lauantai 26. marraskuuta 2011

Lontoon polkuja 9: Polkupyörällä Lontoossa: Kun kuulin kellojen soivan


-->

Kuulin tuon tutun ja kuuluisan, iloisen Westminster Abbeyn kellojen soiton juuri, kun kurvasin Parlamenttitalon kohdalla St. Margaret kadulle. Se oli ikimuistettava ensikokemus polkupyörällä ajamastani hetkestä Lontoossa. Onnellisena jatkoin polkemista Thamesin suuntaan.
Toinen tunnelmani oli kummallinen. Ajellessani polkupyörällä Lontoon kaduilla rupesin muistelemaan omaa lapsuuttani ja nuoruuttani.
Kasvoin Oulun keskustan kaupunginosassa ja nuoruuteni kokemukseen kuuluivat voimakkaasti polkupyörät. Syy siihen, miksi Lontoossa aloin muistella noita aikoja on siinä, että nuoruuteni aikoihin Oulussa, kuten muuallakin Suomen kaupungeissa kevyttä liikennettä ja moottoriliikennettä ei oltu eriytetty. Opin pyöräilemään kaupungissa autojen seassa.
Suurin ero pyöräiltäessä Lontoossa, verrattuna Suomeen on se, että Lontoon polkupyöräliikennettä ei tavallisesti ole eriytetty muusta liikenteestä. Pyöräily näyttää hurjalta, mutta se perustuu muutamiin perussääntöihin, joista ehkä tärkein on se, että pyöräilijän pitää kunnioittaa autoilijaa ja autoilijan pyöräilijää.
Uudet liikennetutkimukset viittaavat siihen, että jos autoliikenne erotetaan jalankulkijoista ja pyöräilijöistä liian voimakkaasti, autoilijoille kehittyy niin sanottu tunneliefekti. He alkavat tarkkailla pääasiassa toisia autoja ja unohtavat muiden liikkujien tarkkailun.
Vuokrausjärjestelmä
  
Barclay-pankin sponsoroima polkupyörien lainausjärjestelmä on hieno sekoitus mekaanista teknologiaa ja hi-techiä. Polkupyörät ovat lujatekoisia ja helppokäyttöisiä. Niissä voi säätää kolmea asiaa, satulan korkeutta, kolmea vaihdetta ja vauhtia.
Järjestelmä toimii satunnaiselle käyttäjälle parhaiten joko Visa luottokortilla tai Visa-pankkikortilla. Vuokra-aikaa voi ostaa yhdestä päivästä eteenpäin ja pyörän palautettaessa saa halutessa tulosteen käyttöajasta, jonka mukaan laskutus tapahtuu.
Vuokraus on halpaa, sillä esimerkiksi viikon vuokran perusmaksu on 5 puntaa ja alle tunnin käyttö maksaa punnan ja 90 minuuttia neljä. Tunnissakin nimittäin ehtii pyöräillä jo melkoisesti. Alle puoli tuntia saa polkea ilmaiseksikin ja pisin yhtäjaksoinen vuokra-aika sille, joka jaksaa polkea 24 tuntia, maksaa 50 puntaa.
Vuokranmaksu peritään tililtäsi vuokra-ajan päätyttyä.
Jos polkupyörässä on jotain vikaa, punainen merkkivalo palaa kiinnitystelineessä. Voit myös merkitä pyörän huollettavaksi sen jättäessäsi, jos siinä on jotain vikaa. 
Ensimmäinen toimenpide on tietysti tarkistaa pyörän kunto. Satulan voi säätää sopivaan lähtökorkeuteen ennen vuokranmaksua. Joidenkin pyörien renkaissa on vähemmän ilmaa, jolloin polkeminen on vähän raskaampaa. 

Pyörän vuokraaja sopii vuokratessaan, että käyttää sitä kunnolla ja vastaa itse aiheuttamistaan rikkomuksista. Kun on kirjautunut vuokraajaksi, täytyy vain painaa ”Vuokraa pyörä” näyttötaulussa ja hyväksyä sopimus. Sen jälkeen laitetaan luotto/pankkikortti tunnistuslaitteeseen. Tunnistuksen jälkeen se poistetaan ja laite tulostaa liuskan, jossa on koodi pyörän poistamiseksi telineestä. Tunnuskoodin näppäily telineessä on hieman hankalaa, kun numeronäppäimet ovat joissakin telineissä kuluneet, mutta yleensä se onnistuu vähintään toisella yrityskerralla. Voit siis valita minkä tahansa telineessä olevan vapaan pyörän.
Varsinkin etupää pyörissä on vähän raskas, joten sen ulos vetämiseksi telineestä voi nostaa vähän takapäätä. Myös palautettaessa pyörää täytyy käyttää voimaa. Kun olet saanut pyörän telineestä, tarkista vielä jarrujen toimivuus ja satulan oikea korkeus.
Vuokraus- ja palautuspisteet on julkaistu netissä, kuten muutkin ohjeet, mutta kumma kyllä, painetussa muodossa niitä ei saa. Netissä on online-versio paikoista, jossa ilmoitetaan, paljonko asemapaikalla on vapaita pyöriä. Myös PDF-version kartasta voi tulostaa itselleen.
Liikenteessä

Polkupyörän satulassa polkijalle tilanne ei ole niin paha kuin sivulliselle näyttää. Muista ajaa vasemmalla ja varo varsinkin raskaan liikenteen vasemmalle kääntyjiä risteyksessä. Älä aja liian lähellä jalkakäytävän reunaa. Valitse myös oikea menokaista, älä kääntymiskaistaa. Älä mene sellaiseen rakoon joka on arviosi mukaan liian kapea, vaikka muut pyöräilijät siihen menevätkin. Aja rohkeasti ja määrätietoisesti, sinulle annetaan aina tietä. Katso oikealle varmistaaksesi takaasi tulevaa rinnakkaista liikennettä, kun lähestyt bussipysäkkiä, tai joudut ohittamaan seisovan bussin kadun puolelta.
Ahtaammilla kaduilla polkupyörällä pääsee ajamaan yhtä nopeasti kuin autolla, usein nopeamminkin. Älä ryntäile, vaikka jotkut pyöräilijät niin tekevätkin, mutta sinulla pitäisi olla kuitenkin voimaa jaloissasi sen verran, että voit kiihdyttää pyörän vauhtiin, jotta liikenne sujuisi joustavasti. Mitään polkupyörien formuloita lainapyörät eivät ole.
Pyöräily Lontoossa on suurin piirtein yhtä vaativaa kuin autoilu. Vuokrapyörissä ei ole lukkoja, joten älä jätä niitä koskaan näkyvistäsi. Joskus saattaa kestää pitkäänkin löytää palautuspaikka, vaikka niitä on kaupungin keskustan alueella runsaasti. Jos haluat säästää ja käyttää ajan tarkasti hyväksesi, katso jo etukäteen paikka mihin jätät pyörän. Käytä rannekelloa, josta katsot vuokrauksen aloitusajan, joten voit tarkkailla ajan kulua helposti ajaessasi.
Jos pimeä yllättää, ei hätää. Edessä vilkkuva valkoinen ja takana punaiset valot merkitsevät olemassaoloasi pimeässä riittävästi. Keltaista turvaliiviä ja pyöräilykypärää suositellaan yleisesti.
Lontoossa suunnistaminen voi olla joskus hankalaa. Kerran pyöräilin pimeän tuloon asti ja kyselin vihreää valoa odotellessa, tietäisikö eräs pyöräilevä nuori mies, missä on lähin lainapyörien ”telakka-asema”? Hän sanoi muistelevansa, että kyllä sellainen tuolla edessäpäin jossain on. Ajoin hänen perässään jonkin aikaa, mutta käännyin sitten poikkikadulle etsimään, jos palautuspaikka löytyisi sieltä. Kaveri ajoi minut kiinni ja sanoi, että kyllä se palautuspaikka tuolla edessäpäin on, ja että pyöräile vaan perässäni. Sellaista ystävällisyyttä täällä tapaa.
Polkupyöräilyn valtaväylät
Pyöräilyn valtaväylä CS8
Bicycle superhighways (virallisesti "Barclays Cycle Superhighways" tai epävirallisesti kaupungin pyöräilijäpormestarin mukaan "Boris´ Cycle Superhighways") on mannermaan pyöräilymaista, Kööpenhaminasta ja Hollannista Lontooseen tuotu idea. Kaupungin keskustasta eri suuntiin rakennetaan opastettuja ja merkittyjä pyöräkaistoja.
Mitään vauhtikaistoja nämä reitit eivät ole, sillä pyöräily tapahtuu niissäkin liikenteen seassa. Jakeluliikenne ja bussit hankaloittavat ja hidastavat kaistalla pyöräilyä ja joskus autoja on pysäköity siniseksi maalatulle pyörätielle, vaikka se lienee kiellettyä.
Huomattava parannus pyöräilyoloihin on kuitenkin kyseessä. Varsinkin matkailija, joka ei tunne kaupungin katuja, saa apua juuri reittien näkyvistä merkinnöistä. Reittien oheen voi sitten rakentaa muita pyöräretkien reittejä. Reiteistä on myös tarkkaa tietoa netissä ja niistä julkaistaan omia karttoja.

Vuoden 2011 loppuun mennessä neljä tietä oli valmiina, seuraavana vuonna valmistuu neljä ja suunnitteilla on vielä uusia. 

Superhighwaysit on suunniteltu nopeaan läpikulkupyöräilyyn kaupunginosien välillä, eivätkä ne ole juuri nähtävyyksiä, puistoja ja maisemia varten. Jos haluaa poiketa nähtävyysreiteille, suosittelisin esimerkiksi London Cyclist -blogarin laatimaa 35 reitin kartastoa (7,95 puntaa, linkki alla).  
Lontoossa on myös omat, siniset liikennemerkit ja -viitat pyöräreiteille. Ne ovat varsin käyttökelpoisia, koska varsinkin pilvisenä päivänä tai pimeän tullen suunnistaminen teiden sokkeloissa vaikeutuu. 

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...