoimaan monimutkaisia infrastruktuureja ja järjestelmiä, jotta tiedemiehet, poliitikot ja yleisö voivat hallita ja vaikuttaa niihin: he tulevat tuomaan taloudellisuutta ja yleistajuisuutta kulutustavaroihin.
Antonellin mukaan design ottaa vallan vuoteen 2036 mennessä.
KULTTUURINAVIGAATTORI:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti