Romuald Hazoumè selostaa teostaan.
Romuald Hazoumè kertoo, että ihmiset kuljettavat Nigeriasta
bensaa Beniniin ja takaisin rahdataan huumeita, lääkkeitä ja ruokaa.
Salakuljetus tapahtuu muovikanistereissa.
Kauempaa katsottuna Hazoumèn teos muistuttaa valtavaa
autonrengasta, jossa on liian vähän ilmaa. Lähemmin katsottuna se on häntäänsä
syövä käärme, joka on koottu muovikanistereista.
Romuald Hazoumè, Dan-Ayido-Houedo/ Sateenkaarikäärme.
Häntäänsä syövä käärme tai lohikäärme on peräisin Egyptin
mytologiasta noin vuodelta 1600 eKr., josta se matkasi Foinikiaan ja sieltä
Kreikkaan, jossa se sai nimen Uroboros (hännän nielijä) tai Ouroboros.
Uroboros merkitsee usein itseensä viittaamista tai
syklisyyttä, varsinkin jos joku luo jatkuvasti uudelleen itseään. Se voi
tarkoittaa myös ikuista paluuta ja muita kiertona ymmärrettyjä asioita, jotka
aloittavat uutena heti, kun ovat loppuneet. Se voi myös tarkoittaa alkuyhteyttä
suhteessa johonkin joka on tai pysyy olemassa ennen minkään alkua tai
ominaisuuksia joita ei voi lakkauttaa.
Uroboros on ollut tärkeä uskonnollisessa tai mytologisessa
symbolismissa, mutta sitä on myös usein käytetty alkemistien kuvituksissa,
jossa se symbolisoi alkemistin opuksen kehämäistä luonnetta.
Carl Jung tulkitsi Uroboroksella olevan arkkityyppistä
merkitystä ihmisen psyykeeseen.
Uroboros.
Perjantaina yleisölle avattava Ars 11 kertoo Afrikasta
nykytaiteen voimin. Ennen Arseissa ja nykytaiteen näyttelyissä saatettiin
pohtia, muodon, materiaalin tai värin merkityksiä. Välillä taide oli apuväline
teoreettiseen johdatukseen.
Ars 11 on näyttely, jonka teokset on tehty niin sanotulle
länsimaiselle tai eurooppalaiselle yleisölle. Sen kaikki teokset pohtivat, filosofoivat, ivaavat,
irvailevat, nauravat tai muuttavat asenteitamme ja käsityksiämme Afrikasta.
Ars välittää kuvan Afrikasta kadun tasolla, se ei ole
eksoottinen, turisteille varattu aitaus.
Jos minimal art vuonna 1969 pelkisti muotoja armottomasti,
yhtä armoton ja säälimätön on eteläafrikkalaisen Pieter Hugon valokuvien
maisema Ghanassa olevan Accran kaupungin liepeillä olevalta kaatopaikalta.
Pieter Hugo, Sarjasta Permanent error, David Akore, Agbogbloshie
Market, Accra, Ghana 2010.
Koko kuvaa Afrikasta näyttely ei pyri antamaan, kuten
järjestäjät totesivat. Mutta valokuvat, videot, maalaukset ja installaatiot
ovat voimakkaita kertomisen apuvälineitä.
Taide tänään on oikeastaan paljolti sisältöjen välittämistä
taiteen keinoin. Ars 11 on melkein, kuin olisi käynyt Afrikassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti