Ateneumissa esillä olevaan Rolando ja Siv Pieraccinin lahjoittamaan
taidekokoelmaan on syytä suhtautua kunnioittavasti, sillä se suuntaa
näkökulmaamme pois usein hieman liian vahvasti painottuneesta anglosaksisesta
taidemaailmasta.
Noin kolmen sadan teoksen katsauksen huippuja ovat Marino Marinin vahva ekspressionismi ja Giorgio de Chiricon metafyysistä tilaa
huokuvat teokset. Giorgio Morandiltakin on muutamia teoksia.
Taidemuseolle lahjoitettu grafiikan, piirustusten ja
akvarellien kokoelma sisältää paljon keskinkertaista ja puolivillaista tuotantoa,
jolla ei maata järisyttävää vaikutusta ole. Mutta mukana on
Italian taidetaivaan suurien tähtien taidetta sen verran, että kokoelmasta
laadittu katsaus on näkemisen arvoinen.
Italian taide oli suuren kiinnostuksen kohteena toisen
maailmansodan jälkeen. Painopiste muuttui kuitenkin 1960-luvun aikana,
esimerkkinä käy hyvin Ars-näyttelyt 1961 ja 1969. Suomen lisäksi Ranskan,
Espanjan ja Italian nykytaidetta esitelleessä Ars 61:ssa oli Italian osasto,
jonka taiteilijoiden teoksia huomasin lahjoitetussa kokoelmassa ainakin
Giuseppe Capogrossilta, Alberto Burrilta, Emilio Vedovalta ja jostakin syystä
Arsin Ranskan osastoon sijoitetulta Alberto Magnellilta.
Ars 69:ssa jylläsivät amerikkalaiset, englantilaiset ja
japanilaiset ja Italiasta taisi olla vain yksi taiteilija. Italia on
nykytaiteen historiassa muutenkin jäänyt anglosaksisen taidehistorian
valtaväylän varjoon, vaikka esimerkiksi installaatio, tai sitä vastaava luotiin
Italiassa jo 1940-luvun lopulla.
Transavantgarden vaikutus jäi melko paikalliseksi 1980-luvun
alussa ja kaiken kaikkiaan amerikkalaisen taidehistoriankirjoituksen
”voittajien historia” on väheksynyt latinalaisen maailman nykytaidetta.
Myös taidegrafiikka on menettänyt paljon vetovoimaa
kansainvälisen nykytaiteen näyttelyissä, eikä sillä ole juurikaan merkitystä
suurten katsausten, biennaalien ja triennaalien isojen maalausten,
installaatioiden, videoiden ja valokuvien joukossa. Taidegrafiikan
innovatiivisuutta näkee tosin suurissa kansainvälisissä grafiikan
katselmuksissa.
Taidegrafiikka on jäänyt ainakin minulle hieman
kummalliseksi alueeksi nykytaiteessa. Onko se ”varsinaisen” taiteen epigoni,
jäljittelijä tai mukailija, jonka tekniikoita hallitsevat taitavat
käsityöläiset varsinaisten taiteilijoiden antaessa ohjeita vedostajille?
Taidegrafiikassa on toki innovatiivinen ja taiteellinen puolensa, mutta
expo-kelpoista taidetta siitä ei ole tullut jostain kumman syystä. Ja onhan
grafiikassa myös hinnaltaan edullisemman taiteen demokraattinen puolensa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti