Turner, Monet,
Twombly, myöhäistuotannon maalauksia Tukholman Moderna Museetissa, 15. 1. 2012
asti, Staatsgalerie Stuttgartissa, 11.2. – 28 5. 2012 ja Tate Liverpoolissa, 22.6. – 28.10. 2012.
Cy Twombly, Nimetön (Magnoliat) 2007. |
Kolmen taidemaalarin atmosfääriä, dynamiikkaa ja klassismia,
sekä siekailematonta melankoliaa voi tarkkailla Moderna Museetin näyttelyssä.
Kun kuulee sanat Turner, Monet ja Twombly, tulee heti
mieleen hyvä valinta. He kaikki perustivat oman maalausohjelmansa, joka oli
aluksi suurelle yleisölle ja monille kriitikoille niin vieras, että he
joutuivat epäsuosioon.
John Ruskinin tuomio eräästä Turnerin maalauksesta oli
kuuluisa ”maalipurkin heittäminen yleisön kasvoille”. Monet joutui pitkäksi
aikaa epäsuosioon Ranskassa impressionistien johtajana. Taiteilija ja kriitikko
Donald Judd, joka oli muutenkin vihamielinen maalaustaiteelle totesi Twomblyn
näyttelyn New Yorkissa vuonna 1964 olevan fiasko. Hän kirjoitti, että siellä
täällä on muutamia valutuksia, läiskä ja jokunen lyijykynän viiva, ja että
”Näissä maalauksissa ei ole mitään”.
Kolmea taiteilijaa yhdistää intohimoinen, tutkimuksenkaltainen
omistautuminen tekemiseen ja teoksia vapautuminen maalauksen rakenteiden
sitovuudesta.
Jokaista, myös viime heinäkuussa kuolleen Cy Twomblyn uraa kohtasi
myös tuotannon eteneminen ylistettyyn kukoistukseen ja rehevyyteen.
Turnerin merimaisemat, höyryiset pilvet ja huuruiset näkymät
toistuvat Monetin ja Twomblyn maalauksissa. Kolmen taiteilijan rinnakkainen ja
rinnastava esillepano havainnollistaa, kuinka paljon abstraktin maalaustaiteen
traditio periytyy romantiikasta.
Suomessa tunnetaan ehkä vähiten amerikkalaisen Cy Twomblyn
teoksia. Hän toimi salakirjoitusviestien selvittäjänä Yhdysvaltain armeijassa toisen
maailmansodan aikana ja tiettävästi myös 1950-luvulla. Twomblyn taide onkin
kuin salakirjoitusta, enigma, jonka ratkaisemiseen katsojan on oltava valmis.
Twombly päätti asettua asumaan pääaikaisesti Italiaan
1950-luvun lopulla. Kansainvälisen taidemaailman huomio kiinnittyi kuitenkin New
Yorkiin ja etelä- ja keskieurooppalaisen kuvataiteen saavutuksia alettiin
väheksyä. Twombly yhdistetään usein
New Yorkin koulukunnan nuorempiin jäseniin, vaikka hän sai paljon vaikutteita
myös eurooppalaisen maalaustaiteen vaikutteista 1950-luvulla.
Twomblyn teosten kehitys salaperäisestä, muistiinpanon
omaisesta kalligrafiasta uuteen rehevyyteen tapahtui hänen uransa loppupuolella.
Hänen teoksensa muistuttavat etäisesti kemijärvisen Liisa Rautiaisen teksia.
Twomblyn pojan, taidemaalari Alessandro Twomblyn teoksista, jotka eivät yllä hänen isänsä teosten tasolle, on koottu
näyttely Forsblomin galleeriaan Helsingissä.
1 kommentti:
Hyvin etäisesti. Muistuttavatko?
Lähetä kommentti