tiistai 12. huhtikuuta 2011

Häntäänsä syövä käärme ja muita tarinoita


Romuald Hazoumè selostaa teostaan.
Romuald Hazoumè kertoo, että ihmiset kuljettavat Nigeriasta bensaa Beniniin ja takaisin rahdataan huumeita, lääkkeitä ja ruokaa. Salakuljetus tapahtuu muovikanistereissa.
Kauempaa katsottuna Hazoumèn teos muistuttaa valtavaa autonrengasta, jossa on liian vähän ilmaa. Lähemmin katsottuna se on häntäänsä syövä käärme, joka on koottu muovikanistereista.
Romuald Hazoumè, Dan-Ayido-Houedo/ Sateenkaarikäärme.
Häntäänsä syövä käärme tai lohikäärme on peräisin Egyptin mytologiasta noin vuodelta 1600 eKr., josta se matkasi Foinikiaan ja sieltä Kreikkaan, jossa se sai nimen Uroboros (hännän nielijä) tai Ouroboros.
Uroboros merkitsee usein itseensä viittaamista tai syklisyyttä, varsinkin jos joku luo jatkuvasti uudelleen itseään. Se voi tarkoittaa myös ikuista paluuta ja muita kiertona ymmärrettyjä asioita, jotka aloittavat uutena heti, kun ovat loppuneet. Se voi myös tarkoittaa alkuyhteyttä suhteessa johonkin joka on tai pysyy olemassa ennen minkään alkua tai ominaisuuksia joita ei voi lakkauttaa.
Uroboros on ollut tärkeä uskonnollisessa tai mytologisessa symbolismissa, mutta sitä on myös usein käytetty alkemistien kuvituksissa, jossa se symbolisoi alkemistin opuksen kehämäistä luonnetta.
Carl Jung tulkitsi Uroboroksella olevan arkkityyppistä merkitystä ihmisen psyykeeseen.
 Uroboros.
Perjantaina yleisölle avattava Ars 11 kertoo Afrikasta nykytaiteen voimin. Ennen Arseissa ja nykytaiteen näyttelyissä saatettiin pohtia, muodon, materiaalin tai värin merkityksiä. Välillä taide oli apuväline teoreettiseen johdatukseen.
Ars 11 on näyttely, jonka teokset on tehty niin sanotulle länsimaiselle tai eurooppalaiselle yleisölle. Sen kaikki teokset pohtivat, filosofoivat, ivaavat, irvailevat, nauravat tai muuttavat asenteitamme ja käsityksiämme Afrikasta.
Ars välittää kuvan Afrikasta kadun tasolla, se ei ole eksoottinen, turisteille varattu aitaus.
Jos minimal art vuonna 1969 pelkisti muotoja armottomasti, yhtä armoton ja säälimätön on eteläafrikkalaisen Pieter Hugon valokuvien maisema Ghanassa olevan Accran kaupungin liepeillä olevalta kaatopaikalta.
Pieter Hugo, Sarjasta Permanent error, David Akore, Agbogbloshie Market, Accra, Ghana 2010.  
Koko kuvaa Afrikasta näyttely ei pyri antamaan, kuten järjestäjät totesivat. Mutta valokuvat, videot, maalaukset ja installaatiot ovat voimakkaita kertomisen apuvälineitä.
Taide tänään on oikeastaan paljolti sisältöjen välittämistä taiteen keinoin. Ars 11 on melkein, kuin olisi käynyt Afrikassa.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...