Internetin historian ensimmäinen joukkomittainen, ilman vastaanottajien suostumista järjestetty lähetys kirjataan vuodelle 1978. Nykyisin roskaposti on virusten ohella verkkoviestinnän riesa. Internetin kirjeenvaihtaja kirjoittaa: ”Eri arvioiden mukaan maailman päivittäisestä 30 miljardista sähköpostista 75–90 prosenttia on ei-toivottua mainospostia. Suomessa osuus on pienempi harvinaisen kielen ja syrjäisen sijainnin vuoksi.”
Jutussa sähköpostiturvayhtiön johtaja Juha Oravala kertoo, että "Roskapostin suhteellinen osuus on laskenut viime vuoteen verrattuna 84 prosentista 68:aan. Toisaalta haittaohjelmien ja kuvaspammien määrä on kasvanut."
* * *
Roskapostia luonnehditaan usein verkkoviestinnän vitsaukseksi ja kaistankuluttajan riesaksi. Kauhistellaan tarpeettoman viestiliikenteen määriä ja varoitellaan mahdollisesti sähköpostin mukana tulevasta virusvaarasta.
Tämä on tietysti tarpeellista, mutta usein ei pohdita laajempia seurauksia, joita tarpeettomalla viestiliikenteen häirinnällä on. Arvelisin roskapostin vaikutusten olevan suurempia kuin tulee ajatelleeksikaan.
Roskaposti horjuttaa verkkoviestinnän uskottavuutta ja luotettavuutta. Olivatpa käyttäjät suuria yrityksiä, julkisia organisaatioita tai tavallisia sähköpostin käyttäjiä, ne eivät voi olla varmoja viestien perillemenosta, koska erilaiset suodattimet saattavat heittää viestin roskakoriin.
Viranhaltijoilla ja yrityksillä on tavallisesti palveluvelvoite, jonka mukaan asialliseen sähköpostiin pitää vastata. Entä jos tärkeä asiakkaan viesti jää vastaanottamatta?
Mitä sitten tapahtuu, kun (tai jos) siirrän sähköpostin kulkemaan kännykkääni? En halua maksaa yhtään ylimääräistä datasiirtoaikaa yhdenkään turhaviestin takia. Ovela roskaposti sisältää kuvia, jotka ohittavat roskapostisuodattimet. Siirtyvätkö ne kännykkäni pieneen muistivarantoon?
Kansainvälinen sähköpostiliikenne, jota nykyisin harjoitan onneksi (tai valitettavasti) vain satunnaisesti, tulee epävarmaksi. Kun laittoman roskapostin lähettäjiksi merkitään tavallisesti englanninkielisiä nimiä, oikean ja tärkeän viestin poiminta on hankalaa ja ainakin sen saapumisen varmistaminen roskapostin joukosta vie aikaa.
Roskaposti vaikeuttaa verkkokaupan toimintaa ja hidastaa sen käyttöönottoa. Verkkokaupassa täytyy pystyä luottamaan viestien perillemenoon ja järjestelmän täytyy olla toimiva. Itse asiassa vain pankit ovat pystyneet luomaan luotettavan, verkossa tapahtuvan viestintäjärjestelmän, jolla rahaliikennettä hoidetaan.
Roskaposteissa tarjotaan kyseenalaisia tuotteita, kuten Internetin kirjeenvaihtaja toteaa, ”myytävien tuotteiden alkuperä ja aitous ovat kyseenalaisia. Vaikka harva menee lankaan, roskapostin lähettäminen on niin halpaa, että se kannattaa.”
Sähköpostissa voi lähettää helposti suunnattomia määriä viestejä huolehtimatta lainkaan siitä, miten viestit menevät perille. Tämä on huonoa kaupankäyntiä ja surkeaa viestintää. Roskaposti ei ole oikeastaan viestintää, vaan sitä voisi luonnehtia laittomaksi, ei-toivotuksi massalähettämiseksi. Sen torjuntaan on kehittynyt teollisuuden ala.
Mutta viestin lähettäminen ei riitä. Kokenut kauppias ja viestijä tietävät, että viesti on perillä vasta silloin, kun se on vastaanottajansa mielessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti