George Condo, The Stockbroker, 2002. |
George Condo, MentalStates, Hayward Gallery, Lontoo 18.1. 2012 asti.
Paul McCarthy, TheKing, the Island, the Train, the House, the Ship, Hauser & Wirth, Savile Row ja St Jamesin aukio, Lontoo
14.1. 2012 asti.
Edellisen postmodernismia koskevan kirjoitukseni jälkeen
sopii pohtia George Condon maalauksia. Condo debytoi 1980-luvun alussa ja hän
kuuluu tuon ajan ilmiöön, jossa pohdittiin paljon niin sanottua huonon maalauksen ideaa, bad paintingia, kehnomaalausta tai pahaa maalausta.
Condon aiheina ovat usein muotokuvat. Tunnelma näyttelyssä
on kuin vuoristoradassa, välillä teoksia näkee toritaiteena, välillä taas
kohtaa virtuoosimaista jälkeä ja loistavia oivalluksia. Ne voi nähdä surkeina
räpellyksinä, tai niissä voi tavata merkkejä Goyasta Picassoon,
sarjakuvahahmosta animaatioon.
Condon menetelmä on hyvä esimerkki postmodernismin
appropriaatiosta eli omaksi ottamisen taiteesta. Läsnä ovat
renessanssimuotokuvasta alkaen, manierismi, romantiikka ja abstrakti maalaus.
Näissä maalauksissa on epäilemättä kyse groteskista, jonka
neuvostoliittolainen Mihail Bahtin totesi koostuvan karnevaalista, jonka hän
määritteli yhteiskunnalliseksi instituutioksi ja kirjallisesta lajista,
groteskista realismista. Condon kohdalla Bahtinin ajatusta voisi soveltaa niin,
että hänen maalauksissaan muotokuvamaalauksen genre kohtaa yhteiskunnalliset
roolit.
Condon groteskit kuvat ovat kuitenkin, kummallista kyllä, varsin vähän velkaa
karikatyyrille, jonka on myös väitetty saaneen alkunsa groteskin käsitteestä.
Maalauksissa ei juuri tapaa karikatyyrille ominaista kärjistystä ja kritiikkiä,
vaan tunnelma on usein pikemminkin eräänlaista slapstick-komediaa tai
viattomuuteen pyrkivää huumoria.
Gerorge Condo, sarjasta Nine Portraits of the Queen. |
Yleisölle haastattelussaan Condo on tietysti tehnyt selväksi, että
näyttelyssä oleva maalaussarja Kuningattaren unelmia ja painajaisia ei ole pahantahtoinen,
vaan koominen esitys.
Provokaation sankari
Paul McCarthy, Train, Mechanical, 2003—2009. |
Pahantahtoinen sen sijaan, mutta myös koominen on huonon taiteen ja
provokaation sankarin ja veteraanin Paul McCarthyn teos, jossa kaksi Geoge W. Bushia
nai sikaa liikkuvassa veistoksessa, joka on silikonikumia, mekaanisia servoja
ja hydrauliikkaa.
Hänen suuri styrox-lauttojen päälle rakennettu
jätemateriaaleista ja henkilöhahmoista koostuva installaationsa täyttää suuren
galleriahuoneen ja koko näyttely Lontoon Saville Rown hienostokadun gallerian
kaksi osastoa. St Jamesin aukiolla on lisäksi metalliin valettu musta laiva,
joka on lastattu tuntemattomilla hahmoilla.
The Guardianin kriitikko Adrian Searle on sitä mieltä, että
McCarthyn näyttely tuntuu venytetyltä ja pumpatulta rutiinilta. Searle kysyy,
että mihin menee, jos on jo mennyt liian pitkälle?
Minun mielestäni näyttely oli kuitenkin nautittavaksi
kelpaava. Totta kai on turvallista esittää entisen hallitsijan kuva
halventavassa mielessä, tilanne olisi ollut toinen viisi vuotta sitten.
Mutta McCarthy osaa inhottamisen ja huonon maun esittämisen
taidon. Ja jokaisen on hyvä
rassata makuaistejaan silloin tällöin. Tällaisissa näyttelyissä voi testata
vanhaa ajatusta siitä, että huonon maun tunnistamiseksi pitää omata
erittäin hyvä maku.
Paul McCarthy, Ship Adrift, Ship of Fools, 2010—2011. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti