Kävin testaamassa Lontoon Exhibition Roadin, jonka
uudistuksesta, kadusta ilman jalkakäytävää kirjoittaa The Guardianin muotoilukriitikko
Justin McQuirk. Katu avataan virallisesti joulukuussa.
Katuhan muodostuu tavallisesti väylästä, jossa
ajoneuvoliikenne ja jalankulku on eriytetty. Eriyttäminen tapahtuu tavallisesti
jalkakäytäviä korottamalla tai muilla rakenteilla.
Uutta katusuunnittelussa on kuitenkin kevyen- ja
moottoriliikenteen teiden eron poistaminen. Tällaista kutsutaan ”jaetuksi
tilaksi” joka tarkoittaa tilaa, jota jakavat autoilijat, polkupyöräilijät ja
jalankulkijat. Idea Lontooseen saatiin Hollannista ja Pohjoismaista.
Näyttelyhullun kansan Lontoon Exhibition Road, eli
näyttelytie on noin mailin mittainen pätkä – kyseessä on kyllä ihan oikea katu,
vaikka sitä maantieksi kutsutaankin – joka ulottuu South Kensingtonin
metroaseman ja Victoria & Albert museon risteyksestä Hyde Parkiin. Se on
nyt kunnostettu ensi kesän olympialaisten seremonioita varten.
Jalankulkijoilla on melkoinen etuoikeus tällä kadunpätkällä.
Diagonaalit juovat kadulla yrittävät rohkaista kävelijöitä juuri ylittämään
kadun. Autoilla on 20 mailin nopeusrajoitus.
Näyttelytie on nimensä veroinen, sillä Victoria & Albert
museon lisäksi Luonnonhistoriallinen ja Tiedemuseo sijaitsevat kadun varrella.
Niiden kävijämäärä vuodessa on suurempi kuin Venetsian kaupungin, eikä kaikkien
museoiden ilmainen sisäänpääsy suinkaan vähennä väkeä.
Jaetun tilan taustalla on se, että jos ajoväylät erotetaan
voimakkaasti, autoilijat ikään kuin käynnistävät ”autopilotin” päälle, eli he
kiinnittävät huomion pääasiassa toisiin autoihin, eivätkä pyöräilijöihin ja
jalankulkijoihin. Tämän takia Lontoossa on myös niin paljon aitauksia ja
karsinoita estämässä jalankulkijoita ohjautumasta ajoteille. Mutta kun kymmenen
vuotta sitten ohjausaitoja poistettiin, huomattiin että jalankulkijoiden
onnettomuudet vähenivät 60 prosenttia. Toisin sanoen, kun autoilijat pakotetaan
suurempaan varovaisuuteen ja jalankulkijat saavat enemmän vastuuta itsestään,
jokaisen turvallisuus lisääntyy.
Exhibition Roadin suunnitelma kehittyy tähän suuntaan
vaiheittain, jotta käyttäjät saavat aikaa tottua uuteen järjestelmään. Aivan
täysin yhtenäinen katutila ei ole, sillä jalankulku- ja ajotiet erottaa
kohokuvioitu pinnoituslaatta, joka auttaa myös sokeita.
Mutta vapautunut tunnelma tällä kadulla vallitsee ja tilana
se tuntuu avoimemmalta kuin perinteiset erotetut kulkuväylät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti