Bloomberg New Contemporaries 2011 15. 1. 2012 asti Lontoon ICA:ssa.
Marco Palmieri, Our time, Sir, is vile and anti-philosophical, 2010. |
Bloomberg New Contemporaries on organisaatio,
joka tuo yleisön nähtäväksi kiertonäyttelyn Britannian taidekouluista
valmistuvien tai valmistuneiden nuorten teoksia.
Järjestelmä, joka on jatkunut vuodesta 1949
voi ylpeillä sillä, että siihen valituista tusinan verran on valittu aikaisemmin
muun muassa arvostetun Turner-palkinnon ehdokkaaksi tai voittajaksi.
Eikä liene liioittelua sanoa, että tämä tiivis
neljänkymmenen tulevan taiteilijan katsaus pystyy näyttämään myös tietä sille,
mitä taiteessa lähivuosina tuleman pitää. Valinta on tapahtunut siis
taiteilijajyryn kautta luultavasti tuhansista ehdokkaista.
Näyttely kiinnittää huomion niihin menetelmiin
eli materiaaleihin ja prosesseihin, joita nykyajan nuoret taiteilijat
käyttävät. Järjestäjien mukaan niitä ovat muun muassa appropriaatio,
perinteinen ateljeetyöskentely, tilateokset, digitaalinen tuotanto, yhteistyö,
sattuman käyttö ja löydetyt esineet.
Olen seurannut myös suomalaisten nuorten
taidekoulusta valmistuneiden töitä ja voi sanoa, että periaatteessa
työskentelyn keinot ovat suurin piirtein samanlaisia.
Keski-Euroopassa painottuu työmenetelmänä ehkä
enemmän appropriaatio postmodernismin traditiona ja kuten edellisessä blogikirjoituksessani Lonton Saatchi gallerian saksalaisen nuoren
taiteen näyttelystä kerron, esinekoosteet ovat enemmän esillä uudessa
nykytaiteessa kuin meillä.
Tämä tuoreen brittitaiteen kooste on myös ilmeeltään
pidättyvämpi, niukempi ja kuivempi kuin meikäläiset, usein rehevään representaatioon
perustuvat lopputyönäyttelyt. Mutta kuten meillä, moninaisuus on valtavirta maalauksessa
abstraktista minimalismista uusien muotojen etsintään.
Poppy Whatmore, saranoitu pöydänjalka, taustalla Anne Katharin Schuhmannin Gummibaum valokuvat. |
Valokuvat pidättyvät usein esinekuvauksen
kaltaiseen studiotyöskentelyyn, kuten jossa yhdistetään myös muotoiltuja
esineitä, graafista suunnittelua ja esineinstallaatioita, kuten Marie Angeletti, jonka valokuvasarja yhdistää valokuvia installaatioiden
tallenteisiin, muotoiluun ja graafiseen suunnitteluun.
Videoteoksissa korostuu kerronnallisuus, kuten
Savinder Bualin kaksi sekuntia kestäväässä, looppaavassa videossa Train, jonka
aihe on yksi mustavalkoinen valokuva.
Venäläissyntyisen Yelena Popovan video Unnamed
kertoo ja pohtii hänen kotikaupunkiaan, Neuvostoliiton salassa pidettyä
plutoniumin valmistamiseen tehtyä valmistuspaikkaa ja siihen liittyvää
nimettömyyttä ja salaperäisyyttä.
Näyttelyssä korostuu praktinen ja mutkaton
suhtautumistapa. Alussa olevan Marco Palmierin maalauksen nimeä lainaten voisi sanoa, että aikamme, Sir, on viheliäistä ja anti-filosofista.
Hieman samanlaista ajan henkeä kuvaa tämä tuntemattoman pilapiirtäjän satiirinen
näkemys Lontoon ICA:n näyttelyesitteestä.
P.S. Lontoon ICA on aktiivinen ja monipuolinen nykytaiteen
keskus, jossa on myös runsas elokuvaohjelma. Muun muassa joulukuussa
järjestetään Teuvo Tulion unohdettujen mestariteosten sarja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti