On selvää, että kulttuurin kehittyessä eri taiteenalat laajenevat. Musiikki on jo kauan aikaa sitten lakannut olemasta klassisen musiikin hallitsemaa ja kymmenet, ehkä jo sadat eri musiikinalat ovat tänään tosiasia.
Kuvataide on lakannut olemasta
maalaustaidetta, kuvanveistoa ja taidegrafiikkaa. Kuvataiteen
kolmiyhteys laajeni viimeistään 1980-luvulla, kun suurenkin yleisön
tietoisuuteen tulivat valokuvat, installaatiot, videotaide ja
performansit. Myös maa- ja ympäristötaide, yhteisötaide ja
multimediataide ovat osa kuvataidetta.
Taiteen uudet määreet ovat saaneet
monet innostumaan muutoksen perinpohjaisuudesta. Varsinkin
postmodernistit väläyttelivät milloin taiteen yleensä, milloin
museon, milloin maalaustaiteen loppua. Romanttinen ”The End of
Everything” eli kaiken loppu on ainakin tänään osoittautunut
perättömäksi ja näyttää siltä, että myös traditionaaliset
taiteenalat jatkavat elämistään rikkaina. Jos tuntee vaikkapa vain
jonkin verran Suomen malaustaiteen nykytilannetta, voi nähdä että
maalaustaide elää ja hengittää vahvasti. Myös uudet osa-alueet
kuten valokuvaus ja video ovat voimissaan, eikä kukaan
nykykulttuuria tarkasteleva voi kuulla esimerkiksi
performanssitaiteen kuolinkellojen kuminaa.
Muotoilu, tai kuten nykyisin mielellään
sanotaan design on aina ollut taiteenala, jossa Herakleitoksen
ajatuksen mukaan pysyvää on ollut vain muutos. Italiankielinen sana
disegno tarkoitti renessanssin aikana yksinkertaisesti joko
piirtämistä tai piirtämisen avulla tapahtuvaa suunnittelua.
Disegno toteutti renessanssin ideaa taiteilijasta jumalankaltaisena
luojana, joka käytti luovaa ja keksivää nerouttaan saadakseen
aikaan suuren komposition, joka hän toteutti konseptinsa mukaan.
Disegnoon verrattuna colorito eli väritys oli pelkästään
värittämisen taitoa, jossa taidemaalari pelkästään toistaa
näkemänsä. Renessanssin estetiikassa disegno oli tosi taidetta,
coloritoa pidettiin enemmänkin käsityönä.
M.C.Escher, Piirtävät kädet, 1948. Disegno tarkoitti renesanssin aikaan piirtämistä tai piirtämällä tapahtuvaa suunnittelua.
Opiskelin Taideteollisessa korkeakoulussa 1970-luvulla ja muistan hieman virnistelleeni
muotoiluopiskelijoiden mahtipontisille ajatuksille, jossa he olivat
ajatelleet että muotoilija on paitsi esineille muotoa antava
taiteilija, myös yhteiskunnallinen suunnittelija. Kun näin
muotoilua koskevan otsikon, jossa mainittiin sana
yhteiskuntasuunnittelu, ajattelin hiljaa itsekseni, että muotoilijat
pysykööt lestissään.
Kulttuurin kehitys näyttää kuitenkin
tänään, noin 40 vuotta myöhemmin siltä, että nuo innokkaat,
vasemmistolaista ja utopistista ajattelua kuvastaneet ajatukset
muotoilusta ja muotoilijasta ovat käymässä toteen. Miksi meidän
pitäisi ajatella, että muotoilu ja muotoilijat rajoittuisivat
pelkästään valmistettavien esineiden, kuten tuolien, autojen tai
puhelimien suunnitteluun? Design on nykyaikana myös median
suunnittelua ja muutoksen tilassa oleva media on designia.
Muotoilijasta on tulossa jälleen renessanssineron kaltainen
überammatti.
Vasemmistolaisten muotoilijoiden
utopistiset suunnitelmat tulivat mieleeni, kun luin The Guardianin
muotoilutoimittajan Justin McGuirkin artikkelin syksyllä
julkaistusta Bill Moggridgen kirjoittamasta kirjasta otsikolla
Designing Media. Se koostuu 37 henkilön haastattelusta.
Haastatellut ovat toimittajia ja televisiotuottajia, Wikipedian,
Facebookin, YouTuben ja Twitterin perustajia. McGuirk arvioi, että
kirja on viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtuneen
mediavallankumouksen johtavien henkilöiden todellinen Kuka kukin on.
Me saatamme ajatella, että muotoilijat
suunnittelevat kaikkea parsinneulasta sähkövetureihin, mutta
nykyisin käsitys muotoilusta ja muotoilijoista on vielä paljon
laajempi. Uusi design saattaa koskea asiakkaiden kokemuksia ja
palveluita, esimerkiksi internet-pankin järjestelmiä ja sairaalan
asiakasvirtaa. Yritykset ovat innostumassa käsitteestä ”design
thinking”, ideasta jonka mukaan muotoilijoiden käyttämää luovaa
ongelmanratkaisua voidaan käyttää traditionaalisen designin
ulkopuolella keinona, jonka avulla voidaan tulla tehokkaammaksi.
Esimerkiksi Designing Media kirjan kirjoittaja Bill Moggridge on itse
sellaisen muotoilijan perikuva, joka on häivyttänyt alansa rajoja.
Hän on interaktiodesignin, eli vuorovaikutuksellisen muotoilun
kummi. Tämä muotoilun ala alkoi elektronisten laitteiden
käyttöliittymien suunnittelusta, mutta nykyisin se viittaa mihin
tahansa käyttäjän kokemusten muotoiluun, kännykän navigoinnista
kassalla maksamiseen.
Tästä tarkastelutavasta lähtien ei
vaadi paljonkaan mielikuvitusta ymmärtää mediaa designina. Monet
uusista mediamoguleista ovat ohjelmistosuunnittelijoita. Esimerkiksi
Chad Hurley, YouTuben perustaja aloitti graafisena suunnittelijana.
Artikkelin kirjoittaja sanoo hyväksyvänsä väitteen, että
muotoilun ajatteluprosesseja voidaan soveltaa lähes kaikkiin
asioihin – eri asia on, mitä keinoja sitten kutsumme ”designiksi”.
Hän toteaa ymmärtävänsä kuitenkin helpommin tämän väitteen
suhteessa uuteen mediaan kuin traditionaaliseen mediaan. Ei ole
ollenkaan liian kaukaa haettu se, että designin muotoina kuvataan
sosiaalisten verkostojen sovellusalustoja, kuten Facebookia ja
YouTubea, ja muotoiluna pidetään myös käyttäjien luomia
sisältöjä, kuten Wikipediaa ja YouTubea.
Itse asiassa Wikipedian Jimmy Wales
kutsuu toimintaansa sanalla ”community design” eli ”yhteisön
muotoilu”. Se voi kuulostaa eräänlaiselta sosiaaliselta manipuloinnilta, mutta hän tarkoittaa sillä sitä, että Wikipedia
ei ole vain anarkinen joukkotapahtuma, se on huolelliseti muotoiltu
ekosysteemi. Jos ihmiset aikovat työskennellä ilmaiseksi
tietosanakirjaa varten, on luotava olosuhteet, joissa he haluavat
niin tehdä antamalla heille tunnustusta, eikä hyötymällä heidän
työstään. Walesille oli tärkeää tehdä Wikipediasta avoin
järjestelmä, joten se muotoiltiin sen periaatteen puitteisiin, että
useimmat ihmiset ovat rehellisiä ja aikomuksiltaan hyvää tahtovia,
pikemminkin kuin tehdä siitä suljettu puoti, jonka ulkopuolelle
suljettaisiin muutamia huonoja omenoita, jotka haliavat kirjoittaa
valheellisia tai herjaavia artikkeleita. Itse asiassa hän yritti
suljettua järjestelmää aluksi Nupediassa ja se epäonnistui.
Muotoilun näkökulma ei siis ole vain se, miltä verkkosivu näyttää,
vaan se, miten käyttäjät luovat sisältöjä.
Myös Facebookin Mark Zuckerberg on
kiintynyt avoimmuuden ideaan. Hän uskoo kuumeisesti, että luomalla
ihmisille sovellusalusta, jonka avulla he voivat jakaa
henkilökohtaista informaatiota, auttaa muuttamaan maailmaa yhä
avoimemmaksi paikaksi. Hän huomasi, että parhaiten toimii asioiden
tekeminen inhimilliseksi - ”vain toisen kasvojen näkeminen”.
Koko homma olisi voinut näyttää sähköpostilta, jossa on
spartalainen ”text only” käyttöliittymä joka paljastaa sen
sotilaallisen alkuperän. Mutta näin ei ole. Se on muotoiltu siten,
että se saa ihmiset tuntemaan enemmän läsnäoloa ja se on
tekemisissä yhteisön, pikemminkin kuin yksilön kanssa.
Zuckerbergin menestyksen salaisuus on siinä, että hän on
muotoillut sosiaalisen verkoston, jossa teknologian taso ei ole
ihmisten tiellä.
KULTTUURINAVIGAATTORI:
KULTTUURINAVIGAATTORI:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti