Gerhard Richter, Panorama, Tate Modern, Lontoo 8.1. 2012 asti.
Lontoon Tate Modernin Gerhard Richterin näyttely etenee
1960-luvun alusta teemoittain hienosti jäsenneltynä uuteen John Gagelle omistettuun abstraktiin maalausssarjaan.
Hän ei ole uusinta uutta nykytaiteessa, mutta vuonna 1932
Dresdenissä syntynyt Richter on ehkä aikamme taidemaalareista merkittävin. Hänestä
on tullut paljolti niin sanottu taiteilijoiden taiteilija, koska hänen
käyttämiään työskentelymenetelmiä ovat monet omaksuneet käyttöönsä.
Merkittäväksi Richterin tuotannon tekee myös se, että hän on
omistautunut miettimään valokuvauksen ja maalaustaiteen suhdetta aikana,
jolloin kuvataide ja valokuva ovat yhä enemmän yhteyksissä toisiinsa.
Richterin maalaukset eivät ole ihan tuntemattomia
suomalaisellekaan yleisölle, nähtiinhän abstrakti Bach-sarja (1992) Ars 95:ssa, ja muutama vuosi sitten oli Tampereella ja Tallinnassa melko vaatimaton Richterin graafiseen tuotantoon liittyvä katsaus.
Omat vahvat kokemukseni Richterin taiteeseen liittyvät
vuonna 1994 Tukholman Moderna Museetissa pidettyyn retrospektioon. Matkustin
katsomaan näyttelyn, koska olin nähnyt kesällä 1989 Frankfurtin
Portikus-näyttelytilassa hänen näyttelynsä 18. Oktober 1977, joka on
maalaussarja kuvista, joita Richter keräsi Baader Meinhof-ryhmän terroristien
kohtaloista yli kymmenen vuotta aikaisemmin.
Richter hämmästytti yleisöä maalaamalla mustavalkoisista
valokuvista sarjan, koska hän halusi että saksalaiset kohtaisivat tapahtuneen
ja pohtisivat sitä. Hän ei ihaillut terroristeja, mutta halusi että
tapahtumasarjasta keskusteltaisiin.
Samanlainen tarkoitus oli Richterillä jo 1960-luvulla hänen tehdessään
ja esittäessään näyttelyissään maalauksia muun muassa englantilaisista toisen maailmansodan hävittäjä- ja pommikoneista. Saksalaiset joutuivat pohtiman aihetta, josta oli
ollut vaikea puhua toisen maailmansodan jälkeen, Liittoutuneiden Saksaan
tekemiä pommituksia.
Richter käyttää paljon sanoma- ja aikakauslehdistä
leikkaamiaan kuvia, sekä erilaisia valokuvia työskentelynsä lähdeaineistona.
Välitön, ”suora” havainto ei merkitse hänelle lähtökohtana paljoakaan, vaan
taustalla on monesti juuri kuva ja havainnointi sen pohjalta. Taiteilija on
julkaissut Atlas-kokoelmaksi kutsumastaan kokoelmasta kirjan ja ainakin osa
siitä on julkaistu netissä.
Menetelmä muistuttaa jonkin verran saksalaisen
taidehistorioitsija Aby Warburgin
keräämää Mnemosyne-Atlasta, joka oli hänelle yritys yhdistää filosofinen ja
kuvahistoriallinen tarkastelutapa renessanssin antiikkiin liittyvistä kuva-aiheista.
Tällaisia kuvankeräämisen ja vertailun menetelmiä kutsuttaisiin nykyisin kai
visuaalisten klustereiden tutkimukseksi.
Toista Gerhard Richterin maalausten syntytapaa kutsutaan
Lontoon näyttelyssä sattuvalla englanninkielisellä nimellä squeegee paintings tai squeegee
abstract paintings. Sana tarkoittaa ikkunalastaa tai ikkunankuivainta.
Richter käyttää luultavasti itse
teettämiään suuria läpinäkyvästä pleksistä ja puuvarresta koostettuja lastoja
maalausten tekemiseen. Hän vetää öljymaalia lastalla seinällä olevaan
maalaukseen. Nämä usein suurikokoiset ja abstraktit työt syntyvät varsin
hitaasti.
Näyttelyssä on esillä myös opiskeluaikana Dresdenissä
DDR:ssä vuonna 1957 syntynyt Elbe-sarja,
jossa Richter kokeili sattumanvaraisten ja tahallisten kuvioiden sekoittamista
levittämällä maalia suoraan grafiikan telalta paperille.
Joskus kuvan tekemisen menetelmä saattaa olla täysin mekaaninen
ja ennalta laskelmoitu, kuten värin taittamiseen liittyvissä maalauksissa tai
monokromaattisissa abstraktioissa.
Richterin tuotantoon liittyy myös klassisia
maisemamaalauksia, muotokuvia ja asetelmia, kuten kynttiläasetelmat, jotka
tuntuvat syntyneen paljolti valokuvien pohjalta. Hänen suhteensa
maisemamaalaukseen ja romantiikan maalaustaiteen traditioon ylipäätään on
kuitenkin ristiriitainen. Richterin mielestä hänen maisemamaalauksensa ovat
”epäuskottavia”, koska ne ylistävät luontoa, kun luonto sitä vastoin on ”aina
meitä vastaan”, eikä se ”tunne merkitystä, sääliä tai sympatiaa”.
Richter hämärryttää ja etäännyttää, tai maalaa optisen,
terävän ja näkyvän maailman päälle. Mikään ei voi järkyttää hänen maailmansa
eheyttä ja harmoniaa.
2 kommenttia:
Hienon setin oot kasannu Lontoosta. Tänks,
terv. Otso, jonka matkustuskassa on tällä hetkellä vähän pieni. Käyhän se näinkin.
Pipi-lotan videoista on käyvä kooste tässä: http://ticketing.southbankcentre.co.uk/rist
Kiitos hienosta esittelystä!
Lähetä kommentti