Leonardo da Vinci, taidemaalari Milanon hovissa, National
Gallery, Lontoo 5.2. 2012 asti.
Luonteeltaan perfektionisti ja helposti hermostuva kun oli,
freelancerin työ sopi Leonardolle huonosti. Siksi hän pyrki Ludovico Sforzan,
Milanon hallitsijan palvelukseen.
Monet muistavat Leonardon kuuluisan työpaikka-hakemuksen,
joka on häikäilemätöntä itsekehua ja suorasukaista markkinointia. Kymmenen
kohdan ohjelmassaan hän mainitsee kykynsä varsinkin sodankäyntiin liittyvien
laitteiden ja välineiden suunnittelijana ja rauhan aikanakin hän kirjoittaa
pystyvänsä suunnittelemaan rakennuksia ja vedensiirtoon liittyviä asioita.
Lopuksi Leonardo toteaa pystyvänsä tekemään veistoksia
marmoriin, pronssiin ja saveen, ja osaavansa maalata siinä missä kuka muu
tahansa.
Ylenpalttiseen vakuutteluun oli syynsä, sillä hän oli saanut
koulutusta ainoastaan kuvataiteisiin. Leonardohan oli kaikilla muilla
toimialoillaan itseoppinut.
Uransa alkuvaiheessa olevan itsebrändäys tuotti tulosta.
Niin siirtyi Leonardo pätkätöissä tuskittelevasta ja prekariaattina
sinnittelevästä frelancerista turvalliseen ja hyvin palkattuun, vakaaseen
asemaan, Sforzan palkkaamaksi hovimaalariksi.
* *
Lontoon National Galleryn näyttelyä, joka käsittelee
Leonardon Milanon kautta, voisi luonnehtia sanonnalla ”once in a
lifetime”. Näin monen renessanssineron
teoksen näkeminen samanaikaisesti ei ole mahdollista pitkään aikaan, tällaisen
näyttelyn voi nähdä vain kerran ihmisen elämän pituisena aikana.
Milanon hovimaalarina toimiminen suunnilleen vuosina
1482-1499 oli Leonardon uran tuottoisinta aikaa. Se johtui siitä, että hänen
työnantajansa Ludovico Sforza antoi Leonardolle aikaa ja resursseja varsin
yksityiskohtaisen taiteelliseen ja tieteellisen tutkimustyönsä tekemiseen.
National Galleryn näyttely esittää yhdeksän Leonardon
maalausta, joka kattaa lähes kaikki Leonardon Milanon kaudella aloittamat
maalaukset. Lisäksi esillä on teosten luonnoksia ja Giovanni Pietro Rizzolin
tekemä kopio (noin 1520) Leonardon Sforzalle tekemästä kaikkein
kunnianhimoisimmasta taideprojektista, Pyhästä ehtoollisesta.
Ja mukana on myös aikalaistaidetta, kuten Giovanni Antonio Boltraffion muotokuvia.
* *
Melkoisella varmuudella voidaan todeta, että Leonardo oli
homoseksuaali, mutta hänen voimakkaimmat muotokuvansa esittävät naisia. Näyttelyn
keskeinen tähti on Nainen ja kärppä (1489-90).
Eräs Facebook-kaverini kertoo nähneensä sen Los Angelesissa ja
toinen tavanneensa ”Kärppänaisen” kotonaan, Krakovan vanhassa kaupungissa olevassa
Czartoryski museossa. Minä lisään tavanneeni hänet Krakovan lisäksi Tukholmassa. Teos on Mona Lisan,
jota ei ole näyttelyssä, ohella eräs maailmalla kiertäneimpiä Leonardon maalauksia.
Toinen Leonardon maalaamista kuuluisista naisista La belle ferronnière (1493-4) on saapunut paikalle Pariisista. Ja Pietarista on tullut
Madonna Litta (noin 1490).
Kuuluisaa väkeä ovat myös Nuoren miehen muotokuva (noin
1486-7), keskeneräinen Pyhä Gerome
(1488-90) ja Salvator Mundi (1499 alkaen).
Näyttelyn dramaattinen huipentuma ovat kuitenkin molemmat
Luolamadonnat (1483-1485 ja 1491/2-9 sekä 1506-8), Louvressa
ja Lontoossa sijaitsevat maalaukset. Ne on ripustettu vastakkain joten katsoja voi vertailla
helposti molempien maalausten eroja ja yhtäläisyyksiä.
Leonardon maalauksista huokuu tunnetusti rauhallisuus ja
määrätietoisuus. Voi kysyä, olisiko se saavutettu, jos taiteilija olisi
jatkanut freelancerina, eikä olisi päässyt vakituiseen asemaansa
hovitaiteilijana?
1 kommentti:
Huomasin tuon Salvador Mundin tuovan mieleen tutun kuvan ja vähän kuvia Googlaamalla asia vahvistui. Joku muukin on siis huomannut tuon yhteyden ja perehtynytkin asiaan: http://www.picknettprince.com/specials/salvator.htm
Lähetä kommentti