Ranskalainen itseoppinut taidemaalari, kuvanveistäjä,
valokuvaaja ja elokuvaaja, sekä installaatiotaiteen merkittävä kehittäjä
Christian Boltanski on ensi vuoden Ihme-tapahtuman taiteilija.
Tapahtuma täydentää Boltanskin vuonna 2005 aloittamaa teosta
nimeltä Sydänarkisto. Se on arkisto,
johon taltioidaan ja kerätään ihmisten sydänten ääniä.
Keruutapahtuma toteutetaan Helsingin Rikhardinkadun, Joensuun, Vaasan ja
Rovaniemen kirjastoissa 12.3. – 1.4. 2012.
Ihmisten sydänten ääniä kerätään Naoshimassa,
Japanissa olevaan Benesse Art Site nimiseen taidekeskukseen. Siihen liittyvällä
Teshiman saarella on Boltanskin Sydänarkisto "Les Archives du Cœur".
Arkisto koostuu ihmisten sydänten lyöntien äänitteistä, jotka
on koottu eri puolilla maailmaa. Kävijät voivat kuunnella installaatiota, jossa
on sydänääniä tai kuunnella arkistoituja ääniä tai nauhoittaa omien sydäntensä
ääniä.
Toisin kuin äkkipikaa saattaisi ajatella, ihmisen sydänäänet
ovat erilaisia. Ne muistuttavat sormenjälkiä siinä, että ne ovat jokaisella
yksilöllisiä.
Aiheessa on jotain perin juurin boltanskimaista, sillä
yksilöllisyys ja yhteisöllisyys, analyyttisyys ja rationaalisuus ovat Boltanskin
tuotannon punaisia lankoja.
* *
Kerron seuraavassa vähän Boltanskin ensiesiintymisestä
Suomessa.
Ars 74-näyttelyluettelosta. |
Nyt, kun Suomi on oikeistolaisempi kuin koskaan, on tavaksi
tullut nähdä 1970-luku mustavalkoisena. Vuonna 1974 järjestetty Ars 74–näyttely ainakin oli värikkäämpi ja moninaisempi kuin usein muistetaan – tai
halutaan muistaa.
Esillä oli paljon länsimaista nykytaidetta, varsinkin
amerikkalaiset hyperrealistit olivat näyttävästi esillä. Neuvostoliitto ja DDR
kieltäytyivät osallistumasta näyttelyyn, luultavasti siksi, että virallinen
sosialistinen realismi olisi näyttänyt takapajuiselta nykytaiteen rinnalla.
Neuvostoliittoa ja DDR:ää oli kosittu mukaan, koska se olisi
mahdollistanut idän ja lännen välisen vuoropuhelun. Kun itäblokin
osallistumista ei sitten Arsiin tapahtunut, näyttelyn suunnittelijat joutuivat
muuttamaan konseptia. Eräs Ars 74:n taiteilijoista edusti taidetta, jonka
vaikutukset suuntautuivat varsin pitkälle tulevaisuuteen.
Christian Boltanskin kaksi teosta oli
sijoitettu näyttelyyn osastolle, jonka otsikko oli Kuvasta ideaan. Ne koostuivat
mustavalkoisista valokuvista ja valokuvien kopioista, jotka oli asetettu
vitriineihin ja liimattu pahville. Myös hänen elokuvaansa (kuten myös muun
muassa Bruce Naumanin elokuvaa) näytettiin Ars 74:ssa.
Boltanski etsi teoksiinsa dokumentteja lapsuutensa
henkilökohtaisista kokemuksista. Ars 74:n näyttelyluettelossa hän kertoo
todenneensa hämmästyneenä, että ne kuvat ja esineet, joita hän oli löytänyt ja
yrittänyt muokata, eivät olleetkaan vain hänen omia kokemuksiaan, vaan yhteisiä
kaikille:
”On kuin henkilökohtaiseksi uskomamme kokemukset olisivat itse asiassa kaikille yhteisiä ja kuin muistot, joita etsin, eivät olisi muistissani vaan minua ympäröivässä nykyisyydessä.”
Ars 74 näyttelyluettelosta. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti