Gerhard Richter vuonna 2005. |
Maailman elävistä nykytaiteilijoista
sekä taiteellisesti että taloudellisesti menestynyt
saksalainen Gerhard Richter (83) sanoo Die Zeitin haastattelussa,
että ei luota maalauksistaan maksettuihin astronomisiin rahasummiin.
Hänen mielestään taidemarkkina on toivottoman ylenpalttinen ja
että hinnat heijastelevat harvoin todellisuutta.
Richter kertoo seuranneensa kauhulla
vastikään Lontoon Sothebyn huutokauppamyyntiä, jossa tuntematon
ostaja maksoi 41 miljoonaa euroa hänen vuoden 1986 maalauksestaan
Abstraktes Bild. Richter muistelee maalaustaan sanoen sen olevan
”melko hyvä” verrattuna Milanon Tuomiokirkon aukiota kuvaavaan
maalaukseen, joka myytiin viime vuonna 29 miljoonalla eurolla
huutokaupassa: ”Mielestäni se maalaus ei niin hyvä ole... kun
kuulin sen huutokauppahinnan, ajattelin että se on aivan liikaa.”
Maalaustaan Abstraktes Bild tekijä
muistelee lämmöllä ja ounastelee myyneensä sen 30 vuotta sitten
kölniläiselle taidekeräilijälle noin 15 000 D-markasta (7 670 €).
Hän sanoo olleensa aikoinaan ylpeä, kun teos sai paikan hänen
kokoelmassaan.
Gerhard Richter, Abstraktes Bild, 1986. |
Gerhard Richter kertoo reagoivansa
pohjimmiltaan kauhulla joka kerta, kun maalausten myyntihinnat
ylittyvät, vaikka se uutinen olisi tervetullutkin. Taiteilija
arvelee, että ihmiset, jotka maksavat tuollaisia summia hänen
maalauksistaan ovat typeriä ja että he ennakoivat hänen taiteensa
hintojen romahdusta ”kun taidemarkkina korjaa itseään”, kuten
hän on vakuuttunut tapahtuvan.
Richter kertoi Die Zeitille
ymmärtävänsä taidemarkkinasta yhtä vähän kuin kiinankielestä
tai fysiikasta ja sanoi, että vastoin yleistä luuloa hän ei
juurikaan hyödy kaikista näistä myynneistä. ”Me taiteilijat
emme saa juuri mitään tällaisista huutokauppamyynneistä. Pientä
suupalaa lukuunottamatta voitto menee myyjälle.”
Taidemaalari viittaa tässä Euroopassa
myytyjen taideteosten jälleenmyyntikorvauksiin, jotka Richterin
myyntiasteikolla tuottavat hänelle 0,25 prosenttia teoksen
myyntihinnasta, jos se ylittää 500 000 euroa.
Dresdenissä syntynyt ja DDR:ssä
kasvanut Gerhard Richter sanoi olleensa yllättynyt siitä, miten ja
miksi taidehuutokaupoista on tullut niin tärkeitä. Hänen
mielestään huutokauppahuoneiden myyntikatalogit, joita hänelle
lähetetään, tulevat koko ajan huonommiksi. Tarjotaan uskomattoman
paljon roskaa hinnoilla, jotka nousevat koko ajan. Seurauksena sekä
”vakavasti otettavat taidegalleriat” että nuoret taiteilijat
ovat hätää kärsimässä.
Richter, jolle originaalilla ja
reproduktiolla on tuskin lainkaan eroa, ylisti Lontoon Tate Modernin
näyttelynsä 2011 yhteydessä ollutta järjestelmää, jossa oli
verkkoyhteyteen kytketty väritulostin, josta jokainen saattoi viedä
kotiinsa hänen kuviaan. Taiteilija kertoi, että ei kerää
taidekokoelmaa, mutta nauttii maalausten katsomisesta museoissa.
Richter valitti haastattelussaan, että viime vuosina hänen teoksiaan ostaneet eivät ole
juuri ottaneet yhteyttä osoittaakseen kiinnostusta häneen tai hänen
työhönsä. Se viittaa hänen mielestään siihen, että ostajat
ovat vain kiinnostuneita työn investointiarvosta. Hän vahvisti
töitään ostettavan usein pääomainvestointeina ja että niitä
säilytetään Aasian tai Sveitsin ”taidebunkkereissa”.
Aikoinaan polemiikkia esimerkiksi Länsi-Saksan teroristityhmän Bader Meinhofin kuvilla herättänyt Gerhard Richter sanoi myös jo tottuneensa
siihen, että nykyisin tuskin kukaan enää puhuu taiteesta. ”Ei
edes laatulehtien kulttuurisivuilla.”
Kulttuurinavigaattorissa:
- Lontoon polkuja 8: Gerhard Richter:Hulluna kuviin 24.11.2011
- Kapitalistinen realismi Richterin asteikolla 11.6.2008
- Gerhard Richterin kotisivu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti