tiistai 15. marraskuuta 2011

Lontoon polkuja 2: Jäähyväiset jalkakäytäville




Kävin testaamassa Lontoon Exhibition Roadin, jonka uudistuksesta, kadusta ilman jalkakäytävää kirjoittaa The Guardianin muotoilukriitikko Justin McQuirk. Katu avataan virallisesti joulukuussa. 
Katuhan muodostuu tavallisesti väylästä, jossa ajoneuvoliikenne ja jalankulku on eriytetty. Eriyttäminen tapahtuu tavallisesti jalkakäytäviä korottamalla tai muilla rakenteilla.
Uutta katusuunnittelussa on kuitenkin kevyen- ja moottoriliikenteen teiden eron poistaminen. Tällaista kutsutaan ”jaetuksi tilaksi” joka tarkoittaa tilaa, jota jakavat autoilijat, polkupyöräilijät ja jalankulkijat. Idea Lontooseen saatiin Hollannista ja Pohjoismaista.
Näyttelyhullun kansan Lontoon Exhibition Road, eli näyttelytie on noin mailin mittainen pätkä – kyseessä on kyllä ihan oikea katu, vaikka sitä maantieksi kutsutaankin – joka ulottuu South Kensingtonin metroaseman ja Victoria & Albert museon risteyksestä Hyde Parkiin. Se on nyt kunnostettu ensi kesän olympialaisten seremonioita varten.
Jalankulkijoilla on melkoinen etuoikeus tällä kadunpätkällä. Diagonaalit juovat kadulla yrittävät rohkaista kävelijöitä juuri ylittämään kadun. Autoilla on 20 mailin nopeusrajoitus.
Näyttelytie on nimensä veroinen, sillä Victoria & Albert museon lisäksi Luonnonhistoriallinen ja Tiedemuseo sijaitsevat kadun varrella. Niiden kävijämäärä vuodessa on suurempi kuin Venetsian kaupungin, eikä kaikkien museoiden ilmainen sisäänpääsy suinkaan vähennä väkeä.
Jaetun tilan taustalla on se, että jos ajoväylät erotetaan voimakkaasti, autoilijat ikään kuin käynnistävät ”autopilotin” päälle, eli he kiinnittävät huomion pääasiassa toisiin autoihin, eivätkä pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin. Tämän takia Lontoossa on myös niin paljon aitauksia ja karsinoita estämässä jalankulkijoita ohjautumasta ajoteille. Mutta kun kymmenen vuotta sitten ohjausaitoja poistettiin, huomattiin että jalankulkijoiden onnettomuudet vähenivät 60 prosenttia. Toisin sanoen, kun autoilijat pakotetaan suurempaan varovaisuuteen ja jalankulkijat saavat enemmän vastuuta itsestään, jokaisen turvallisuus lisääntyy.
Exhibition Roadin suunnitelma kehittyy tähän suuntaan vaiheittain, jotta käyttäjät saavat aikaa tottua uuteen järjestelmään. Aivan täysin yhtenäinen katutila ei ole, sillä jalankulku- ja ajotiet erottaa kohokuvioitu pinnoituslaatta, joka auttaa myös sokeita.
Mutta vapautunut tunnelma tällä kadulla vallitsee ja tilana se tuntuu avoimemmalta kuin perinteiset erotetut kulkuväylät.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...