Otso Kantokorpi kampanjoi voimakkaasti Guggenheim-Helsinki
hanketta vastaan. Hän kertoo Alaston kriitikko -blogissaan, että amerikkalaiselle taidekriitikolle
ja toimittajalle Lee Rosenbaumille ei kerrottu Guggenheim-säätiöstä Helsingin
projektin soveltuvuustutkimuksen hintaa.
Tällainen salailu on Rosenbaumin mukaan vastoin Guggenheimin
aikaisempaa käytäntöä. Summahan on suomalaisille maksajille ollut ihan julkinen
asia, 2,5 miljoonaa euroa. Rosenbaum kirjoittaa CultureGrrl blogissaan otsikolla Global Guggenheim: Abu Dhabi Slowdown, Helsinki Progress:
"Contrary to prior practice, the Guggenheim would not tell me how much it is being paid for this feasibility study. To its own financial benefit, it has engaged in serial romances with other cities---Rio de Janeiro, Salzburg, Guadalajara, Taichung and Vilnius, to name a few---that were never consummated."
Tällainen epäjohdonmukainen salailu tiedottamisessa ei anna
hyvää kuvaa asiasta ja heikentää Guggenheim-hankkeen mainetta. Se saattaa olla
ratkaiseva, kun asiasta päätetään, olipa päätös myönteinen tai kielteinen.
Kantokorpi yrittää blogissaan nuhjata Guggenheim-säätiön toimintaa
myös toteutumattomien hankkeiden luettelolla. Vastaava hylättyjen kosijoiden
luettelohan julkaistiin Hbl:ssa jo keväällä. Yksin Guggenheimia ei kosijoiden
hylkäämisestä voi syyttää, johtivathan erilaiset syyt hankkeiden hylkäämiseen
eri paikkakunnilla. Tinkimättömyyttä soveltuvuustutkimuksissa voi pitää myös
amerikkalaisten hyveenä.
Reaktiona Ylen Strada-ohjelman kaupunginvaltuutettujen
kyselylle hankkeen kannatuksesta Otso toteaa blogissaan kirjoittaneensa
Helsingin kaupunginvaltuutetuille kirjeen aiheesta. Hän kirjoittaa blogissaan:
"Kuinkahan moni 85:sta valtuutetusta tajuaa, että prosessissa ollaan luopumassa omasta taidemuseosta ja hankkimassa tilalle ennustamaton ja osin hallitsematon lainabrändi ja kivaa arkkitehtuuria? Kuinkahan moni valtuutettu aikoo tuota kompetenssiaan lisätä?"
Tuohonkin voisi todeta, että esityksiä asiasta ei ole tehty
ja että kannattaako hosua? Voi kysyä, kuinka selkeästi Guggenheimin brändi
on laskeva? Ja mikä taidemuseo sitten olisi sellainen, jonka kanssa voisi tehdä
kansainvälistä yhteistyötä ja jonka brändi olisi ”vakaa” tai ”nouseva”?
Media kiertää kovasti kuumaa aihetta. Logiikka on ollut
usein se, että Guggenheim-hankkeelle halutaan kerätä joko tukijoita tai
vastustajia ennen soveltuvuustutkimuksen julkaisemista vuoden lopussa. Myös
hankkeen puolustajat ovat yrittäneet mustamaalata keskusteluun osallistujia
yksipuolisesti.
Guggenheimin puolustaminen ja vastustaminen ei kaikilta osin
ole ollut asiallista. Kulttuurinavigaattori ei liity Guggenheim
Helsinki-hankkeen vastustajien tai puolustajien riveihin, ennen kuin näkee arviot, esitykset ja laskelmat. Keskustelua voi toki asiasta jo nyt käydä, mutta ennakkoluuloilla on taipumus tuhota, ja rakentaminen
niiden avulla on tosi vaikeaa.
1 kommentti:
Pieni tarkennus: en minä ole kirjoittanut mitään kirjettä kaupunginvaltuuston jäsenille vaan lähettänyt heille linkin kahteen postaukseeni, joista ensimmäiseen olen kasannut infoa kaatuneista Guggenheim-hankkeista ja toiseen kasannut infoa Bilbaota varjostaneista erilaisista ongelmista. Valtuuteille on hyvä antaa vähän taustatietoja, koska kaupungin johdon taholta tuleva informaatio lienee aika voimakkaasti unelmien ja ambitioiden värittämää.Yrittäkääpä vaikka miettiä, minkälaisella taustatiedolla ja valmistumisajalla kaupunginhallitus teki päätöksensä hankekartoitukseen myönnetyn ison rahan antamisesta.
Lähetä kommentti