Gesamtkunstwerk.
Saksalaista nykytaidetta Saatchi-galleriassa Lontoossa 30.4. 2012 asti.
Ilmeisesti Helsinki-Guggenheim-museon propagandakampanjan
osana suomeksi juuri julkaistun Peggy Guggenheimin muistelmien sijaan olisi
kannattanut kääntää tuoreempi, vuonna 2009 julkaistu toisen ”taideholistin”
kirjoittama kirja: My name is Charles Saatchi and I am an artoholic.
Kirjan grandioosi alaotsikko kuuluu: ”kaikki, mitä sinun
tarvitsee tietää taiteesta, mainoksista, elämästä, Jumalasta ja muista
mysteereistä, etkä pelkää kysyä”.
Baghdadissa vuonna 1943 irakinjuutalaiseen perheeseen syntynyt Charles Saatchi lienee nykytaiteen merkittävin keräilijä. Mainostoimistotaustan
omaava kokoelmiensa kartuttaja tunnetaan YBA-ryhmän, Damien Hirstin ja Tracey
Eminin varhaisurien tukijana ja myös itsepäisenä keräilijänä ja erinomaisena
näyttelykuraattorina.
Vuonna 2008 avattu Lontoon Chelsean kolmikerroksinen Saatchi
Gallery on museon kokoluokkaa oleva rakennus ja instituutio.
Gesamtkunswerk
Josephine Meckseper, Nimetön, 2005. |
Näyttelyn otsikko pitää paikkansa ainakin siten, että
nuoremman saksalaisen taiteen painopiste on esineasetelmissa, installaatioissa
ja kollaaseissa. Mikään kokonaistaideteos näyttely ei kuitenkaan ole.
Saatchin valinnat ovat erinomaisia, mutta ne perustuvat ehkä
hieman rajoitettuun ja vanhahtavaan taidenäkemykseen. Valokuvia ei katsauksessa
ole juuri nimeksikään, ja monimedia rajoittuu materiaalien ja melko
perinteisten tekniikoiden yhdistelyyn. Videotaidetta ei mukana ole myöskään.
Jos haluaisin olla ilkeä, sanoisin että katsaus noudattaa
melko tarkasti Saatchin YBA:n kukoistuskauden taidenäkemystä, ”saksalaisia
nuoria brittitaiteilijoita”.
Mutta mukana on erinomaista taidetta. Katsaus alkaa
taidehistoriallisissa tunnelmissa, Markus Selgin veistoksilla ja maalauksilla,
jotka seikkailevat Alppien pohjoispuolisen renessanssin, primitivismin,
naivismin tunnelmissa.
Ilmeisesti ekspressionistisen maalauksen traditio on koettu
raskaaksi, mutta sitäkin on mukana. Erilaisista kollaasitekniikoista koostuvat JuttaKoetherin abstraktit maalaukset, ja Corinne Wasmuhtin sekatekniikalla koostetut
kollaasit. Sympatiaa herättävät myös Volker Huellerin etsaukset ja vesivärit,
sekä romanialaissyntyisten kaksosten Gert & Uwe Tobiasin isot puupiirrosten
ja kollaasien yhdistelmät.
Vaikuttava maalauksen ja kahden veistoksen ”kokonaisteos” on
mukana Thomas Helbigiltä.
Alexandra Bircken, Unit 3, 2008
|
Selkeimmin katsauksessa tulevat esiin siis erilaiset esineasetelmat,
installaatiot ja löydettyjen esineiden sommitelmat. Näyttelyn mieleenpainuvimmat
teokset ovat Friedrich Kunathin esineasetelmat, installaatiot ja kollaasit,
Alexardra Birckenin installaatiot, esineasetelmat ja Ida Ekbladin betoniin
valetut esinesommitelmat.
Huikeita suorituksia ovat Isa Genzken esineellisyyttä
korostavat installaatiot ja asetelmat. Genzke on Tate Modernissa
retrospektiiviaan pitävän Gerhard Richterin toinen vaimo, pariskunta erosi vuonna
1992.
Isa Genzke, Mutter Mit Kind, 2004. |
Usein kookkaita vitriiniasetelmia tekevät ja Zhivago Duncan
pienoismaailmoissaan ja Max Frisinger kompakteissa asetelmissaan
Josephine Meckseper, The Complete History of Postcontemporary Art, 2005. |
Edellisen yksityiskohta. |
Näyttelyn mieleenpainuvia osuuksia ovat myös Josephine Meckseperin ja Kirstine Roepstorffin
installaatiot.
Julian Rosefeldt on tutkinut television saippuasarjojen
eleiden ja ilmeiden merkkikieltä analysoiden niitä kuvasarjoissaan. Teos on
analyyttisyydessään hauska ja mukaansa tempaava.
Julian Rosefeldt, Soap Sample VI, 2000-2001. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti